[scheikunde] Alternatief gezocht!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Alternatief gezocht!

Wij moeten voor het nieuwe van NL&T een blaaspijpje maken.

Dit is wel mogelijk met kaliumdichromaat en zwavelzuur, maar de zwavelzuur moet minstens 8 molair zijn! Dit hebben wij niet op onze school en als we dit hadden, mochten we het niet gebruiken ivm met alle risico's die daaraan vast zitten.

Nu vroeg ik mij af of er een alternatief is voor deze proef waarbij je ook een kleurverandering (of dergelijke) krijgt wanneer er alcohol langs gaat.

Als jullie iets weten zou ik dat graag van jullie horen!

Groetjes, Rick :oops:

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

Probeer eens een sterk verdunde oplossing van KMnO4 in bijv. 1 M H2SO4. Als je hier alcohol langs blaast, dan gaat het van dieppaars naar kleurloos (wit als de drager wit is). De concentratie KMnO4 moet echt heel laag zijn, omdat de kleur zo ontzettend sterk is.

Nadeel van deze oplossing is wel dat je het niet heel lang kunt bewaren. Je kunt het wel een paar dagen bewaren, maar niet veel langer, omdat het permanganaat langzaam ontleedt in zure oplossing.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

Ikzelf heb wel eens gedacht aan methyleenblauw als redoxindicator voor een blaaspijpje. Maar daarvoor moet ik eerst de eigenschappen van deze stof weer eens bestuderen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

Hoe werkt dit?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

ik heb er eentje moeten maken waarbij we 5g silicagel goed moesten mengen in 20 ml K2Cr2O7 0,1 M en 10 ml H2SO4 6M. Dan alles filtreren en luchtdroog maken. en dan alles in een glazen buisje stoppen met langs beide kanten wa watten.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

Ik heb een tijd geleden op school dezelfde proef uitgevoerd met kaliumdichromaat, zwavelzuur en calciumsulfaat(=gips watervrij).

Hierbij was het zwavelzuur 2M. Dit mengsel werd aangestampt en had een oranje kleur.

Het enige nadeel was dat ie slecht werkte (misschien door de lage molaiteit?) het buisje kleurde na toevoegen van een druppel ethanol (volgens mij) blauw. :oops:

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

Ik heb de de proef met het blaaspijpje op school geprobeerd met Kaliumdichromaat maar ik kreeg geen resultaat.

Ik heb 0,2g kaliumdichromaat, 8ml verdund zwavelzuur(50 vol %)

en 10g silica gel.

Kan iemand mij zeggen wat er fout gedaan is? te lage concentratie?

Hoe werkt deze proef met KMnO4 dan inplaats van K2Cr2O7 ?

wat is de reactie vergelijking dan?

En welke concentratie moeten KMnO4 en H2SO4 dan hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

In beide gevallen krijg je een redoxreactie, waarbij het dichromaat dan wel het permanganaat wordt omgezet. Deze reacties dienen in zuur medium plaats te vinden. Kun je uit deze gegevens een reactie maken?

Dit is ook wel een interessante link: http://www.chemguide.co.uk/organicprops/al.../oxidation.html

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

Kan dit de reactie vergelijking zijn?

4 KMnO4 + 6 H2SO4 + 5 C2H5OH -> 4 MnSO4 + 2 K2SO4 + 5 CH3COOH + 11 H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Alternatief gezocht!

Dat zou best kunnen :oops:

Reageer