[scheikunde] associatiegraad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[scheikunde] associatiegraad

kan dit dat de associatiegraad van benzoëzuur in koolstoftetrachloridemengsel ongeveer 1,0724 is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] associatiegraad

Kun je iets meer achtergrond geven? Wat heb je gemeten?

Ik ben zeer geïnteresseerd in elke chemische meetmethode die op 10 cijfers nauwkeurige resultaten geeft!

Berichten: 17

Re: [scheikunde] associatiegraad

afrondingen moest ik nog doen, foutenrekening het ik nog niet gedaan

we hebben eerst het kookpunt van koolstoftetrachloride bepaald op een relatieve thermometer (Beckmannthermometer). Daarna hebben we er een gekende masse benzoëzuur ingedaan. en terug metingen van de temperatuur gedaan. Je krijg dus een kookpuntsverhoging deltaTk.

dan kan via de volgende formule de associatiegraad berekenen

deltaTk = KA * b(1-gamma/2) /MB * 1000/a

waarbij KA= ebullioscopische constante van koolstoftetrachloride = 5,03 K/molaal

gamma= associatiegraad

MB = molaire massa opgeloste stof

b = massa opgeloste stof (benzoëzuur)

a = massa koolstoftetrachloride in de vloeistoffase

als ik dan gamma bereken kom ik 1,07 uit

kan dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] associatiegraad

Ik heb dit nog nooit aan de hand gehad, maar ik heb het gevoel dat de associatiegraad dichtbij 2 zou moeten zitten.

ook is zo'n waarde in theorie afhankelijk van de concentratie.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] associatiegraad

de associatiegraad is dit niet het aantal mol die associatie hebben ondergaan ten opzichte van het aantal ingezet aantal mol?

als dit 2 moet zijn, kan dit toch niet? want dan zou er meer aantal mol associatie hebben ondergaan dan je ingezet hebt.. :s

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] associatiegraad

Ha juist, dat had ik niet zo begrepen. Als gamma=1,07, dan zitten er gemiddeld iets meer dan 2 moleculen aan elkaar (2,1 - 2,2). Dat lijkt me heel goed kunnen.

De achtergrond is dat benzoezuur heel makkelijk dimeren kan vormen, en dan aan de buitenkant redelijk apolair wordt.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] associatiegraad

maar kan theoretisch gamma groter zijn dan 1? want er kunnen toch niet meer moleculen associeren dan je ingezet hebt?

idd reactie 2B <=> B2

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] associatiegraad

Ja dat kan, want de term is 1-gamma/2. Gamma kan dus nooit groter worden dan 2. Gamma=1 betekent dat alles in dimeervorm zit.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] associatiegraad

bij gamma=1 alles in dimeervorm?

wat heb je dan bij gamma = 0 en gamma = 2?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] associatiegraad

gamma=0: Na associatie daalt een molecuul tot (1-0/2) = 1: elk molecuul los

gamma=2: Na associatie daalt een molecuul tot (1-2/2) = 0: alle moleculen aan elkaar vast.

Reageer