lab

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 76

lab

Mijn lab is nogal leeg. En ik vroeg me af wat ik echt niet kan missen in mijn lab, vooral wat voor chems enz, want glaswerk heb ik al wel

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

en wat ik met die chems kan

Berichten: 338

Re: lab

Je kan je bericht ook editen

Je vraag is nogal ruim, zou je misschien kunnen specifiëren wat je wil doen in je labo?

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

gewoon eerst een therie bestuderen, en dan het gan testen in mn lab, leuke proefjes dus (liefst met wat vuur;))

Berichten: 126

Re: lab

Ik zou is op uw school gaan rondkijken in het lab en noteren wat je daar allemaal ziet van toestellen en moleculen... , en welke theorie zou je dan bestuderen ? Een beetje extra uitleg zou wel handig zijn, wat uw intensie is ...

Berichten: 915

Re: lab

Mijn lab is nogal leeg. En ik vroeg me af wat ik echt niet kan missen in mijn lab, vooral wat voor chems enz, want glaswerk heb ik al wel
gewoon eerst een therie bestuderen, en dan het gan testen in mn lab, leuke proefjes dus (liefst met wat vuur;))
Theorie:

2 C4H10 + 13 O2 -->8 CO2 + 10 H2O

Praktijk:

Benodigdheden: 1 aansteker

Werkwijze: ontsteek de aansteker en houd even een koud, metalen voorwerp (zoals een lepel) boven de vlam.

Beschrijf je waarnemingen en probeer te staven met de gegeven reactievergelijking.

Veilig én op niveau

Berichten: 126

Re: lab

True, maar ik denk niet dat je butaan zomaar in de winkel gaat halen :oops:

Oh, en laat hem maar stekskes gebruiken, nog veiliger !

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

oke ik zal het proberen, ik zal even wat nadere uitleg geven. Ik zou graag in de richting van vuurproefjes doen. Zoals bijvoorbeeld iets met magnesium of ijzerdeeltjes. Op school heb ik nog niet echt heel hoogstaande scheikunde, ik zit nog maar in de tweede, en daar krijg je alleen maar broeikaseffect en wat natuurkunde dingen zoals licht en geluid, in de derde krijg ik helaas pas alle moleculen gegevens enzo, maar ik heb nu op internet al heel wat geleerd en kan ik het dus al aardig begrijpen. in die richting wil ik dus proefjes doen

Berichten: 915

Re: lab

Astrocomix schreef: True, maar ik denk niet dat je butaan zomaar in de winkel gaat halen 8-[

Oh, en laat hem maar stekskes gebruiken, nog veiliger !
stekskes is vlaams, wij spreken hier nederlands, geen vloms :oops: .

Btw: stekskes zijn ook heel interessant om te onderzoeken, als uitbreiding kan je de test herhalen op lucifers.

Butaan is zeer eenvoudig te verkrijgen, het zit namelijk in een aansteker. Kom nu niet af met het feit dat dat een ander alkaan is, dan pas je de vgl maar even aan. ;)

Veel plezier

Berichten: 126

Re: lab

Hmm,

magnesiumlint verbranden is wel altijd tof om te zien, doe ik soms ook thuis als showke :oops:

Ofwel allerlei stoffen verbranden (lithium,natrium, kalium,en allerlei andere vaste stoffen)

en dat doe je alsvolgt, je neemt een papierklem, je plooit deze, dompelt hem in water en vervolgens in de vaste stof, en dan verbrand je deze en krijg je zeer mooie kleurtjes te zien !

Berichten: 264

Re: lab

eens een open haard of een barbecue aansteken?

lijkt me genoeg vuur :oops:

sorry voor de onzin maar kon het echt niet laten Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

astrocomix harstikke bedankt, :oops: ik ga het morgen proberen, en jana ik heb al een open haard in mijn lab gemaakt! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

het lijkt me wel tof om die kleurtjes te zien, en magnesium moet ik ff kopen, idee waar ik magnesium draad kan kopen?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: klik nou eerst eens op de knop Afbeelding voordat je klikt op Afbeelding!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: lab

chemieforum is geen geschikte plaats om te proberen zogenaamd "kewl" te doen. Indruk maak je hier met onderbouwde, veilige experimenten, niet door mee te dingen naar een van de volgende "Darwin awards".

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

wie zegd dat dit niet veilig is, ik heb gelzezen dat alles veilig is, geen ontploffingsgevaar

Reageer