Afstandlopen en uithouding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Afstandlopen en uithouding

Ik ben beter in het spurten dan het uithoudend afstandlopen, maar ik begrijp niet waarom ik niet lang afstanden goed kan lopen, net zoals zwemmen: ik word direct moe. Bij zit namelijk zo dat ofwel het ademen moeilijker begint te gaan en mijn benen voelen al zich al snel "gewichtloos"en moe en ook mijn schouders zijn snel moe zodat ik ze moet laten hangen opdat het geen pijn zou doen. Wilt dit zeggen dat ik slappe spieren heb? Ook dat zou moeten meevallen aangezien ik goed kan touwklimmen en op muren klimmen enzo... toch worden mijn schouders en benen snel moe... hoe komt dat?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Afstandlopen en uithouding

Ik ben beter in het spurten dan het uithoudend afstandlopen, maar ik begrijp niet waarom ik niet lang afstanden goed kan lopen, net zoals zwemmen: ik word direct moe. Bij zit namelijk zo dat ofwel het ademen moeilijker begint te gaan en mijn benen voelen al zich al snel "gewichtloos"en moe en ook mijn schouders zijn snel moe zodat ik ze moet laten hangen opdat het geen pijn zou doen. Wilt dit zeggen dat ik slappe spieren heb? Ook dat zou moeten meevallen aangezien ik goed kan touwklimmen en op muren klimmen enzo... toch worden mijn schouders en benen snel moe... hoe komt dat?


Ben je zwaargebouwd?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Afstandlopen en uithouding

Waarschijnlijk heb je korte spieren, en in verhouding veel rood spierweefsel, wat voor explosieve kracht zorgt. Same here dude. Ik volleybal vrij fanatiek, ik ben maar 1.80 m, maar kom wel ruim met m'n hoofd boven een net met hoogte 2.43 m uit.....Ik kan echter geen 1500 meter hardlopen...
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Afstandlopen en uithouding

kwa aanleg ben je of meer een sprinter of meer een een duurloper. Ikzelf ben ook van de explosiekracht. Heeft gewoon met genen te maken, je kan het uiteraard prima beter trainen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Afstandlopen en uithouding

Ik ben meer een duurloper, ik ben nogal lang voor mijn leeftijd. Ik doe al sinds een jaar fanatiek aan marathonlopen.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Afstandlopen en uithouding

Hier zijn een hoop redenen voor.

Zoals Lala al zei, heb je verschillende soorten spierweefsel.

Explosieve kracht spieren (om ze zo maar even te noemen) worden echt groter na training, neem de biceps als voorbeeld.

uithoudings vermogen spieren vergroten niet zo veel als je ze traind.

Marathon lopers zien er wel een beetje gespierd uit maar hebben niet hele dikke benen.

Spieren hebben veel zuurstof nodig, als je niet genoeg rode bloedcellen hebt krijgen de spieren niet genoeg zuurstof en raken ze hun CO2 niet kwijt. Dit zorgt ervoor dat je spieren moe worden.

Voor explosieve kracht heb je niet eens veel zuurstof nodig omdat dan anearobe verbranding plaats vindt. Dit houden je spieren maar heel even vol.

Als het lichaam merkt dat je niet genoed zuurstof kan aanvoeren dan wordt het hormoon EPO aangemaakt (dezelfde als de doping) en worden er meer rode bloedcellen bijgemaakt. Hier is ook hoogte training in de bergen op gebaseerd.

Een derde is energie.

Bij explosieve kracht worden alle suikers verbrand.

Bij uithoudings kracht worden ook vetten verbrand.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Afstandlopen en uithouding

Alvast bedankt voor de reeks antwoorden!
Ben je zwaargebouwd?
Mageruitziend met normaal gewicht. Ik heb dikke botten.

Ik eet niet te weinig, mijn vertering is gewoon...te snel (?)..
Dalton schreef:Een derde is energie.

Bij explosieve kracht worden alle suikers verbrand.

Bij uithoudings kracht worden ook vetten verbrand.
Veel vet zal ik dan ook wel niet hebben en dan is het snel verbrand.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Afstandlopen en uithouding

ZonnTroLL schreef:Alvast bedankt voor de reeks antwoorden!
Napoleon Dynamite schreef:
Ben je zwaargebouwd?
Mageruitziend met normaal gewicht. Ik heb dikke botten.

Ik eet niet te weinig, mijn vertering is gewoon...te snel (?)..
Ehm, ik bedoelde eigenlijk hoe je fysieke morfologie was.

bv. een stevige borstkas, stevige armen, etc..

Zoals hierboven al vermeld is hangt het natuurlijk af van de soort spieren maar ook van je gestel. Je bent als sprinter of als lange afstandsloper geboren.

Vraag me bijvoorbeeld nooit om met de fiets een berg op te klimmen; vraag me om een rondje te sprinten en ik denk dat ik die klimmer die me op de berg op vijf minuten liet een mooie afstand achter me laat.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 3.165

Re: Afstandlopen en uithouding

Voor elke spier zijn de percentages vezels bepaald door neuronen in het ruggenmerg. Je wordt met deze neuronen geboren.

De percentages verschillen enorm sterk van spier tot spier (een spier die je de hele dag moet gebruiken heeft natuurlijk veel uithoudingsvezels) en ook zijn de verschillen enorm groot tussen de mensen.

In Leuven wordt op dit moment een onderzoekje gehouden waarbij ze een aantal keren een spierbiopsie nemen, de percentages verschillen behoorlijk veel.

Bij mij in de les hebben ze 3 soorten spiervezels behandeld bij de mens: type 1a, type 1b en type 2.
Voor explosieve kracht heb je niet eens veel zuurstof nodig omdat dan anearobe verbranding plaats vindt. Dit houden je spieren maar heel even vol.
Explosieve spiervezels halen veel ATP uit de glycogeen die in die spiervezels zit opgeslagen. Zogauw het glycogeen op is kunnen die vezels weinig meer presteren. Uithoudingsspiervezels hebben veel meer mitochondriën.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 33

Re: Afstandlopen en uithouding

Je moet je aerobe uithouding trainen. Meer lange afstand lopen dus.

Berichten: 3.165

Re: Afstandlopen en uithouding

Je moet je aerobe uithouding trainen. Meer lange afstand lopen dus.
Dat zal wel iets helpen ja, hij zal echter nooit echt een goed uithoudingsvermogen kunnen ontwikkelen met zijn aanleg.
Ook dat zou moeten meevallen aangezien ik goed kan touwklimmen en op muren klimmen enzo... toch worden mijn schouders en benen snel moe... hoe komt dat?
Jouw talent voor touwklimmen etc heeft nu net dezelfde oorzaak als jouw gebrekkige uithoudingsvermogen, de relatieve aanwezigheid van de soorten spiervezels.

Ik heb juist van nature een fantastisch goed uithoudingsvermogen maar ik moet enorm hard werken om voldoende kracht in mijn armen te krijgen voor touwklimmen ;-)
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer