antibody antigeen binding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

antibody antigeen binding

ik ben voor mijn afstudeeropdracht een elisa aan het ontwikkelen om antilichamen tegen een bepaalde schimmel aan te tonen.

nu is mijn probleem dat ik met patienten te maken heb die een immuunprobleem hebben, HIV, cemo, enz.

hier door zitten er weinig vrije antilichamen in het bloed nu vroeg ik mij af is het mogelijk om de binding tussen antilichamen en antigenen in bloedserum los te krijgen zodat ik een hoger signaal krijg??

en zo ja hoe.

ik kan in de literatuur hier weinig over vinden.

groetjes bianca

Berichten: 740

Re: antibody antigeen binding

Dat lijkt me erg lastig, sterke antigeen-antlichaam bindingen zijn niet gemakkelijk los te maken, ik serum kan dat naar mijn idee niet, normaal gesproken dan je dat door pH en zout concentratie veranderingen doen, maar dat kan niet in bloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: antibody antigeen binding

Vraagje: waarom zou je dat willen? Verwacht je in bloed van een patient met HIV of chemo veel antilichamen die gebonden zijn met een antigeen dan?

Waarom gebruik je geen bloed van een patient met een hoge concentratie aan antilichamen?

MvG Ron

Berichten: 6

Re: antibody antigeen binding

beste ron

ik kan geen bloed van patienten met een hoge concentratie antilichamen gebruiken.

want als de patient veel antilichamen had (goed immuunsysteem heeft) was hij nooit ziek geworden van de schimmel waar ik op aan het testen ben. deze is alleen pasthogeen bij mensen die al zeer verzwakt zijn.

Ik vroeg het ook met het oog op eventuele antigeen detectie want dat hadden we al geprobeerd maar niets gevonden.

groetjes

bianca

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: antibody antigeen binding

Dus een gezond persoon verwerkt dit pathogeen organisme mbv het primaire immuunsysteem (marcofagen)? Hierdoor zijn er geen antilichamen aanwezig in het bloed. Maar zijn er geen patienten gevonden die ziek zijn geworden van dit organisme waarbij er wel genoeg antilichamen zijn geproduceerd?

Dan wordt het inderdaad een erg lastig verhaal en ben ik het met Roy eens.

MvG Ron

Re: antibody antigeen binding

bianca2306 schreef:nu is mijn probleem dat ik met patienten te maken heb die een immuunprobleem hebben, HIV, cemo, enz.

hier door zitten er weinig vrije antilichamen in het bloed groetjes bianca
Hallo Bianca,

Uit je vraagstelling leidt ik af dat je IgG antistoffen tegen de schimmel bij immuungecomprimiteerde patienten wilt meten.

Waarom denk je dat bij deze patienten je antilichamen gebonden zijn aan de antigenen ofwel de schimmels ? Bedenk wel dat er zich dan schimmels in de bloedsomloop moeten zitten en dat is zover ik weet heel erg zeldzaam.

Kun je wat dieper ingaan op het probleem waar je tegen aan bent gelopen bij het ontwikkelen van de elisa, mijn idee is dat je problemen hebt met de gevoeligheid van de test.

Berichten: 1

Re: antibody antigeen binding

Misschien is het dan beter om ipv een ELISA een Western Blot op te zetten. Deze heeft namelijk een hogere gevoeligheid. Wil je toch vasthouden aan een ELISA, dan zou ik proberen om het signaal te versterken m.b.v. een biotine/streptavidine complex.

Suc6!

Reageer