Springen naar inhoud

redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

fonzie

fonzie

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2007 - 18:41

beste,

voor school moeten we een redox oplossen, maar op het einde krijg ik mijn balans niet meer in orde, kan iemand mij hier bij helpen??

KNO2 + K2Cr2O7 + HNO3 --> Cr(NO3)3 + KNO3

(N3+ --> N5+) *3 (ox)
(Cr6+ --> Cr3+) *2 (red)

3NO2- + Cr2O72- + 8H+ --> 3NO3- + 2Cr3+ +H2O

ik weet niet zekr of alles juist is, maar op het einde krijg ik niet alles mooi in balans..

op voorhand bedankt.

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 19 maart 2007 - 20:24

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 00:23

Jij geeft alleen maar de verandering van oxidatie getal weer van het stikstofatoom en chroomatoom. Dat is echter niet genoeg. Bij redox reacties wordt veelal ook zuur geconsumeerd (of geproduceerd).
Schrijf de volledige halfvergelijkingen op voor oxidatie van nitriet naar nitraat en de reductie van dichromaat naar chroom(III) ionen. Neem hierbij ook H+ ionen en watermoleculen mee.

Vervolgens ga je de halfreacties zodanig vermenigvuldigen, dat links en rechts evenveel electronen staan, zodat je die tegen elkaar kunt wegstrepen. Het kan best zijn dat je dan H+ ionen en watermoleculen overhoudt. Dat is geen probleem, dat wil dus zeggen dat de reactie ook nog zuur gebruikt (of oplevert, afhankelijk van aan welke kant van de pijl je H+ ionen overhoudt na wegstrepen).

Dus, electronen balanceren door middel van halfreacties vermenigvuldigen, en dan wegstrepen.

Veranderd door woelen, 20 maart 2007 - 00:24

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 13:03

misschien helpt dit je verder:
http://mediatheek.th...l013/index.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures