ph waarde van azijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 76

ph waarde van azijn

Ik wou ff weten wat de ph waarde is van azijn. of weet iemand een stof (zoals zoutzuur of zwavelzuur ofzo) die in huis te vinden is die zuurder is dan azijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph waarde van azijn

Het ligt eraan wat de molariteit van die azijn is: het is namelijk een oplossing.

Als het eetbare azijn is (4 massa%): 40 g/l azijnzuur = 0,67 mol/l azijnzuur

pKa azijnzuur = 4.75 ==> Ka azijnzuur = 1.78 * 10-5

Reactievgl

Code: Selecteer alles


CH3COOH + H2O <=> CH3COO- + H3O+

  0.67-X            +X       +X

Ka = [CH3COO-]*[H3O+]/[CH3COOH] = X*X/0,67-X = 1.78 * 10-5

Lossen we X op, dan krijgen we 0.00421

Dit is de concentratie aan H3O+

De pH is dan -log(0.00421) = 2.4

Mag jij schoonmaakazijn doen (30 massa%) :oops:

Berichten: 387

Re: ph waarde van azijn

De pH hangt van het merk af. Azijnzuur is in elk geval een zwak zuur.

Je kan beter schoonmaakazijn gebruiken (zitten minder verontreinigingen in

en is sterker)

Volgens mij hebben mensen geen andere zuren in huis, dus als je een reactie wil versnellen met de zuren die je hebt, dan kan je zachtjes verhitten. (niet koken !!)

Wel oppassen met hete zuren. Heb je al handschoenen, bril en jas ??

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: ph waarde van azijn

ik heb zwavelzuur en zoutzuur, zou dat niet zuurder zijn?

en als ik toch azijn gebruik dan zou ik het eerst destileren

Berichten: 387

Re: ph waarde van azijn

Ja natuurlijk, ik dacht dat je bedoelde naast zoutzuur en zwavelzuur !!

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: ph waarde van azijn

oh ok, maar is zwavelzuur zuurder of zoutzuur, (ik heb pure zwavelzuur (L) en ik heb zoutzuur met een pH van 1.8 ook vloeibaar) zuurder?

Berichten: 497

Re: ph waarde van azijn

Het grappige is, dat puur zwavelzuur helemaal niet zuur is.

De pH is gedefinieerd aan de hand van de concentratie H3O+-ionen.

De vorming van deze ionen lukt alleen met H2O.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: ph waarde van azijn

oh dus als je zwavelzuur verdunt wordt het pas zuur,

Re: ph waarde van azijn

Kijk voor een discussie over pH eens op het volgende topic, we hebben ons toen nogal uitgesloofd.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=4543&hl=

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph waarde van azijn

Kun je uitrekenen: weer de tip koop een boek :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ph waarde van azijn

oh ok, maar is zwavelzuur zuurder of zoutzuur, (ik heb pure zwavelzuur (L) en ik heb zoutzuur met een pH van 1.8 ook vloeibaar) zuurder?
Zuivere zwavelzuur is een oxidator. Zoutzuur heeft die bijwerking niet.

Zoutzuur en zwavelzuur zijn beide sterke zuren. Dat wil zeggen dat ze in water onmiddellijk worden gedeprotoneerd. Er is daarom geen verschil in waargenomen zuursterkte.

Zoutzuur met een pH van 1.8 heeft een concentratie van tussen 0.01 en 0.02 mol/liter. Dat is niet veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: ph waarde van azijn

laat maar, ik heb het proefje gedaan met zoutzuur en calciumbicarbonaat en het werte, ik ben tevreden

Berichten: 3.145

Re: ph waarde van azijn

Ook geconcentreerd zwavelzuur is wel degelijk zuur. Het is zelfs een zeer sterk zuur, maar er zijn nog wel sterkere zuren. De reden dat wij veel zuren even sterk vinden is dat we water als oplosmiddel gebruiken. Water limiteert de waarneembare zuursterkte (en ook de waarneembare sterkte van een base).

Alle zuren, sterker dan H3O+ lijken even sterk in water en alle basen, sterker dan OH- lijken even sterk in water.

Gebruik je bijvoorbeeld watervrij azijnzuur als oplosmiddel, dan zijn veel sterkere zuren waarneembaar, nl. alle zuren die minder sterk zijn dan het ion CH3COOH2+.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: ph waarde van azijn

ok, ik snap het

Berichten: 497

Re: ph waarde van azijn

woelen schreef: Ook geconcentreerd zwavelzuur is wel degelijk zuur. Het is zelfs een zeer sterk zuur, maar er zijn nog wel sterkere zuren. De reden dat wij veel zuren even sterk vinden is dat we water als oplosmiddel gebruiken. Water limiteert de waarneembare zuursterkte (en ook de waarneembare sterkte van een base).

Alle zuren, sterker dan H3O+ lijken even sterk in water en alle basen, sterker dan OH- lijken even sterk in water.

Gebruik je bijvoorbeeld watervrij azijnzuur als oplosmiddel, dan zijn veel sterkere zuren waarneembaar, nl. alle zuren die minder sterk zijn dan het ion CH3COOH2+.
Volgens mij is puur zwavelzuur nergens in opgelost, en kan de zuurgraad niet gedefinieerd worden. (= wel een zuur, maar niet zuur)

Of zou zich H3SO4+ moeten vormen?

Reageer