Wat houdt biomedische wetenschappen in?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 42

Wat houdt biomedische wetenschappen in?

Ik ben van plan om biomedische wetenschappen te gaan studeren het lijkt mij wel interessant.

Weet iemand wat je allemaal krijgt bij die studie???

Met name de vakken en de richtingen dan :oops:

Alvast bedankt

Berichten: 32

Re: Wat houdt biomedische wetenschappen in?

Zelf heb ik niet direct een idee wat deze richting inhoud maar als je zoekt naar een school waar ze deze richting geven, zou je normaal de ECTS fiche moeten vastkrijgen van alle vakken.

Hierdoor heb je een overzicht van de richting en van elk vak apart.

Dit kan je steeds vragen aan de infodienst van de school in kwestie (toch in België).

Berichten: 42

Re: Wat houdt biomedische wetenschappen in?

tabias schreef: Zelf heb ik niet direct een idee wat deze richting inhoud maar als je zoekt naar een school waar ze deze richting geven, zou je normaal de ECTS fiche moeten vastkrijgen van alle vakken.

Hierdoor heb je een overzicht van de richting en van elk vak apart.

Dit kan je steeds vragen aan de infodienst van de school in kwestie (toch in België).
Oke, dan ga ik dat ook nog even doen.

Maar ik zou het tog leuk vinden als jullie hier je reactie/kijk op die studie willen zeggen, mits je de studie doet.

Dan weet ik ook wat ik kan verwachten qua ervaringen e.d. :oops:

Berichten: 264

Re: Wat houdt biomedische wetenschappen in?

Ik zit in het eerste jaar biomedische wetenschappen en ik vind het een hele interessante richting :oops:

Het is wel in België, maar zou dat niet vergelijkbaar moeten zijn met nederland?

De vakken in het eerste jaar:

fysica, algemene chemie, data-analyse, informatica (1e semester)

organische chemie, cytologie en histologie, fysiologie, biologie en genetica (2e semester)

de vakken worden duidelijk interssanter naarmate je opklimt!

ik ben in elk geval nog steeds blij met mn keuze (alhoewel ik het soms wel zwaar vind, maar het is universiteit he)

Berichten: 264

Re: Wat houdt biomedische wetenschappen in?

afstudeerrichtingen in gent:

MAJOR NEUROWETENSCHAPPEN

MAJOR VOEDINGSWETENSCHAPPEN

MAJOR GROEI EN DIFFERENTIATIE

MAJOR REGENERATIEVE GENEESKUNDE

MAJOR DIAGNOSTICA EN THERAPEUTICA

MAJOR MEDISCHE STRALINGSWETENSCHAPPEN

link:

biomedische in gent

Berichten: 740

Re: Wat houdt biomedische wetenschappen in?

Zover ik weet lijkt de studie in Belgie op de Bio med. wetenschappen in Nederland.

In Utrecht en Amsterdam krijg je voornamelijk biologie (immunologie, celbiologie e.d.), wat scheikundeen, wiskunde en geneeskunde en een heel klein beetje natuurkunde.

Afstudeer richtingen in Utrecht zijn onder andere:

Biomoleculair Sciences; zoals het oplossen van eiwit interacties en structuren (proteomics)

Cancer genomics & developmental biologie; veel genetica e.d. maar ook groei en ontwikkeling van weefsels

Immunity & infection; voornamelijk immunologie (afweersystemen van het menselijk lichaam wat gebruikt wordt tegen bacterien, virussen.

Na de studie kun je gaan werken, maar je kan ook verder studeren als AIO voor een PhD diploma, (4 jaar fundamenteel onderzoek doen binnen een universiteit) waardoor je echt in de onderzoekswereld terecht komt.

Berichten: 42

Re: Wat houdt biomedische wetenschappen in?

Roy van Heesbeen schreef: Zover ik weet lijkt de studie in Belgie op de Bio med. wetenschappen in Nederland.

In Utrecht en Amsterdam krijg je voornamelijk biologie (immunologie, celbiologie e.d.), wat scheikundeen, wiskunde en geneeskunde en een heel klein beetje natuurkunde.

Afstudeer richtingen in Utrecht zijn onder andere:

Biomoleculair Sciences; zoals het oplossen van eiwit interacties en structuren (proteomics)

Cancer genomics & developmental biologie; veel genetica e.d. maar ook groei en ontwikkeling van weefsels

Immunity & infection; voornamelijk immunologie (afweersystemen van het menselijk lichaam wat gebruikt wordt tegen bacterien, virussen.

Na de studie kun je gaan werken, maar je kan ook verder studeren als AIO voor een PhD diploma, (4 jaar fundamenteel onderzoek doen binnen een universiteit) waardoor je echt in de onderzoekswereld terecht komt.
Ik begreep dat je dan ook in de farmaceutische industrie kunt gaan werken zoals bijvoorbeeld bij Unilever?

Berichten: 42

Re: Wat houdt biomedische wetenschappen in?

Wat voor werk voor werk zou je daar dan kunnen uitvoeren?

Berichten: 740

Re: Wat houdt biomedische wetenschappen in?

Research en development afdeling, het ontwikkelen van mogelijk medicijnen.

Reageer