Maltose uit kiwi's?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 242

Maltose uit kiwi's?

Tijdens een suiker analyse van fruit, viel mij het volgende op:

de eerste gemeten kiwi monsters bevatten geen (aantoonbare hoeveelheid) maltose (had ik ook niet verwacht).

4 dagen later analyseerde ik een andere kiwi, wel op dezelfde dag gekocht in dezelfde winkel etc, maar deze bevat volgens mijn resultaten een significante hoeveelheid maltose :oops:

Zou het kunnen dat de zuren in de kiwi tijdens het rijpings proces (gedurende die 4 dagen) niet sterk genoeg meer zijn om een glucose-glucose binding (in maltose) tegen te houden? Want volgens mij is een kiwi best zuur. Maltose wordt gehydrolyseerd tot 2x glucose dmv verhitting met zuur... (of maltase maar daar gaat het ff niet over)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Maltose uit kiwi's?

Ik denk dat je redenatie over de rijping wel kan kloppen want kiwi's worden onrijp aangeboden en moeten nog rijpen. Persoonlijk heb ik ze meestal twee weken of langer op de schaal liggen en dan zijn ze zoet en aromatisch.

Er zit een probleem de ene vrucht is de andere niet en algemene conclusies trekken in een n=2 sitautie is onverantwoord.

Je zou kunnen concluderen dat op basis van je meting de hypothese gesteld kan worden dat het maltosegehalte toeneemt tijdens de rijping en dat uitgebereider onderzoek nodig is om deze hypothese te aanvaarden of te verwerpen.

Berichten: 242

Re: Maltose uit kiwi's?

Ok bedankt voor de bevestiging Afbeelding :oops: en inderdaad n=2 = beetje te weinig...

Maar het zou wel leuk zijn om het enzym dat hiervoor verantwoordelijk is (ik neem aan dat het een enzym is) te isoleren... maar dat is helaas mijn werk niet Afbeelding

Ik heb trouwens gehoord over enzymen die allebei de kanten op werken:

onder bepaalde omstandigheden katalyseren ze de reactie van A+b --> Ab

en in andere omstandigheden Ab--> A+B!

Nou als iemand denkt: Hee dat wil ik onderzoeken: Ga je gang 8-[ en keep me posted!

Reageer