Kwantitatieve analyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Kwantitatieve analyse

Hallo,

dit is mijn eerste ervaring met chemie en het loopt al voor geen meter. zou iemand mij kunnen helpen met volgende vraag?

Stel dat 10mL HCL getitreerd wordt met 0,05 M NaOH; het EP bedraagt 15,0mL

- bereken de concentratie van de HCL oplossing

- bereken de pH-sprong tussen het punt EP -0,1mL en punt EP +0,1mL

- welke indicatoren zouden hier nog kunnen gebruikt worden? Leg bondig uit.

Hartelijk bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kwantitatieve analyse

Je weet de concentratie base en je weet hoeveel ml van die basische oplossing er nodig was. Kun je daaruit afleiden hoeveel mol base je hebt toevoegd?

Zelfde als bovenstaande, alleen hou je in het ene geval wat zuur en in het andere geval wat base over. Vanuit die concentraties kun je de pH en de pOH (en met de pOH weer de pH) berekenen

Dat kun je afleiden uit de pHwaarden die je uit vraag 2 afleidt.

Berichten: 9

Re: Kwantitatieve analyse

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. ik vermoed dat dat komt omdat ik echt niets van scheikunde ken. is het mss mogelijk om deze vraag uitgebreid op te lossen daar ik nog 25 voorbeelden heb van dit soort en het is zeer moeilijk om 'op gang te komen'. ik hoop hier een duidelijke oplossing te krijgen zodat ik kan verder werken.

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kwantitatieve analyse

Welke stuk begrijp je niet? Hoe je van volume naar aantal mol geraakt? Hoe je de reactievgl opstelt? Hoe je vanuit de concentratie de pH berekent?

Net hetzelfde als bij de autoverkoper aankomen met hij doet het niet :oops:

Berichten: 9

Re: Kwantitatieve analyse

ik begrijp niet goed hoe je van 10mL HCL aan de concentratie komt.

ik denk dat dit de reactievgl moet zijn:

HCl + NaOH -> Cl- + Na+ + H2O

ik weet wel niet wat je dan met de reactievgl moet doen?

bedankt

Berichten: 385

Re: Kwantitatieve analyse

Het Cl en Na kan je uit de reactieverglijking weglaten. Uit de reactieverglijking kun je de verhouding halen tussen de reagerende stoffen. Dus als je weet hoeveeel mol OH- er gereageerd heeft, weet je ook hoeveel H+ er heeft gereageerd. Even nog een paar vragen om je op weg te helpen.

Hoeveel mol NaOH heb je toegevoegd?

Wat is de reactieverhouding?

Hoeveel mol HCl heeft er dus gereageerd?

Nu zou je de HCl concentratie al moeten kunnen uitrekenen. :oops:

Berichten: 104

Re: Kwantitatieve analyse

Hoi,

om te beginnen moet berekend worden hoeveel OH- er toegevoegd is bij het titreren: Je hebt 15 ml NaOH oplossing toegevoegd tot het eindpunt, de concentratie van doe NaOH oplossing was 0,05 mol/l

*In die toegevoegde 15 ml zat dus 15/1000 * 0.05 = 0.00075 mol OH-

*Omdat je een sterk zuur (HCl) met een sterke base (NaOH) titreerd is de pH in het EP neutraal (pH = 7).

Om de NaOH oplossing te neutraliseren heb je dus evenveel H+ moeten toevoegen als dat er OH- in de oplossing zat. -> 0.00075 mol.

*De zoutzuur concentratie kan nu berekend worden: Er zat 0.00075 mol H+ (dus HCl) zat in 10 ml oplossing.

Concentratie HCl oplossing: 1000/10 * 0.00075 = 0.075 mol/l

De pH sprong:

*In het EP is de pH 7 (Neutraal)

*-0.1 ml voor het EP, is er nog 0,1 ml van de HCL oplossing over, dit is 0.0000075 mol in (10 + 14.9 ml).

de concentratie H+ is nu dus 1000/24.9 * 0.0000075 = 0.0003 mol/l

De pH is dan -log(0.0003) = 3.5

*-0.1 ml na het EP, is er 0,1 ml van de NaOH oplossing over, dit is 0.0000075 mol in (10 + 15.1 ml).

de concentratie OH-is nu dus 1000/25.1 * 0.0000075 = 0.0003 mol/l

De pOH is dan -log(0,0003) = 3,5 -> de pH word dan 14 - 3.5 = 10,5

De indicator die je moet gebruiken moet dus in dit pH gebied van kleur veranderen.

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

Ruud

Reageer