[Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

[Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

hallo ik heb een vraagje

nou wete ik wel hoe een magneet werkt ?

maar hoe werkt nou de magnetisme van een rond gedraaide koperdraad , ik weet dat als je beide uiteinden aansluit op elektriciteit

dat het dan magnetisch word

maar wat gebeurd er nou van binnen in de koper

wat gebeurd er met de atomen

nog een vraag kan goud ook magnetisch worden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: [Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

Een magneet heeft een noordpool die zich aantrekt op de aardrijkskundige noordpool (dat de natuurkundige zuidpool is, precies andersom dus) en de aardrijkskundige zuidpool trekt de zuidpool van een magneet af. Je moet dus verschillende polen hebben. Als je twee zuidpolen van een magneet tegen elkaar houdt zal het ook afstoten.

Ook weet ik dat als een koperdraad in een gesloten stroomkring wordt opgenomen, dat het magnetisch wordt. Zo kun je ook stroom opwekken. Sluit maar eens een spoel aan op een ampère meter, en haal er heel snel een magneet in en uit. Wat er met de elektronen protonen of neutronen gebeurt weet ik eigenlijk niet precies. Zal proberen er informatie over te vinden

Naar mijn weten kan goud niet magnetisch worden. Je bedoeld dat het de eigenschappen van een magneet gaat vertonen? Dat kan niet. Wel blijft goud aan een magneet "plakken".
groeten Bart Smit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

BartSmit schrijft:
Ook weet ik dat als een koperdraad in een gesloten stroomkring wordt opgenomen, dat het magnetisch wordt.
Magnetische krachtwerking ontstaat door bewegende elektrische lading. Rondom elk atoom, ook een koperatoom, vliegt lading in het rond, de elektronen. Elk van die elektronen is eigenlijk op die manier beschouwd een klein elektromagneetje. In de meeste atomen 'liggen' die 'magneetjes' zo kriskras door elkaar dat ze elkaars magnetische werking opheffen. Er zijn een paar metalen die de eigenschap hebben dat een aantal van die elektronenbaantjes zo te richten zijn dat ze samenwerken, en zo samen één grote magneet vormen.

De bekendste vorm van magnetisme is ferromagnetisme dat zoals de naam al aangeeft kan worden opgewekt in ijzer, en daarnaast in een aantal andere metalen en in een groot aantal legeringen.

WIKIPEDIA:
Er zijn slechts vier ferromagnetische elementen, namelijk ijzer, nikkel, kobalt en gadolinium. Er zijn echter veel meer ferromagnetische legeringen, maar er bestaan ook gesinterde materialen die magnetisch zijn, zoals ferriet.

IJzer kan worden gemagnetiseerd door het materiaal in een magnetisch veld te plaatsen, bijvoorbeeld opgewekt door een solenoïde, een spoel van geleidende draad waardoor een elektrische gelijkstroom loopt.


simpel gezegd: In een op een spoel gewonden draad waar we een elektrische stroom doorheen sturen bootsen we dus eigenlijk ronddraaiende lading na. Al die wikkelingen hebben dezelfde richting. We hebben dus een heleboel magneten vlak bij elkaar gezet. Hoe meer wikkelingen, en hoe meer lading daar doorheen wordt gejaagd, hoe sterker het opgewekte magnetische veld.

Dus: het koper in de draad is niet magnetisch, en wordt dat ook niet, maar de lading die zich door de draad verplaatst geeft een magnetisch effect. Met de koperatomen gebeurt er niets.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

Doud is diamagnetisch, dat wil zeggen dat het zal worden afgestoten door een magneet, echter is deze afstoting heeeel zwak en zul je ze niet merken. Dus eigenlijk is het antwoord op je vraag ja: goud kan ook magnetisch worden. Het wordt dus magnetisch als het bij een magneet gebracht wordt, maar de magnetische effecten van dat stuk goud zullen de magneet tegenwerken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diamagnetisme

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

Onder een maar sterk genoeg magneetveld wordt alles uiteindelijk magnetisch. Je kan zelfs een kikker laten zweven in een sterk genoeg magnetisch veld. (de kikker hebben ze geloof ik in Delft laten zweven, kan ik ook fout hebben kwa stad)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

SQ dit was geen magnetische kracht.

Als de kikker ook magnetische zo worden zou de kikker aan getrokken worden in de richting van de magneet. ze lieten hier een stroom lopen door de kikker en zo maakten ze een lorentz kracht waarmee ze de kikker omhoog tilden.

Maar wordeen diamagneitsche stof ook magnetisch in een erg sterk magnetisch veld?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

Antoon schreef:
ze lieten hier een stroom lopen door de kikker en zo maakten ze een lorentz kracht waarmee ze de kikker omhoog tilden.  
En daarmee werd de kikker dus opgetild in een magnetisch veld, onder invloed van de door de kikker bewegende lading. Overigens blij dat ik geen kikker ben.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

Antoon schreef:SQ dit was geen magnetische kracht.

Als de kikker ook magnetische zo worden zou de kikker aan getrokken worden in de richting van de magneet. ze lieten hier een stroom lopen door de kikker en zo maakten ze een lorentz kracht waarmee ze de kikker omhoog tilden.

Maar wordeen diamagneitsche stof ook magnetisch in een erg sterk magnetisch veld?
Wel Antoon: de watermoleculen in de kikker zijn diamagnetisch, bijgevolg wordt de kikker opgehoffen in een magnetisch veld. Een diamagnetisch materiaal wordt dus magnetisch in een magnetisch veld, maar het magnetisme van de diamagneet werkt dat van het aangelegde magnetisch veld TEGEN.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Magnetisme] Wat gebeurt er in stroomgeleidende koperdraad

Antoon, ik denk dat jij en ik het hoofd moeten buigen voor Holycow. Ik snap nog niet precies hoe het werkt, maar ik beloof je dat ik daar nog achter kom.

Voor Holycow's gelijk, zie:

http://www.hfml.ru.nl/froglev.html

En het gebeurde in Nijmegen, en als ik het goed hebben wonnen ze er de IGNobelprijs mee......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer