Stoom distillatie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Stoom distillatie?

Men probeert me hier net uit te leggen hoe een stoom distillatie zou moeten werken, maar vatten doe ik het zo onmiddellijk nog niet. Men heeft namelijk twee stoffen die men wil scheiden en waarvan men weet dat de dampdruk van de en de andere niet beinvloed bijgevolg zal de totale dampdruk gewoon de ene plus de andere zijn ene het kookpunt veel lager.

Maar op het moment dat het systeem kookt en overdisteleert zal toch de volledige damp overdisteleren? hoe kan men die nu scheiden? door twee trechters te gebruiken zegt men maar pratisch zie ik dat maar moeilijk zitten.

Hoe doe je dat? Groeten. dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoom distillatie?

Stoomdestillatie werkt alleen wanneer de te destilleren stoffen niet mengbaar zijn met water. Gewoonlijk vrij zware koolwaterstoffen.

Het destillaat bevat dan de lichtste (koolwater)stof plus water maar omdat ze niet mengen kun je ze eenvoudig scheiden.

Stoomdestillatie is een alternatief voor vacuumdestillatie.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2.589

Re: Stoom distillatie?

Bedankt heb hem.

Berichten: 2.589

Re: Stoom distillatie?

Stel ik heb een mengsel van water en aniline en ik wil berekenen hoeveel water ik minimaal zal over moeten distilleren zodat al mijn aniline eruit is.

Hoe bereken ik dit? ik denk dat je moet werken met de verhouding waarbij zo'n een minimaal kookpunt bereikt wordt en waar de stoomdistillatie zal beginnen maar die verhouding is niet gegeven plus ik vindt ze niet zomaar dus...?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stoom distillatie?

Je hebt er 1 stof bij die oplost in water.

Berichten: 2.589

Re: Stoom distillatie?

ja en? dus net zoveel water als die éne stof minimum?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stoom distillatie?

Je snapt mijn punt niet: je hebt nu een volume water waar wat aniline inzit. Na stoomdestillatie ben je bij hetzelfde punt aanbelandt. :oops:

Maar ik ben bang dat jij geen idee hebt hoe stoomdestillatie inelkaar steekt. Dit gaat met stoom die door je vloeistof borrelt en die stoom is 100 oC.

Je kan hiermee zelfs stoffen uit bijvoorbeeld kruidnagels verwijderen (eugenol).

Berichten: 32

Re: Stoom distillatie?

bij stoomdestillatie gelden de wetten van henry en nog eentje, hierbij geld dat de gezamelijke gasdruk gelijk is aan de laagste partiele gasdruk. hierdoor kan men via stoom andere stoffen odner hun kookpunt overhemelen.

Net als hiervoor gezegd dit enkel werken als je stoffen hebt die niet of toch zeer slecht oplossen in water (voor scheiding achteraf).

Het volledige idee erachter kan ik je niet direct uitleggen en zal ik nog eens over denken. Misschien kan een lector je verderhelpen.

voor de verhouding te weten zit het heel anders en zal je moeten werken met grafieken opgesteld voor stoomdestillatie waar je de verhoudingen kunt volgen van opgenomen stof in stoom en hoeveelheid stoom. (Dit zal ook wel te berekenen zijn met de wetten van henry en XXX (kan echt niet op zijn naam komen).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoom distillatie?

@ Bert F.

Bij stoomstripping van een in water opgeloste stof gaat het om Henry constante.

Bij de hier bedoelde stoomdestillatie (koolwaterstof samen koken met water) speelt Henry geen enkele rol. Je hebt mijn antwoord waarschijnlijk al ergens anders gelezen maar ik zal het hier nog even herhalen:

Het destilleert bij díe temperatuur T waarbij de dampspanning van water plus de dampspanning van aniline precies gelijk is aan de atmosferische druk. Je moet dus even met wat trial-and-error d.m.v. de dampspanningscurves van aniline en van water die T vinden. De verhouding van die twee dampspanningen bij T is dan ook meteen de verhouding van de molen van aniline en water in de damp die overdestilleert. Via de molmassa van beiden weet je dan hoeveel water theoretisch nodig is om een bepaalde hoeveelheid aniline over te destilleren.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stoom distillatie?

Maar omdat je hier aniline op water hebt zitten, heb je dat na je stoomdestillatie dus ook. Wat ik aanraad is het water zout maken en basisch (natriumbicarbonaat en NaCl) en dan de zaak in een scheitrechter mikken.

Berichten: 2.589

Re: Stoom distillatie?

ik had toe nu toe de discusie passief wat gevolgt Bedankt voor jullie antwoorden ik begin het te vatten. Groeten.

Reageer