Hoe worden batterijen gemaakt?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Hoe worden batterijen gemaakt?

Hoi,

Ik moet voor scheikunde een praktische opdracht maken. Ik heb voor het onderwerp batterijen en accu's gekozen. Ik heb al erg veel informatie, maar ik heb alleen nog geen informatie over hoe een batterij word gemaakt. Ik hoop dat jullie hier iets over weten, of hier een link kunnen posten.

Thnq

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

In een fabriek? Een elektrochemische cel in een metalen doosje?

Er zijn heel wat verschillende batterijen met elk een eigen fabrikageproces. Verschillende fabrieken zullen equivalente batterijen zelfs anders maken (vgl. Duracel eens met Kwantumhallen huismerk).

Berichten: 5

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

maar heb je er een uitleg van, aangezien ik dat er ook in wil hebben..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

Ik probeerde aan te geven dat er niet één proces is waarmee "batterijen" worden gemaakt. En je bent ook vast niet geïnteresseerd in het hele proces!

Ik ben nog nooit in een batterijenfabriek geweest....

Berichten: 5

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

als ik er niet ik geinterreseerd zou zijn, waarom vraag ik het dan?

juist, ik ben er dus WEL in geinterreseerd...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

Nou, het begint allemaal in de ijzermijn..... Nee hoor, je bent echt niet in alles geïnteresseerd.

Maar Google kan echt meer vinden, hoor:

http://www.rayovac.com/wizard/battery_howmade.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

Ijzer? Ik denk eerder in zinkmijnen en de winning van mangaanzouten en grafiet :oops:

Berichten: 1.379

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

De oudste, cylindervormige, cellen die later werden gecombineerd tot batterijen, werden gemaakt in een pers. De volgorde van de handelingen weet ik niet meer. Er werden matrijzen voor gemaakt van steen (!). Niet alleen om de corrosie van de matrijs te verhinderen, maar ook om vervuiling van de celinhoud met ijzerionen te vermijden.

Want die ionen veroorzaken zelfontlading, een vorm van inwendige kortsluiting.

De koolstaven en de zinkbekers werden betrokken van een toeleveringsbedrijf. Er werd een linnen zakje gebruikt om de bruinsteen-kool massa bijeen te houden. En er werd tarwebloem gebruikt om van de electroliet een visceus papje te maken. Zetmeel bleek redelijk bestendig in dit oxyderende milieu. Evenals het linnen zakje.

Vroeger gingen batterijen altijd lekken door de corrosie van het zink. Ook bij niet-ontladen cellen. Door er een stalen mantel om te doen kon men dit probleem oplossen.

De electroliet was aanvankelijk een mengsel van ammoniumchloride en zinkchloride. Met een heel klein beetje sublimaat ( HgCl2) Een KOH oplossing gaf wel een grotere capaciteit, maar ook een veel kortere bewaartijd. De cel ging met KOH eerder lekken. Daarom hield men toch heel lang vast aan salmiak plus zinkchloride.

De eerste batterijen werden gemaakt van mineraal bruinsteen. Dat werd o.a. in de Kaukasus gevonden. De capaciteit van dit soort cellen was heel slecht. Dit bruinsteen was veel te compakt om goed gereduceerd te worden en bestond voor een groot deel uit beta-MnO2. Er waren nog meer vindplaatsen in de wereld. Elk met een eigen soort mineraal bruinsteen.

Nu wordt er alleen nog maar synthetische bruinsteen gebruikt. Dat is gamma-MnO2

en is veel minder kompakt. Daardoor kan nu een groter deel van het Mn(IV) tot het

Mn(III) gereduceerd worden. Ik herinner mij de naam pyrolusiet voor een van de gebruikte minerale bruinsteensoorten. Misschien heb je er iets aan als zoekterm voor internet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

Ijzer? Ik denk eerder in zinkmijnen en de winning van mangaanzouten en grafiet :oops:
Tja, ik refereerde naar de verpakkingshuls...

Berichten: 3.145

Re: Hoe worden batterijen gemaakt?

De verpakking is tegelijkertijd ook aktieve component. De verpakking is een zink-cylinder en deze wordt langzaam van binnenuit geoxideerd. Veelal wordt er om die reden nog een dunne plastic laag omheen gedaan voor de stevigheid.

Reageer