Springen naar inhoud

stromingsleer (technologie)

• Log in om te kunnen reageren

AS13r

AS13r

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 10:40

hey,
we moeten met technologie een practicum doen
we hebben als doel:
het meten van de hoeveelheid energie die verloren gaat aan wrijving door de hoogte van de fontein te veranderen.
Hoe kunne we dit het beste uitvoeren
Hoe moeten we het berekenen?
Kan iemand ons hierbij helpen.
groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 13:24

Over welke wrijving gaat dit? water-metalen buis? Of water-lucht? Wordt er naast de fonteinhoogte ook nog iets anders gemeten, bijvoorbeeld het debiet? Geef eens wat uitleg!.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 16:19

Een algemene methode om wrijving te bepalen is meten hoeveel energie er in gaat en eruit komt. Het verschil gaat verloren aan wrijving. Hierbij is het wel van belang dat je helder hebt wat voor soort wrijving er is en in welke energievorm de wrijvingsenergie vrijkomt.

AS13r

AS13r

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 18:35

We weten dus niet wat we allemaal moeten meten.. De energie die verloren gaat aan wrijving moet uitgedrukt worden in Joules..
Het wordt een rubbere slang = buis

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2007 - 18:38

Dus je zit met ΔL en de ε van rubber. De ε van rubber is terug te vinden in de literatuur en dan is het goochelen met formules.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2007 - 19:59

Als er water door een buis beweegt van 2,5cm diameter, en het water komt verticaal uit die buis spuiten tot 50cm hoog, hoe hard gaat het water dan in de buis? En hoeveel energie heb je ervoor nodig om het water tot die snelheid te versnellen?

slider527_CF

slider527_CF

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 22:41

Nou het beste dat je kunt doen ik gebruik maken van Bernouilli vergelijking die zo'n fenomeen beschrijft.

http://nl.wikipedia....t_van_Bernoulli

Op deze wikipedia link is genoeg geschreven over de heer Bernouilli en zijn meest bekende wet dat heel vaak wordt gebruikt in the vloeistofmechanica. Geplaatste afbeelding

Hopelijk helpt dit.

Maar als je echt wilt weten misschien kan je het volgende pdf raadplegen

http://mail.vssd.nl/hlf/c002h15.pdf

Doei :oops:

Veranderd door slider527, 28 maart 2007 - 22:43

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2007 - 11:52

het meten van de hoeveelheid energie die verloren gaat aan wrijving door de hoogte van de fontein te veranderen.

Ik denk dat het belangrijk is om eerst eens te bepalen WAT je precies moet bepalen. Zie de post van hzeil:

Over welke wrijving gaat dit? water-metalen buis? Of water-lucht? Wordt er naast de fonteinhoogte ook nog iets anders gemeten, bijvoorbeeld het debiet? Geef eens wat uitleg!.

Ik zie nl. wel kans om de wrijving van het uitgespoten water in de lucht te bepalen, maar ik zou niet zo weten hoe je de wrijving in die rubberen slang bepaalt.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2007 - 21:14

Nou, Marjanne, als je het rendement van een proces moet bepalen, moet je 2 van de drie energieŽn meten: de energie die erin gestopt wordt, de effectieve energie en de verloren gegane energie. Als de laatste niet te meten is, is er dus nog precies 1 mogelijkheid over, en dat was degene waar ik in mijn eerdere post aan refereerde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures