[scheikunde] Zuur-base reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Zuur-base reacties

Hallo,

Ik heb een aantal vraagjes over zuur-base reacties. Ik ben niet echt goed in deze reacties... dus ik dacht laat me het hier ff vragen.. zodat jullie me goede tips kunnen geven en hoe ik het kan oplossen!

Deze vragen had ik op me eindtoets gekregen(5vwo), en had een 5 gehaald dus niet goed.. nu moet ik het weer leren voor een andere eindtoets.. dus vandaar dat ik hier ff vraag hoe ik deze kan oplossen. ( het zijn er best veel.. ik zet zelf erbij wat ik dacht etc.)

Vraag 1:

In een bekerglas bevinden zich 25mL 0,10 molair zoutzuur.

a) Wat is de kleur van de oplossing als een druppel broomthymolblauw wordt toegevoegd?

Moet je nou hier een reactie vereglijking opstellen? En dan mbv verhoudingen pH van H3O+ berekenen en dan aflezen??

b)Het zelfde als vraag a, alleen nu voor 1,0 molair natronloog, en dan voegt men druppel fenolftaleien toe.

Zelfde wat ik dacht bij a, alleen nu voor hierboven. (Als iemand me een richting geeft, kan ik het zelf oplossen ik wil het graag zelf doen, alleen geen idee of ik het goed doe of nie, help me aub op weg!)

c) Zoutzuur in bekerglas, daarbij wordt zoveel mogelijk natronloog toegevoegd om pH 7,00 te krijgen. Geef de zuur base reactie.

Ik dacht: Zoutzuur is HCl, dus we hebben H3O+ als sterkste zuur, en OH- als sterkste base in de oplossing. Dus zuurbase reactie wordt dan : H3O+ + OH- -> 2 H2O?

d)Welke deeltjes zijn aanwezig bij pH 7,00?

Ik dacht: H3O+ ionen en OH- ionen en H2O moleculen?

e) Nu vragen ze hoeveel mL natronloog nodig was om de pH 7,00 te krijgen.

Bij dit dacht ik dat je je hebt de pH, dus je kan concentratie berekenen door inv log(-pH)= 1,0E-7 [H3O+]

en nou dan naar de verhoudingen in reactie kijken en dan had je even veel OH-? en dan kijken naar NaOH -> Na+ + OH-

Dus dan weet je conc van NaOH e ndan omrekenen naar mL??

Ik heb nog meer vragen maar ik zou eerst deze willen weten! Alvast bedankt voor jullie hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

a en b: beide zijn zuurbase indicatoren. Als je weet of de oplossing zuur of basisch is (dat kun je zo wel zien, iets waar HCl inzit zal niet basisch zijn) kun je zeggen wat de kleur wordt. Je kan een reactievgl opstellen, maar dat wordt dan iets als dit: indicator + H3O+ --> H-indicator+ + H2O

c: klopt helemaal!

d: (het klopt eigenlijk wat je zegt, maar op vwo is dit nog fout) een oplossing met een neutrale pH is geneutraliseerd (duh), zou je daar nog zure of basische deeltjes in verwachten?

e: klopt, maar dat hoeft uiteraard niet pH = 7 te zijn. Met pH = 0 krijg je bijvoorbeeld 1 uit die formule en met pH = 14 10-14 (valt je niets op? :oops: ). Je reactievergelijking klopt.

Aantal mol zuur (gehaald uit de pH-formule) = aantal mol enkelvoudige base (OH- is enkelvoudig, CO32- is meervoudig)

NaOH is een zout, dus je kan verder met grammen rekenen. Als ze je een oplossing geven met een voorgeschreven concentratie, moet je uiteraard vanuit daar rekenen. Aantal mol enkelvoudige base gedeeld door concentratie = volume (mol / mol/l = l).

Berichten: 126

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

FsWd schreef: NaOH is een zout
NaOH is in mijn ogen nog altijd een sterke base hoor :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Klopt, maar ook een molecuul bestaande uit een metaal en een niet-metaal deel. NaOH vind je in vaste vorm gewoon in kilogrampotten hoor :oops:

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Ik sta wat dichter bij het VWO:

Concentraties H3O+ en OH- mag je in neutraal water niet verwaarlozen. Bij zeer kleine toevoegingen van een zuur of base moet je zelfs met dit autoprotolyseevenwicht gaan spelen.

Zoek eens op (in de Binas bijvoorbeeld) welke kleuren indicatoren geven boven en onder een specifieke pH-grens.

Let op de formule [OH-] = n/v, dan kom je er wel uit.

(v = n/[OH-])

Het gras is heerlijk mals gekauwd.

@Astrocomix: Dat klopt wat je daar zegt. NaOH is echter óók een zout.

Berichten: 32

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Astrocomix schreef:
FsWd schreef: NaOH is een zout
NaOH is in mijn ogen nog altijd een sterke base hoor :oops:
om het af te maken,

NaOH is eigenlijk een basisch zout.

In vaste vorm net als elk ander zout neutraal maar in oplossing splitst het in ionen waar men Na+ aan overhoud en OH-, deze -OH groep is dus de basische functie en NaOH is het zout.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

NaOH is inderdaad een zout en tegelijkertijd een base. Het is een zout, omdat het in vaste vorm bestaat uit ionen en in oplossing komen deze ionen dan ook "los" van elkaar in oplossing.

Het is een base, omdat het OH- ion een sterke base is. NaOH is altijd een base, ook als het niet in oplossing is. Een stof is een zuur of is een base, onafhankelijk van of het is opgelost in een bepaald oplosmiddel.

Reageer