[scheikunde] Wet van Nernst

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Wet van Nernst

Hallo,

Ik moest bij scheikunde een aantal proefjes uitvoeren en bij één proef kom ik er niet uit. Hier moest ik een electrische cel maken en de bronspanning meten, vervolgens moest ik met de wet van Nernst kijken of deze bronspannen klopt. Ik snap echter echt niet hoe ik dit moet doen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Doel van de proef:

Klopt de gemeten bronspanning in onze eigen gemaakte elektrische cel?

Uitvoering:

Pak een bekerglas met een wand er in. Vul de ene kant van het bekerglas met 0,1 mol/l kopersulfaat en plaats er een koperstaafje in. Vul de andere kant met 0,5 mol/l zinksulfaatoplossing en plaats er een zinkstaafje in. Schuur het koper- en zinkstaafje van tevoren, zodat deze goed schoon zijn. Gebruik 2 stukjes filtreerpapier gedrenkt in KCl als zoutbrug. Plaats deze zoutbruggen op de wand van het bekerglas zodat hij contact heeft met beide stoffen, zorg wel dat hij de staafjes niet aan raakt. Meet vervolgens de bronspanning met een gevoelige voltmeter. Dit doe je door hem aan te sluiten aan de koper- en zinkstaaf.

Ga met behulp van de wet van Nernst na op deze bronspanning klopt.

Waarnemingen:

We zien dat de voltmeter 1,090 volt aan geeft.

Conclusie:

Wet van Nernst

V = V0 + (R×T) / (n × F) ln [OX]/[RED]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

Weet je om welke twee electrochemische reacties het hier gaat?

Ik zou eerst nakijken wat de normaalhalfpotentialen zijn van die twee reacties (dat is de potentiaal met alle activiteiten (concentraties) gelijk aan 1 mol/l.

Het enige wat je moet doen is de juiste concentraties in de wet van Nernst invullen.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

Zn (s) --> Zn2+ +2e-

Dit is de reductor volgens mij.

Cu2+ +2e- --> Cu(s)

Dit is de oxidator volgens mij.

We hebben de wet van nernst nog niet gehad dus had het alleen even in mij boek opgezocht. Het invullen is dus juist het probleem bij mij, omdat ik niet weet waar alles voor staat en hoe ik het dus moet invullen.

Bedankt voor het snelle antwoorden van net :oops:

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

V = V0 + (R×T) / (n × F) ln [OX]/[RED]

V = -1,1 + (8,3 × 298) / (4 × 9,6 ×10^4) ln [0,1]/[0,5]

V = 1,760

Ik heb met behulp van wikipedia nu dit uitgerekend, is dit correct? het komt namelijk helemaal niet overeen met wat ik zelf had gemeten met de voltmeter?

* Edit

V = 1,1 + (8,3 × 298) / (4 × 9,6 ×10^4) ln [0,1]/[0,5]

V = 1,0896

Die -1,1 moet volgens mij 1,1 zijn Ox -(RED)

0,34 is de ox

-0,76 is de Reductor

Klopt dit ? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

Zn is de reductor, Cu2+ is de oxidator. Het aantal electronen (n in de formule) is echter 2, geen 4.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

Je zit bij het toepassen van de wet van Nernst hier al snel in de verwarring, zoals we hier zien bij de waarde van n, het aantal electronen. Is het nu 2 of is het 2 + 2 = 4 ??

Voorts geef ik bij Nernst de voorkeur aan het grondtal 10 voor de logarithme. Dan kun je vlotter uit je hoofd rekenen met concentraties, geschreven als machten van tien.

De Nernstfactor RT/nF wordt dan 2.30 maal RT/nF oftewel 0.059 Volt.

Met 2.30=ln 10.

Voor beide metalen rekenen we de beide afzonderlijke potentialen uit:

EZn= -0.76+0.059/2 maal log 0.5

ECu= +0.34+0.059/2 maal log 0.1

Voor de celpotentiaal trekken we de bovenste vergelijking van de onderste af:

We krijgen dan 1.10 - {0.059/2} maal 0.699 = 1.08 Volt. ( Met 0.699 = log 5 )

Hieruit blijkt dat Marjanne gelijk heeft; je moet met n=2 rekenen. Misleidend is ook het rekenen met OX/RED als dit geen redoxkoppel voorstelt. Daar ga je gemakkelijk mee in de fout.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer