Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

De titel zegt het al denk ik.

Ik vroeg me dus af wat de reactievergelijking is van de reactie tussen zwavelzuur en natriumhydroxide.

De één zegt:

H2SO4(l) + 2 NaOH(aq) --> Na2SO4(aq) + 2 H2O(l)

Terwijl de ander beweert dat het dit moet zijn:

H2SO4(l) + NaOH(aq) --> NaHSO4(aq) + H2O(l)

Ligt het misschien aan de hoeveelheden die je toevoegt ?

Dat het dus beide mogelijk is.

Bijv. Overmaat zwavelzuur = natriumbisulfaat

Overmaat natronloog = natriumsulfaat

Ik stel deze vraag namelijk omdat ik een paar gram bisulfaat wil maken,want een bisulfaat oplossing kan je vaak gebruiken als vervanger voor zwavelzuur.

(Ja,ik kan deze stof ook kopen.Nee,dit vind ik echt leuker.) :oops:

Berichten: 387

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

H2SO4(l) + 2 NaOH(aq) --> Na2SO4(aq) + 2 H2O(l)
Je krijgt alleen dit.

wel een kleine overmaat H2SO4 gebruiken, anders krijg je een NaOH verontreiniging.

Hoe je bisulfaat maakt weet ik niet.

Berichten: 42

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Omdat ik het niet de moeite vond om een nieuw topic te openen:

Wie weet hoe je wel NaHSO4 maakt ?

Misschien NaCl toevoegen aan H2SO4 ?

Ik weet dat je dan ook zoutzuur krijgt,maar dit is geen probleem.

Ik heb wel gegoogeld,maar nog steeds niks kunnen vinden :oops:

Dus wie zou mij hiermee kunnen helpen ?

PS. Het gaat mij niet om de NaHSO4,maar hoe je het kan maken...

Berichten: 3.145

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

H2SO4(l) + 2 NaOH(aq) --> Na2SO4(aq) + 2 H2O(l)
Je krijgt alleen dit.

wel een kleine overmaat H2SO4 gebruiken, anders krijg je een NaOH verontreiniging.

Hoe je bisulfaat maakt weet ik niet.
G.i.B., je zit er hier toch echt naast hoor. Als je 1 mol NaOH met 1 mol H2SO4 mengt, dan krijg je 1 mol NaHSO4 en 1 mol water.

Neem je 2 mol NaOH met 1 mol H2SO4, dan krijg je 1 mol Na2SO4.

Dus, NaHSO4 maak je het eenvoudigst als volgt:

Neem een oplossing van zwavelzuur (pakweg 20% of zo).

Neem een oplossing van NaOH (ook pakweg 20% of zo).

Neem 100 ml oplossing van NaOH en voeg zwavelzuur toe, totdat de pH juist van basisch naar zuur schiet. Meet precies hoeveel ml. verdund zwavelzuur je hebt toegevoegd. Nu heb je de stoffen in 2 : 1 molverhouding gemengd. Voeg nu nogmaals precies de zelfde hoeveelheid zwavelzuur toe en je hebt NaHSO4 in oplossing. Nu is het nog een kwestie van indampen en je bent klaar.

Als je echt mooi droog NaHSO4 wilt neem dan net even iets minder dan de zelfde hoeveelheid zwavelzuur bij de tweede toevoeging. Je kunt nl. nooit echt precies matchen en je kunt beter ietsje overmaat NaOH hebben dan zwavelzuur. Bij ietsje overmaat NaOH zal je een beetje Na2SO4 hebben in je NaHSO4. Dat is niet erg, het wordt nog steeds een mooi te drogen stof. Bij ietsje overmaat zwavelzuur heb je vrij zwavelzuur in je eindprodukt en dat is heel vervelend. Zwavelzuur is erg hygroscopisch en je zult dan altijd een plakkerige/vochtige troep overhouden. Je krijgt nooit een mooi droog poeder of kristalmassa.

Berichten: 387

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

I stand corrected

Ik had geen flauw idee dat je zo NaHSO4 kreeg !!!

Berichten: 42

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Ik ga dit straks meteen even doen.Maar nu even wat anders.

Het is misschien een stomme vraag,maar hoe dampen jullie je oplossingen in ?

Indampschaaltje op een brandergaasje+brander of indampschaaltje op een hotplate ?

En als je geen brander/hotplate tot je beschikking hebt ?

Weer on-topic:

Is er een methode om zonder zwavelzuur NaHSO4 te maken ?

(waarschijnlijk is dit de makkelijkste maar toch..)

Dit omdat zwavelzuur eigenlijk voor betere dingen gebruikt kan worden,vind ik.

Berichten: 126

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Offtopic: Is de damp lichter dan lucht of ?

Ontopic: Ik denk via een lange weg. Met H2SO4 lijkt mij het gemakkelijkst, en voor wat zou je het beter kunnen gebruiken als ik vragen mag ?

Berichten: 42

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Offtopic: Is de damp lichter dan lucht of ?
Ik snap je hele vraag niet.Ligt waarschijnlijk aan mij.

Welke damp bedoel je ? Waterdamp ?

Heeft de dichtheid van de damp te maken met de manier waarop je het indampt?

En wat betref het zwavelzuur.Ik doelde niet op een specifieke stof,maar over het algemeen.Je kan zwavelzuur in veel reactie's gebruiken.

Jij dacht zeker dat ik ''bommuh'' ging maken ? :oops: 8-[

Berichten: 3.145

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Als ik iets snel wil indampen, dan doe ik de vloeistof in een bekerglas en ik verhit boven een spiritusbrandertje met warmte verdeler en als de boel eenmaal drabbig/vast wordt, dan roer ik er door heen met een glasstaafje om hotspots te vermijden, totdat ik een los en droog poeder heb. Dit doe ik alleen met stoffen, die tegen snelle indamping kunnen en als ze niet te giftig zijn. Dat roeren geeft nl. poeder en dat kan stuiven, iets waar ik altijd erg op bedacht ben. Met NaHSO4 ben ik trouwens niet zo bang daar voor, omdat het nauwelijks giftig is.

Veel stoffen echter damp ik in door de vloeistof in een grote petri-schaal te doen in een dun laagje en deze op een radiator te zetten, die warm wordt. Op deze manier damp je veel langzamer in (een dag of twee dagen laten staan), maar je krijgt mooie kristallen, en het stuift niet. Ik dek de boel af met een luchtige en pluisvrije doek, om invallend stof tegen te houden. Op deze manier kun je ook veel gehydrateerde en meer kritische stoffen goed indampen. Zo heb ik bijv. mooie kristalletjes van NiSO4.7H2O gemaakt. Op deze manier zou je ook kristallen van NaHSO4.H2O kunnen maken.

Een alternatief voor zwavelzuur zie ik zo niet als je bisulfaten wilt maken.

Berichten: 385

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Waarom roer je met een glazen staafje?

Dat van de verwarming is echt slim. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

yochem schreef: Waarom roer je met een glazen staafje?
Omdat die inert is. Een metalen spatel kan bijvoorbeeld onder zure omstandigheden aangetast worden.

Berichten: 32

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

volgens mij kan je ook NaHSO4 maken door Na2SO4 op te lossen in een licht geconcentreerde HCl oplossing waarvan de concentraties net gekend zijn en dus gelijk zijn (1mol Na2SO4 met 1 mol HCl) . Problemen hierbij zijn wel dat je als co-neerslag zout zult hebben van NaCl (keukenzout).

Dit is zuiver theoretisch en in gedachten gevormd, kdurf dus niet zeggen of het mogelijk is maar tklinkt wel logisch Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Klinkt idd logisch, maar je zult toch van een stof altijd ietsje meer hebben :oops:

Berichten: 497

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

tabias schreef: volgens mij kan je ook NaHSO4 maken door Na2SO4 op te lossen in een licht geconcentreerde HCl oplossing waarvan de concentraties net gekend zijn en dus gelijk zijn (1mol Na2SO4 met 1 mol HCl) . Problemen hierbij zijn wel dat je als co-neerslag zout zult hebben van NaCl (keukenzout).

Dit is zuiver theoretisch en in gedachten gevormd, kdurf dus niet zeggen of het mogelijk is maar tklinkt wel logisch Afbeelding
Je kan ook een equimolair deel zwavelzuur en natriumsulfaat mengen.

Berichten: 3.145

Re: Reactie tussen zwavelzuur en natronloog.

Die aanpak met zoutzuur is niet echt geweldig. Je zit dan met een onzuivere stof, en je moet weer gaan scheiden, wat niet zo eenvoudig is. Het mengen van oplossingen van Na2SO4 en H2SO4 is wel een optie, en die is even goed als de optie om NaOH en H2SO4 in oplossing te mengen.

Reageer