[Natuurkunde]Luchtkanon werkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Natuurkunde]Luchtkanon werkstuk

Hallo,

ik ben bezig met mijn profielwerkstuk voor natuurkunde, wat in het kort inhoud:

ik heb een luchtdrukkanon, daarmee schiet ik projectielen af met verschillende gewichten en vormen. Ik wil onderzoeken wat het verste komt (niet alleen het eerste contact met de grond, maar ook het verder doorrollen)

heel leuk om te doen enzo, maar dan wil ik het ook nog enigzins beredeneren.

Dus mijn vraag (ik doe maar havo..)

hoe bereken ik:

Weerstand van een bepaalde vorm projectiel.

De invloed van gewicht op het geheel?

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.284

Re: [Natuurkunde]Luchtkanon werkstuk

hoe bereken ik:  

Weerstand van een bepaalde vorm projectiel.  

De invloed van gewicht op het geheel?
Ik denk dat je het wel kunt vergeten om de (lucht)weerstand uit te rekenen voor onregelmatig gevormde objecten. Het gaat in ieder geval zéér ver boven HAVO-niveau uit.

De invloed van de massa (betere term in dit verband dan gewicht) is simpel te berekenen met de formule voor kinetische energie van een lichaam, ½mv2. Kortom, de massa verdubbelen leidt tot een halvering van v2. (v is hierbij de snelheid waarmee je projectiel de loop verlaat) En ook dat is niet honderd procent zeker, want je hebt te maken met overdracht van energie van samengeperste lucht naar een voorwerp, waarbij allerlei factoren als lengte van de loop e.d. komen kijken.

Kun je een hogesnelheidscamera te pakken krijgen waarmee je fotootjes kan maken van je projectiel als het de loop verlaat? Zo zou je de "muzzle velocity" van je kanon kunnen bepalen voor projectielen van verschillende massa, en zien of je dat aan die formule voor kinetische energie kan vastknopen.

En oh ja, ballistiek is geen eenvoudige wetenschap....succes :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [Natuurkunde]Luchtkanon werkstuk

nou t mag wel wat boven havo uit, ik ben van gym af vanwege talen :wink:

anyway, een hogesnelheidscam heb ik niet helaas, maar ik had al bedacht dat als dit niet ging op een theoretische manier, ik de overbekende manier van wrijving en luchtstromen kan aantonen dmv rook eroverheen blazen..

iemand nog ideen om toch een ietwat theoretisch apsect erin aan te brengen?

want schieten is leuk zat :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.284

Re: [Natuurkunde]Luchtkanon werkstuk

een hogesnelheidscam heb ik niet helaas
misschien is een goeie videocamera waarvan je het beeld voor beeld kunt afspelen ook al genoeg voor jou 'muzzle velocity'
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer