Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Hoe gaat dit in zijn werk ,

ik weet niet goet waar ik de halfreacties kan vinden van natriumboorhydride?

Het is een bijvraag van de cursus organische chemie , maar we hebben zelf nog geen anorganische chemie gezien dus ja , iemand die mij kan helpen ?

K dus wat ik bedoel : Na B H4 wordt ontbonden en schrijf dan de halfreacties ...

Dus Na+ en BH4- , maar hoe verder uitwerken ?

Berichten: 104

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Hoi,

een hint waarmee je het antwoord moet kunnen achterhalen.

Het boorhydride word omgezet in Boorzuur (H2BO3-) in alkalisch milieu.

Ruud

Berichten: 49

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Dus BH4 + H20 geeft H2BO3- ??

Hoe werkt dat precies aub

Berichten: 3.145

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Laten we voor het gemak maar even zeggen dat er gehydrateerd metaboraat, BO2- wordt gevormd (dit komt trouwens overeen met het al genoemde H2BO3- = BO2-.H2O).

In BH4- zitten vier waterstofatomen met oxidatie toestand -1. Bij de reactie met water ontstaat waterstof. In water hebben de H-atomen allemaal oxidatie toestand +1.

Dus, bij boorhydride ga je van oxidatie toestand -1 naar elementair waterstof met oxidatie toestand 0 en bij water ga je van oxidatie +1 naar elementair waterstof met oxidatie toestand 0.

Dus, je hebt

BH4- + 2H2O ---> BO2- + 4"H" + 4e + 4H+

4H2O + 4e ---> 4"H" + 4OH-

Hierbij staat "H" voor een hypothetisch waterstof atoom (zo je wilt: H in statu nascendi), welke kan combineren met een andere "H" tot H2, maar het kan ook werken als sterke reductor op allerlei andere stoffen).

Combineer nu beide half-reacties en alle "H"-tjes tot H2 en je komt tot de netto eindreactie. Doe zelf die oefening nou maar eens en laat het hier zien. Dan kunnen wij zien of je het ook echt begrepen hebt.

Berichten: 49

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Bedankt , maar het zijn toch niet de waterstofatomen die reduceren ?

Ik dact eerder aan het boor atoom

BH4- => B oxidatetrap -3

BO2 => B oxidatietrap -5

en dan verder uitwerken

Ik zal het later of morgen doen , want nu ben ik nog te onmondig met redoxreacties

Berichten: 16

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

BH4- -> B = +III

BO2- -> B = +III

het is wel degelijk het hydride dat reduceert, daarom is het ook een hydride H-, met oxidatiegetal -I.

Berichten: 3.145

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Waxter schreef: Bedankt , maar het zijn toch niet de waterstofatomen die reduceren ?

Ik dact eerder aan het boor atoom

BH4- => B oxidatetrap -3

BO2 => B oxidatietrap -5

en dan verder uitwerken

Ik zal het later of morgen doen , want nu ben ik nog te onmondig met redoxreacties
Denk eens na over de oxidatie toestanden die je hier geeft. Stel dat boor de oxidatietoestand -3 heeft in het boorhydride ion, wat zou waterstof dan moeten zijn? Waterstof is normaliter of +1 (meestal) of -1 (in hydrides). Stel het zou +1 zijn, dan zou je voor het boor de oxidatie toestand -5 moeten nemen om tot een totaallading van -1 te komen voor het ion.

Boor is echter 3-waardig en (vrijwel) altijd in de +3 oxidatie toestand. Alleen in metaalboriden heb je een afwijkende oxidatietoestand, veelal -3, maar vaak ook veel dichter bij 0, bijv. AlB2 met -1½ voor de booratomen.

Berichten: 387

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Typ eens : standaard redoxpotentialen in op google, daar vind je wel wat je zoekt.

Berichten: 49

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Ok zal ik doen

Kan ik die 4"H" niet gewoon schrijven als H2 (diwaterstof)

en ik heb nog een vraag:

een bijvraag luidde : waarom wordt de hydrolysestap ook bij 0°C graden uitgevoerd

Maar ik heb niet eens reactiepotentialen van die halfreacties en geen formule om de temperatuur erbij te betrekken ?

Berichten: 3.145

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Ik heb het hier niet voor niets over "H" i.p.v. H2. In dit specifieke geval kun je inderdaad alle 8 "H"'s combineren tot 4 H2, maar bij normaal gebruik van boorhydride gebruik je juist die "H"s als reductor. Dan komen ze bijv. als extra H-atomen aan een organisch molecuul.

Hier zie je dat het gebruik van half-reacties soms wat onhandig is. In dit geval zou ik nl. liever direct de eindreactie opstellen en bij het normale gebruik van boorhydride als reductor voor organische syntheses zou ik al helemaal niet via de route van half-reacties gaan om tot een totale reactie vergelijking te komen.

Half-reacties zijn vooral handig in waterig milieu en anorganische redox reacties.

Die vraag over waarom de reactie ook bij 0 C plaats vindt zie ik niet helemaal. Ik zou zeggen, uiteraard vindt het ook bij 0 C plaats, alleen wel langzamer dan bij 20 C of 30 C. Een oplossing van natriumboorhydride in water ontleedt langzaam en verliest in de loop der tijd zijn reducerende werking.

Berichten: 385

Re: Redoxhalfreacties van Natriumboorhydride

Kan het zijn omdat dan het natriumboorhydride zo langzaam mogelijk ontleedt, maar er toch een oplossing om mee te werken is? De oplossing is dan nl. nog net niet bevroren.

Reageer