turbidimetrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 54

turbidimetrie

kan iemand mij meer overtellen over turbidimeterie zoals het ontstaan , het principe, de toepassingen

Berichten: 915

Re: turbidimetrie

Google: Turbidimetrie

Chemieforum: Topic 2813

Berichten: 54

Re: turbidimetrie

is turbidimetrie dan verschillend met nefelometrie?

Re: turbidimetrie

Turbimetrie meet het doorvallend licht en nefelometrie meet onder een hoek het verstrooide licht

typo

Berichten: 915

Re: turbidimetrie

Turbimetrie meet het doorvallend licht en nefelometrie meet onder een hoek het verstrooide licht
En turbidimetrie wordt gemeten met een AAS-toestel, nefelometrie met een fluorimeter.

Re: turbidimetrie

Wij meten met een turbimeter en een nefelometer, met een fluorimeter meten wij fluorisentie en met AAS absorbtie

Berichten: 54

Re: turbidimetrie

dit is toch ook mogelijk met een spectrofotometer

Berichten: 915

Re: turbidimetrie

Wij meten met een turbimeter en een nefelometer, met een fluorimeter meten wij fluorisentie en met AAS absorptie
Bestudeer beide blokschema's maar eens, je zal zien dat beide toestellen identiek zijn.

Zeker als je gebruik maakt van aangepaste software (wat eigenlijk niet meer doet dan de waardes op de y-as een andere naam te geven) zijn deze toestellen identiek.
dit is toch ook mogelijk met een spectrofotometer
AAS dus, AAS staat voor atomaire absorptiespectrofotometrie. En of het licht nu geabsorbeerd of verstrooid wordt, voor de detector blijft dit identiek. Het signaal verzwakt en er wordt een intensiteitsverandering vastgesteld.

Even beide systemen kort uitgelicht: een AAS (turbi(di)meter) wordt gebruikt als het signaal niet té veel verminderd wordt (omwille van een té hoge concentratie aan opgeloste stof(fen)); een fluorimeter (nefelometer) wordt gebruikt als de concentratie aan opgeloste stof(fen) hoog genoeg is om een invallende lichtstraal te verstrooien.

Wist je trouwens dat ook bier zo gemeten wordt? Het is namelijk van belang om te weten of je bv. een "witbier" hebt gebrouwen.

Berichten: 120

Re: turbidimetrie

Maar wat is turbidimetrie dan eigenlijk? Wat is de meerwaarde van een oplossing met turbidimetrie te meten en niet met iets anders? Mag je bij deze methode ook troebele oplossingen meten? En dezelfde vragen heb ik ook over nefelometrie. Ik heb de indruk dat ik wel veel kan vinden over deze 2 technieken, maar nergens vind ik een simpele, duidelijke uitleg, waardoor ik helemaal begrijp wat deze 2 methoden inhouden. Het zou heel fijn zijn als iemand het lampje kan doen branden ;)

Re: turbidimetrie

Turbidimetrie is het meten van de hoeveelheid licht die wordt doorgelaten door een troebele oplossing.

Nefelometrie is het meten van de hoeveelheid licht die onder een bepaalde hoek wordt verstrooid door een troebele oplossing

Het voordeel van tubidimetry is dat je deze kunt meten op een elke spectrofotometer terwijl je voor nefelometrie een een speciale nefelometer nodig hebt die het onder een hoek verstrooide licht kan meten. zie de volgende link

http://www.lib.mcg.edu/edu/esimmuno/ch4/nephelom.htm

Daar tegenover staat dat nefelometrie een gevoeliger techniek is.

Het grootste probleem bij beide technieken is dat de calibratie van veel factoren afhankelijk is zoals de grootte van de deeltjes, de grootte verdeling van de deeltjes, de exacte opbouw van de meters, de temperatuur en nog vele andere.

Er is niet zoiets als een wet van Lambert Behr die in een simpele formule het verband beschrijft tussen de concentratie en het doorgelaten of verstrooide licht.

Berichten: 120

Re: turbidimetrie

Dus het is eigenlijk een methode om toch de absorptie te kunnen meten van troebele oplossingen, aangezien UV, colorimetrie, fluorimetrie,... allemaal een oplossing vereist die helder is, omdat er gewerkt wordt met de wet van Lambert-Beer.

Er is een lampje gaan branden!

Bedankt!

Reageer