Kleurstof crepepapier

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 72

Kleurstof crepepapier

Ik zit met een probleempje:

Ik ben samen met mijn lerares scheikunde bezig met model voor zogenaamde "Controlled Release Drug Delivery from Hydrogels". Het idee was om eerst te kijken naar de ontkleuring van crepepapier in water, nu is alleen het probleem dat we niet kunnen ontdekken wat de precieze kleurstof van het crepepapier (rood) is. Vandaar ook de vraag of iemand weet welke kleurstof verwerkt zit in crepe. Misschien dat iemand ook weet of ergens op internet een database is met absorptiespectra (VIS-spectrometrie) voor kleurstoffen, de crepepapierkleurstof heeft een piek bij 505-510 nm. Hopelijk kan iemand helpen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kleurstof crepepapier

Poehee, dat zal wel eens lastig kunnen zijn. Er zijn veel kleurstoffen, en die zullen ook wel onderhevig zijn aan welke keuze de fabrikant maakt. Ik denk dat een absorptiepsectrum sowieso niet erg specifiek is voor welke preciese kleurstof je hebt. Alle rode kleurstoffen zullen sowieso ergens in het groen absorberen...

Wat ik wel heb gevonden, is dat er (i.i.g. in de VS) maar 1 rode kleurstof is toegestaan voor gebruik in etenswaren: E129 ofte wel Allura rood AC:

Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 72

Re: Kleurstof crepepapier

Ik kan nog toevoegen dat de kleur bij toevoegen van een zuur (HCl) omslaat van lichtrood naar dieprood, en bij toevoeging van een base (NaOH) wordt de kleur dieprood tot bijna paars. Misschien zou het metacresol paars kunnen zijn ? --> Klik

Reageer