broeikasgassen van koeien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 774

broeikasgassen van koeien

Vandaag werd er verschillende keer mede gedeeld, dat de koeien (beu beu beu :oops: ) voor 5% van de broeikasgassen (methaan ed) zorgen !

Dit lijkt me wel overdreven, of niet?

Berichten: 497

Re: broeikasgassen van koeien

Ik heb ergens gehoord dat de gemiddelde koe 5(?) maal zoveel broeikasgassen uitstoot als een gemiddelde personenauto.

Desalniettemin lijkt mij dat een vrij hoog percentage.

Is deze meting niet in een Noord-Gronings gehucht uitgevoerd?

Berichten: 168

Re: broeikasgassen van koeien

Methaan en waterstofsulfide zijn allebei veel sterker dan CO2 wat betreft broeikaseffect. Genormaliseerde cijfers zullen dus een koe als vervuilender aanwijzen dan een auto.

Berichten: 385

Re: broeikasgassen van koeien

Ook zijn er een hoop koeien. Dat is nog een verklaring om die 5% te halen. Voor hoeveel zouden mensen eigenlijk zorgen?

Berichten: 774

Re: broeikasgassen van koeien

ja mensen... hangt er vanaf hoeveel ze wegen etc. Je kan het ook doortrekken op consumptie gebied, hoeveel uitstoot er bv is voor het maken van verpakkingen voor koekje etc...

Maar om terug te komen op de koeien, het zal dus het methaan gas zijn dat toedient aan de broeikasgassen, afslachten die koeien zou ik zeggen :oops:

Berichten: 264

Re: broeikasgassen van koeien

moest meteen hieraan denken, is vrij recent nieuws dat ik ergens las:
Red de wereld, stop met ademen

Twee wetenschappers van de universiteit van Bristol denken de oplossing voor het klimaatprobleem te hebben gevonden: stop met ademen. Dr. Mark Steer en zijn collega dr. Andrew Impey kregen deze briljante ingeving tijdens hun zoektocht naar een manier om de hoeveelheid kooldioxide in de atmosfeer terug te brengen. De wetenschappers zien ook in dat hun idee enigszins drastisch is en stellen daarom voor om simpelweg minder te ademen.

Een gemiddeld mens haalt volgens Steer en Impey 24.000 keer per dag adem en stoot daarbij ongeveer 800 gram CO2 uit. Op jaarbasis is dat 290 kg koolstofdioxide, voor de gehele wereldbevolking van 6,5 miljard mensen gaat het 1,88 gigaton. "Wanneer iedereen één op de drie ademteugen zou overslaan, levert dat een gigantische besparing van 0,63 gigaton CO2 op," stellen de onderzoekers. "Dat heeft hetzelfde effect als het redden van zo"n 12 miljoen hectare bos." Ook menen zij dat sportievelingen een wezenlijke bijdrage leveren aan het broeikaseffect. Door vijf keer per week de aanbevolen 30 minuten te sporten, adem je op jaarbasis 1,3 kilo extra CO2 uit.

Het sportende deel van de wereldbevolking is dus jaarlijks verantwoordelijk voor tonnen extra uitstoot. Bang voor opwarming van de aarde? Blijf lekker op de bank hangen, adviseren Steer en Impey daarom. Ze vinden dat ze met hun briljante doch simpele oplossing recht hebben op de prijs van 25 miljoen dollar die Virgin-baas Richard Branson heeft uitgeloofd. Het onderzoek is gepubliceerd in het online Journal of Unlikely Science.

Bron: Elsevier

Berichten: 774

Re: broeikasgassen van koeien

Op zich wel een grappig artikel ;)

Maar ik denk dat ze beter ander bronnen van broeikasgassen uitsluiten.

Want volgens het artikel zou je dan mogen zeggen dat natuurrampen met doden, en ongelukken goed zijn 8-[ :oops: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: broeikasgassen van koeien

Zou je dan bijna gaan zeggen: red de wereld, eet meer vis :oops:

Dit is 1 van de redenen waarom ik twijfel aan de menselijke factor in het broeikaseffect. De hoeveelheid CO2 die als gevolg van menselijk handelen de lucht in gaat is relatief klein vergeleken met andere bronnen.

Wat overigens niet wil zeggen dat we maar door moeten gaan met CO2 vormen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: broeikasgassen van koeien

Het is inderdaad onvoorstelbaar als je je realiseert dat de totale menselijke uitstoot van CO2 slechts een zeer klein percentage van de totale kringloopomzet is. Er is echter wel duidelijk gebleken dat er binnen de afgelopen 50 jaar veel meer CO2 in de atmosfeer terecht is gekomen. De concentratie is nu veel hoger dan in 1957.

Het zou echt kunnen dat dit op de nationale begroting lijkt: Als we daar systematisch 1% meer gaan uitgeven, hebben we over 50 jaar ook echt een probleem!

Berichten: 448

Re: broeikasgassen van koeien

Het CO2 gehalte in de atmosfeer is zeer laag.

Klassiek grafiekje CO2 gehalte in de atmosfeer.

Afbeelding

Maar dit geeft enkel de evolutie van het CO2 gehalte de voorbije 1000 jaar weer. Als we nu eens kijken naar de voorbije 600 miljoen jaar dan krijgen we dit:



Afbeelding

Hierop zie je ook dat het momenteel heel koud is op de aarde.

Berichten: 168

Re: broeikasgassen van koeien

Toen leefden er ook nog geen mensen... Ik wil niet terug naar dat dino-klimaat. Jij wel?

Berichten: 774

Re: broeikasgassen van koeien

ja zéér interessant grafiekje ! Waar heb je het gevonden?

Onlangs was er ook een reportage op tv, waarop onderzoekers hadden gemerkt dat ook de temperatuur op mars de laatste 50j gestegen was, waaruit ze dus min of meer konden afleiden dat broeikasgassen waarschijnlijk wel bijdragen tot de opwarming van de aarde, maar dat er ook zeker andere factoren zijn, van de zon hoogstwaarschijnlijk (de baan die de aarde en andere planeten rond de zon maken)...

Berichten: 364

Re: broeikasgassen van koeien

ik heb ook een artikel gelezen over heo het vroeger was enzo.. 250 miljoen jaar geleden (tijdperk: Perm) steeg de CO2 concentratie plots van 300-400 ppm tot 3000 ppm. de helling van deze curve was toen zelf nog stukken hoger als die nu is. Hadden we toen op dat moment geleefd gingen we ook denken dat wij de oorzaak waren..

Bekijk gewoon al die grafieken van de laatste honderden miljoenen jaren en daar zieje duidelijk dat die CO2 concentratie gewoon doet wat hij wil zonder menselijke tussenkomst. Gewoon de natuur zen werk.

en om even terug te vallen op het effectieve onderwerp van dit topic:

in australië werd een paar jaar geleden een wetsvoorstel ingediend om belasting te heffen op winderig vee, en dat geld zou dan gebruikt worden om oplossingen te zoeken om vee dus minder uitstoot te doen veroorzaken. Bleek dat daar in australië een groot deel van de broeikasgassen van dieren afkomstig waren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: broeikasgassen van koeien

Wat ik ook uit de grafiek haal, is dat er geen enkel verband is tussen de CO2-concentratie in de lucht en de global temperature.

Berichten: 774

Re: broeikasgassen van koeien

inderdaad marjanne, daarom zou ik ook graag weten van waar deze komt, misschien staat er op de oorspronkelijke locatie van deze foto wel extra uitleg.

De vraag is dus nu: waar is deze afbeelding gepikt? :oops: 8-[

Reageer