[scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Na een titratie van Oxaalzuur met Natronloog kregen wij 2 omslagpunten

wat is het verband tussen de pKz en zo'n omslagpunt?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Klinkt als een vraag die je uit je boek hebt overgetypt.

Dus voor jou een tegenvraag: wat is Kz?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Nog een vraag: wat gebeurt er precies bij die omslagpunten?

En nog een: welke reactie vind hier plaats?

Berichten: 32

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

nog een vraag: wat beschrijft Pkz en wat bevindt er zich in de oplossing bij omslagpunt 1 en bij omslagpunt 2 (maw reacties)?

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

ChemicusLars schreef: Na een titratie van Oxaalzuur met Natronloog kregen wij 2 omslagpunten

wat is het verband tussen de pKz en zo'n omslagpunt?

Alvast bedankt
pKz is bij een toegevoegd volume base dat halverwege het omslagpunt ligt, gelijk aan de pH. Dit volgt uit de bufferformule...

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Ja... ik vraag toch wat

kz is de zuurconstante

H2C2O4 + OH- => HC2O4(-) + H2O

en

HC2O4(-) + OH- => C2O4(2-) + H2O

Ik heb een vraagje het gaat om een Praktische Opdracht.

Moet ik de grafieken ook nog uploaden als bewijs? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Dat zal vast, maar het is dan ook een opdracht waar je zelf iets voor moet doen en niet hoeft te verwachten dat dit een voorkauwforum is.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Heb je al eens gehoord van zwakke zuren?

En dat die als buffer kunnen werken?

Hoe dat in zijn werk gaat?

Hoe je dat kunt verklaren met (evenwichts)reacties?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Hej jongens (en meiden :oops: ),

voor een practicum 6 Atheneum heb ik een soortgelijke opdracht. Nou is de Kz opzich te bepalen door de evenwichtsreactie in te vullen en daarvoor de molariteiten op het omslagpunt te nemen. Zeg ik het goed als de pKz dan de logaritme hiervan is?

Nou heb ik ook ergens gelezen dat het makkelijker is om de pH op een halve titratie te bepalen en dit zou dan gelijk zijn aan de pKz. Betekent dit dat ik in de grafiek de helft tussen het het begin van de meting en het eerste omslagpunt moet bepalen en de helft van het eerste omslagpunt tot het tweede omslagpunt? En zoja, waar eindigt dan dat omslagpunt: waar de raaklijn verticaal loopt of juist daar waar hij weer horizontaal loopt?

Alvast bedankt voor jullie tijd om de vraag te lezen en eventueel te beantwoorden!

Tim.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Om je vraag te beantwoorden: dat klopt. Verder kun je ook zeggen dat de pH van een 1M zuur in water gelijk is aan zijn pKz.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Om je vraag te beantwoorden: dat klopt. Verder kun je ook zeggen dat de pH van een 1M zuur in water gelijk is aan zijn pKz.
Bedankt voor je antwoord!

Aangezien we de pKz uit de titratiecurve moeten bepalen zal dat laatste helaas niet werken. Ook omdat we tijdens de titratie oxaalzuur van 1M en natronloog van 0,1M hebben gebruikt (was niet de bedoeling, maar dit kwam omdat we ons bij het rekenen naar 100 ml nogal verrekend hebben).

Ik had nog een andere vraag:

Waar eindigt volgens de tweede methode die ik noemde het omslagpunt en waar begint deze: waar de raaklijn verticaal loopt of juist daar waar hij weer horizontaal loopt? Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: hoe kan ik het beste de de halve titratie vinden, zodat pH = pKz?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Het omslagpunt is gewoon de verticale lijn. Anders kun je ook zeggen dat pH = 1 het omslagpunt is, omdat de lijn daar ook horizonaal is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Nee, eigenlijk is dat niet zo. De raaklijn zal niet verticaal te krijgen zijn; alleen de meest verticale stand zal je equivalentiepunt geven.

Eigenlijk moet je het buigpunt van je curve hebben, d.w.z. het punt waar de tweede afgeleide nul is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Ja oke, dat is het equivalentiepunt dat snap ik. Maar hoe kan ik het beste de pKz bepalen als ik naar een halve titratie wil kijken? Dan bedoel ik dus: wat wordt er verstaan onder een halve titratie? Dat was eigenlijk mijn vraag! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Verband pKz en Omslagpunt

Ik neem aan dat een halve titratie dat stuk van je curve is van start tot equivalentiepunt.

En op dat equivalentiepunt kun je de pKz bepalen, zie een van de posts van FsWd hierboven!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer