[Vloeistoffysica] Het Ei van Laidenfrost.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 416

[Vloeistoffysica] Het Ei van Laidenfrost.

Ik weet niet of ik het goed schrijf daarboven, maar ik bedoel dat als je een druppel water op een heel hete plaat laat vallen, het water dan niet meteen verdampt, maar het druppeltje een balletje wordt die over de plaat zweeft. Ik heb wel eens gehoord dat dat het "Ei van Laidenfrost" wordt genoemd. Ik weet wel hoe zoiets kan, dat komt dat de plaat zo heet is, dat het waterdruppeltje aan de onderkant, dat het dichtst bij de hete plaat bevindt, op die plek zo snel aan het verdampen is dat zich alsware een "waterdampkussen" bevind, waar de rest van de druppel gewoon over zweeft, net zoals bij een hovercraft.

De vraag van mij is bij welke temperatuur gebeurt dit, onder normale druk en ik heb zuiver water. Dus hoeveel graden moet zo'n plaat zijn, als dat effect begint op te treden?

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [Vloeistoffysica] Het Ei van Laidenfrost.

Wanneer je zuiver water gebruikt moet je plaat normaal heter

zijn dan 220°C.

220°C noemt men dan ook (in het Engels) het "Leidenfrost point".

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: [Vloeistoffysica] Het Ei van Laidenfrost.

Zoek anders eens op google op Leidenfrost effect of Leidenfrost point/punt/temperatuur oid
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [Vloeistoffysica] Het Ei van Laidenfrost.

Misschien een beetje off-topic, maar ook een leuk effect krijg je

wanneer je plaat 250°C of hoger is. Dan heb je niet één druppel die

zo'n beetje als gellypudding begint te dansen, maar dan spat de druppel

uiteen in een aantal miniscuul kleine "balletjes" die sissend en knetterend

aan hun einde komen nadat ze zich een paar centimeter voortbewogen

hebben.

Berichten: 416

Re: [Vloeistoffysica] Het Ei van Laidenfrost.

wim600008149 schreef:Misschien een beetje off-topic, maar ook een leuk effect krijg je  

wanneer je plaat 250°C of hoger is.  Dan heb je niet één druppel die

zo'n beetje als gellypudding begint te dansen, maar dan spat de druppel

uiteen in een aantal miniscuul kleine "balletjes" die sissend en knetterend

aan hun einde komen nadat ze zich een paar centimeter voortbewogen

hebben.
Van ik nog vergeten ben te melden, nu je het toch over een leuk effect hebt. Is dat als je een druppeltje water laat vallen op zo'n gloeiende plaat je naast dat het in een dansend balletje verandert je ook nog een heel grappig geluidje er bij hoort, dat voortkomt op het moment dat het druppeltje de plaat raakt. Dat geluidje klinkt zo: "Tsjieng" Let wel dat je dat alleen hoort als op de plaat geen beschadigingen of verontreinigingen zitten en als de plaat van een ongeverft of ongeëmailleerd metaal is.

Mijn vraag is eigenlijk hoe kan dat? Waarom lukt dat niet op een plaat de geverft (met hittebestendige verf!) of geëmailleerd is? Als ik op een geëmailleerde plaat (bijv. een dop van een gasfornhuis waar een laagje email op zit verhit tot boven die temperatuur, die doppen worden toch al gauw zo'n 350 tot 400*C) een druppel laat vallen, dan wordt dat geen dansend balletje, maar het verdampt onmiddelijk, zo van "sissssssh"

Reageer