stromingsleer (technologie)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

stromingsleer (technologie)

hey,

we moeten met technologie een practicum doen

we hebben als doel:

het meten van de hoeveelheid energie die verloren gaat aan wrijving door de hoogte van de fontein te veranderen.

Hoe kunne we dit het beste uitvoeren

Hoe moeten we het berekenen?

Kan iemand ons hierbij helpen.

groetjes

Berichten: 1.379

Re: stromingsleer (technologie)

Over welke wrijving gaat dit? water-metalen buis? Of water-lucht? Wordt er naast de fonteinhoogte ook nog iets anders gemeten, bijvoorbeeld het debiet? Geef eens wat uitleg!.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 385

Re: stromingsleer (technologie)

Een algemene methode om wrijving te bepalen is meten hoeveel energie er in gaat en eruit komt. Het verschil gaat verloren aan wrijving. Hierbij is het wel van belang dat je helder hebt wat voor soort wrijving er is en in welke energievorm de wrijvingsenergie vrijkomt.

Berichten: 2

Re: stromingsleer (technologie)

We weten dus niet wat we allemaal moeten meten.. De energie die verloren gaat aan wrijving moet uitgedrukt worden in Joules..

Het wordt een rubbere slang = buis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stromingsleer (technologie)

Dus je zit met ΔL en de ε van rubber. De ε van rubber is terug te vinden in de literatuur en dan is het goochelen met formules.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stromingsleer (technologie)

Als er water door een buis beweegt van 2,5cm diameter, en het water komt verticaal uit die buis spuiten tot 50cm hoog, hoe hard gaat het water dan in de buis? En hoeveel energie heb je ervoor nodig om het water tot die snelheid te versnellen?

Berichten: 69

Re: stromingsleer (technologie)

Nou het beste dat je kunt doen ik gebruik maken van Bernouilli vergelijking die zo'n fenomeen beschrijft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli

Op deze wikipedia link is genoeg geschreven over de heer Bernouilli en zijn meest bekende wet dat heel vaak wordt gebruikt in the vloeistofmechanica. Afbeelding

Hopelijk helpt dit.

Maar als je echt wilt weten misschien kan je het volgende pdf raadplegen

http://mail.vssd.nl/hlf/c002h15.pdf

Doei :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: stromingsleer (technologie)

het meten van de hoeveelheid energie die verloren gaat aan wrijving door de hoogte van de fontein te veranderen.
Ik denk dat het belangrijk is om eerst eens te bepalen WAT je precies moet bepalen. Zie de post van hzeil:
Over welke wrijving gaat dit? water-metalen buis? Of water-lucht? Wordt er naast de fonteinhoogte ook nog iets anders gemeten, bijvoorbeeld het debiet? Geef eens wat uitleg!.
Ik zie nl. wel kans om de wrijving van het uitgespoten water in de lucht te bepalen, maar ik zou niet zo weten hoe je de wrijving in die rubberen slang bepaalt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stromingsleer (technologie)

Nou, Marjanne, als je het rendement van een proces moet bepalen, moet je 2 van de drie energieën meten: de energie die erin gestopt wordt, de effectieve energie en de verloren gegane energie. Als de laatste niet te meten is, is er dus nog precies 1 mogelijkheid over, en dat was degene waar ik in mijn eerdere post aan refereerde.

Reageer