kopertetramine zouten vormen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.337

kopertetramine zouten vormen

Ik weet dat je het zout kopertetramine sulfaat kan maken door aan het kopertetramine zwavelzuur toe te voegen.

Mijn vraag is nu gaat dat ook met andere zuren om bijvoorbeeld kopertetraminenitraat te maken of kopertetraminechloride?

Berichten: 497

Re: kopertetramine zouten vormen

Je tetraaminekoper-ion kan je niet zonder anion isoleren.

Je hebt ofwel het sulfaat, chloride, nitraat oid.

Toevoegen van zuren ruïneert alleen maar je complex en brengt een mix van anionen in oplossing.

Probeer eens na te gaan welke reactie er verloopt als men een tetraaminekoperion aanzuurt.

Berichten: 2.337

Re: kopertetramine zouten vormen

Cu(NH3)4+2 + H2SO4 + 2 H2O -------> Cu+2 + SO4-2 + 4 NH4++ 2 OH-

Klopt deze reactievergelijking?

Berichten: 497

Re: kopertetramine zouten vormen

Bedenk dat er een dissociatieevenwicht is tussen het koper(II)ion, ammonia en het complex.

Cu2+ + 4NH3 <--> Cu(NH3)42+

Je zult wel begrijpen waarmee het zuur reageert en welke kant het evenwicht daardoor wordt opgetrokken.

Berichten: 3.145

Re: kopertetramine zouten vormen

chemaniac schreef: Cu(NH3)4+2 + H2SO4 + 2 H2O -------> Cu+2 + SO4-2 + 4 NH4++ 2 OH-

Klopt deze reactievergelijking?
Niet helemaal. De hydroxide ionen aan de rechterkant zul je niet krijgen. Ammonium ionen reageren met hydroxide ionen tot ammoniak. Bedenk hoeveel zwavelzuur je nodig hebt om het complex helemaal om te zetten. Zolang er ammoniak over blijft zul je onvolledige omzetting hebben van het complex. Denk ook aan wat phj zegt.

Berichten: 2.337

Re: kopertetramine zouten vormen

Dus er gaat ook ammoniumsulfaat gevormd worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kopertetramine zouten vormen

Nee, lees de post van woelen nog eens door en bedenk waar het ammonium heengaat

Berichten: 2.337

Re: kopertetramine zouten vormen

Ja sorry had er te rap over gelezen.

Dus er wordt water en ammoniak gevormd. En die ammoniak vormt terug een complex met het koper. :oops:
Je zult wel begrijpen waarmee het zuur reageert en welke kant het evenwicht daardoor wordt opgetrokken.
Eerst even opzoeken wat evenwichtsreacties precies zijn. 8-[
Bedenk hoeveel zwavelzuur je nodig hebt om het complex helemaal om te zetten.
Hier kom ik niet helemaal aan uit. als de ammoniak ook niet wordt omgezet tot ammoniumsulfaat zoals fswd zegt. hoe kan dan het complex volledig omgezet worden? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kopertetramine zouten vormen

/me moet ook leren lezen

Berichten: 497

Re: kopertetramine zouten vormen

2 tips:

Het ammoniumion is niet complexvormend, ammonia wel.

Ammonia is een base en reageert met zuren. (Er wordt inderdaad ammoniumsulfaat gevormd)

Berichten: 3.145

Re: kopertetramine zouten vormen

Ammoniak wordt omgezet tot ammonium ion. Als zuurrest ion blijft sulfaat over. Dus eigenlijk heeft chemaniac wel gelijk hoor. Het ammoniak wordt (samen met de zwavelzuur) omgezet tot ammoniumsulfaat.

Berichten: 2.337

Re: kopertetramine zouten vormen

Ik heb gelijk in iets?!?! :oops:

Nu kan ik er aan uit.

Er wordt dus kopersulfaat ammoniumsulfaat en water gevormd neem ik aan.

Bedankt allemaal het was zeer leerrijk. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kopertetramine zouten vormen

Waarschijnlijk eerder koperhydroxide, waar moet dat anders heen, die hydroxide? :oops:

En natuurlijk het ammoniumzout van het anion waarmee je in eerste instantie begon.

Berichten: 3.145

Re: kopertetramine zouten vormen

Koper hydroxide? Nee, hier ontstaat koper (II) ammonium sulfaat.

Als je te weinig zwavelzuur toevoegt, dan blijft er ammoniak over, dat met koper (II) ionen het complex kan vormen. Via de evenwichtsreactie met ammonium ionen zou hier ietsje koperhydroxide kunnen ontstaan, maar dat is niet heel veel. Als je genoeg zwavelzuurtoevoegt krijg je dus koper (II) ionen en ammonium ionen (en natuurlijk ook nog sulfaat ionen).

Berichten: 2.337

Re: kopertetramine zouten vormen

Kan iemand me nog uitleggen hoe ik nu het zout Cu(NH3)4SO4 kan maken?

Reageer