Springen naar inhoud

identificatie van stoffen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

remcoetje

    remcoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2007 - 11:57

voor een proef op school krijgen wij 12 onbekende stoffen. wij moeten door middel van bijvoorbeeld verhitting of mengen zien te weten wat voor stof het dan is

mijn vraag is nou, wat zijn er allemaal voor methodes om aan te tonen wat nou precies deze onbekende stof is. zo ontstaan er bijvoorbeeld bubbels als er CO2 ontstaat, maar kunt u ook voorbeelden geven bij andere stoffen, zouten enzo?

u zou mij ( en klasgenoten ) heel erg helpen

PS: ook graag methodes dus he, zoals ik verhitten al noemde en mengen, maar wat is er nou nog meer

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2007 - 12:41

Hoe is jullie Duits?

Dit systeem moest ik vroeger op ┬┤t Atheneum leren. Ik kan het helaas niet in het Nederlands vinden.
Ik maak er zelfs nu nog weleens gebruik van, als iemand ons lab vraagt: kun je uitzoeken wat dit is?

klik

#3

olwe sirfalas

    olwe sirfalas


  • >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2007 - 13:50

Allereerst kun je verhitten, dan kun je al aantonen of je met een zout, een metaal of een organische verbinding te maken hebt. (hoe zul je zelf ook wel weten)
Ik neem daarbij aan dat ze je geen organische verbindingen geven die een zeer hoog smeltpunt hebben of een zout met een heel laag smeltpunt.

Metaal en organische stoffen kun je onderscheiden door er een stroom over heen te zetten.

Op het VWO zul je niet zo heel veel te maken krijgen met organische vaste stoffen. Deze zou ik zo niet weten hoe je die moet aantonen. Ik doe het zelf met NMR en GC, maar dat heeft voor jullie geen enkel nut.

De zouten zul je inderdaad op de manier van Marjanne goed kunnen aantonen.

#4

G.i.B.

    G.i.B.


  • >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2007 - 14:24

Voor een proef op school (havo/vwo) krijg je meestal alleen zouten, en krijg je er een lijstje bij van wat de mogenlijkheden zijn.

Dit zijn volgens mij bijna alleen neerslagreacties (vaste stof, troebel water(suspensie) of meer een drab/gelei. kleurherkenningen van de vaste stof, misschien complexvorming tot een bepaalde kleur of simpele zuur-base reacties(pH-papier)

Deze zijn zeker allemaal behandeld bij de practicum lessen en staan in je leerboek.

Zo een toets is niet zo moeilijk. Je moet gewoon kijken naar

1 : de kleur van de vaste stof
2 : de kristalvorm van de vaste stof ? (fijn of kristallen)
(zouten die xH2O bevatten zijn meestal grotere kristallen)
3 : lost de stof op ?
4 : hoe snel lost hij op ?
5 : kleur van de oplossing
6 : pH van opgeloste stoffen bekijken
7 : belletjes met zuur ?
8 : neerslag met andere zouten !!
9 : wat gebeurt er als je verhit ?

Het meeste van deze info kan je vinden in je binas (tabel 45 en 65) en je practicum textboek.

Succes !!

#5

MarinaV

    MarinaV


  • >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 09:13

de H2S-methode wordt nog wel meer (vooral in onderwijs) gebruikt.
in welk boek je dat juist vind kan ik je niet zeggen.
wel is er een boek (Engels) van Vogel over qualtitative analysis ....
daarin vind je alle typische reacties van de verschillende ionen

#6

chemtoa

    chemtoa


  • >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 12:48

ik heb wel een schema voor je met gegevens over zouten, hoe die kunnen reageren voor aantoningsreacties ed. dan moet je me even een email sturen met je huis adres dan stuur ik eentje naar je toe. Kun je hem voor de hele klas kopieŰren.

#7

remcoetje

    remcoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 21:54

jullie helpen me enorm bedankt! en als iemand anders nog iets weet, gewoon reageren aub!:oops:

#8

remcoetje

    remcoetje


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 21:57

ik had denk ik wel beter niveau 1 kunnen invullen....ik snap er niet zo veel van, maar toch bedankt voor jullie hulp..(ik had beter op school op moeten letten, want nu ben ik ''het bokje''...zal hier maar wat vaker hulp vragen want het is wel handig!!:oops:

#9

tabias

    tabias


  • >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2007 - 13:09

je hebt 2 identificatiemethoden voor ionen dat gebruikt worden op school (althans is dat bij ons 1ste jaar hoger analytisch labo toch zo)
methode van noyes (ben niet zeker van naam)
en de H2S-methode

zorgt voor onderverdeling in groepen
H2S-groep
zure groep
zuur H2S-groep
basische groep
basisch H2S-groep
overige (2-3 kationen)

daarna ga je de groepen verder uitzoeken naar ion-specifieke proeven, deze zou je normaal allemaal moeten hebben met een beetje geluk.

Veranderd door tabias, 30 maart 2007 - 13:09






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures