Springen naar inhoud

resolutie-kolomlengte

• Log in om te kunnen reageren

anouck_CF

anouck_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2007 - 10:18

Welke formule gebruik je het best wanneer je bij de optimale voorwaarden de kolomlengte moet berekenen om 2 minder goed gescheiden pieken met resolutie van 1,5 wenst te analyseren. In je chromatogram heb je de retentijd en de halve breedte gegeven waardoor je schotelgetal N, schotelhoogte H en de gemiddelde snelheid u kunt berekenen. Maar ik weet niet hoe je dit nu betrekt met de resolutie om de goede kolomlengte te bekomen.

mvg
natalie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Arjan1793

Arjan1793

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2007 - 21:52

m.i. moet je met de volgende vergelijking een eind komen :

Resolutie = ¬ľ * √(L/h) * k/(k+1) * (α-1)/α

Waarbij L=lengte kolom; h=HETP; k=capaciteitsfactor en α=selectiviteit

Maar ik moet toegeven dat ik hem heb moeten opzoeken en dat ik ook niet meer elke term ken :oops: .
Ik zal er mij nog eens in verdiepen en iets laten weten, ondertussen kun je al het een en ander vinden via volgende link :
verband kolom - resolutie

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2007 - 22:37

1,5 is toch een scheiding waarvan de pieken goed gescheiden zijn? Ik heb geleerd dat beneden de 1 slecht is, 1 zit het nog gedeeltelijk over elkaar maar boven de 1 is goed.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2007 - 11:44

1.5 is basislijn scheiding

Arjan1793

Arjan1793

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2007 - 20:48

Ik denk dat anouck bedoelt dat ze nu 2 pieken heeft die minder goed gescheiden zijn, en dat ze die wilt gescheiden krijgen met een resolutie 1,5 m.b.v. een langere kolom.

Persoonlijk zou ik eerst proberen om de resolutie iets op te drijven door de optimale flow in te stellen en dan nog wat te spelen met de temperatuursprogramatie. Gebruik je MSD? Dan kun je misschien m.b.v de m/z een scheiding krijgen.
Als dit alles niet lukt zou ik opteren voor een kolom met iets dikkere film of iets kleinere ID, als dit tenminste mag, want een dikkere film geeft meer bleeding (niet wenselijk op MS) en een dunnere ID heeft een kleinere capaciteit. Als je deze 2 parameters niet kan of mag wijzigen, schiet er niet veel meer over dan een langere kolom te kiezen, maar hou er dan rekening mee dat je analysetijden aanzienlijk langer worden.

Vario

Vario

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2007 - 07:06

Kun je resolutie ook niet berekenen met: ∆tr/(0.5*(wb1+Wb2) ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures