ouzo

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

ouzo

dag iedereen

ik moet voor school een werkje maken en daarin moet ik de verkleuring van ouzo ( griekse nationale drank) als je er water bijvoegd verklaren.

Eerst dacht ik aan het hoge alcoholgehalte maar dan zou wodka of zo ook moeten verkleuren bij toevoeging van water.

ouzo is ook een drankje op basis van anijs ( zoals pastis) dus mss heeft dat er iets mee te maken.

iemand nog een idee?

mvg

Berichten: 3.145

Re: ouzo

Ouzo bevat veel anijsolie en een hoop alcohol. Als je er water bij doet, dan slaat die anijsolie neer en vormt allemaal kleine druppeltjes. Voeg je trouwens weer meer water toe, dan wordt het weer helder.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ouzo

Pastis, Ricard en Absynth worden ook troebel door verdunning met water. In alle drie zitten, net als in ouzo, anijsachtige smaakstoffen...

Probeer eens te zoeken wat voor stoffen dit zijn.

De pure drank (veel alcohol) is helder. Wat zou er kunnen gebeuren als je water toevoegt?

Berichten: 37

Re: ouzo

plausibele oplossing : anijs lost goed op in alcohol, daardoor is de oplossing alcohol (veel alcohol )-anijs zeer helder.

bij de toevoeging van water wordt de concentratie alcohol verdunt en gaat het anijs aan elkaar gaan klitten en neerslaan.

daarvovenop vermoed ik dat die anijssmaakstoffen esters zijn, die goed oplossen in alcohol, maar in verdunde vorm gaan neerslaan

is dit een beetje juist?

Berichten: 37

Re: ouzo

gevonden!

in al die anijsdrankjes wordt anijsolie gebruikt als smaakmaker, deze olie bevat (zoals ik dacht ) het ester anethol wat zorgt voor de typische anijssmaak.

een eigenschap van anethol is dat het zeer slecht oplost in water doch wel goed in alcohol

wanneer het alcoholmengsel van water en anethol hoger is dan 45 graden lost het mooi helder op, daalt die concentratie echter (toevoegen van water) dan daalt de oplosbaarheid van het anethol en slaat het neer ( het vormt een witte suspentie.)

kan iemand dit voor correct verklaren?

mvg kristof

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ouzo

Ik vind je antwoord bijna goed. Alleen de term neerslaan is niet helemaal correct, want dan zou de drank na verloop van tijd helder worden. Dat doet hij niet.

De term suspensie is hier de te gebruiken term.

Er zijn misschien meer stoffen in de drank die hetzelfde doen als anethol. Maar het belangrijkste is dat je het fenomeen hebt verklaard. :oops:

Berichten: 37

Re: ouzo

hey bedankt !

mvg Kristof

Berichten: 774

Re: ouzo

nog even by the way iets, ouzo in griekenland, rakki in turkije :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ouzo

Marjanne schreef: De term suspensie is hier de te gebruiken term.
Volgens mij noem je het bij een mengsel van twee vloeistoffen een emulsie. Suspensie wordt voor een fijn verdeelde vaste stof in een vloeistof gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ouzo

Een emulsie is over het algemeen stabiel. Daar het zaakje neerslaat (maak ik uit de posts op) spreek je eerder over een dispersie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ouzo

Een emulsie is over het algemeen stabiel. Daar het zaakje neerslaat (maak ik uit de posts op) spreek je eerder over een dispersie.
Emulsies zijn toch juist niet stabiel? Waar dienen anders emulgatoren in bijvoorbeeld mayonaise voor? In dat geval zou het dus best wel een emulsie kunnen zijn.

Toegegeven, het is semantiek maar wel interessant :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ouzo

Suspensie : vaste stof in een vloeistof. Vb. verf, slijk.

Emulsie : vloeistof in vloeistof. Vb. melk, mayonaise.

Aërosol : vloeistof of vaste stof in gas. Vb. rook, spray.

Dispersie : verzamelnaam voor suspensie, emulsie, aërosol.

Dit vond ik op internet.

In dit topic gaat het dus inderdaad om een emulsie.

Berichten: 184

Re: ouzo

anethol is geen ester maar een ether,

Reageer