[scheikunde] fluorescerende stof maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] fluorescerende stof maken

Hallo,

ik ga met scheikunde een bepaalde stof maken. Ik moet hier ook informatie over zoeken mbt de veiligheid e.d. ik kan dit echter nergens vinden. Het gaat om de volgende stof:

4-hexylamino-N-hexyl-1,8-naftaalimide

Zo staat het in mijn boek, maar ik krijg op google geen resultaten. Ook met andere mogelijke schrijfwijzen vind ik het niet. Kan iemand mij misschien helpen?

P.S.

misschien helpt het om de bereidingswijze er in het kort bij te zetten: ik laat de stoffen 4-chloor-1,8-naftaalzuuranhydride en 1-hexylamine met elkaar reageren.

alvast bedankt,

Pascal Luiten

Berichten: 387

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

Heb je een molecuulformule, misschien staat er wat in mijn merc-index.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

nee sorry,

dit is alle info die ik heb. verder staat er in mn boek alleen maar hoe je het microglaswerk moet gebruiken (1e keer, vandaar)...

Berichten: 32

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

Afbeelding

als ik met een beetje veel geluk de naam kan ontcijferen, zou het dit kunnen zijn. De naamgeving slaat in mijn ogen wel op niet voor mij. Naftaal heb ik geïnterpreteerd als naftaleen en dan heb ik gewoon de hexylamino en hexyl groep op 1ste en 8ste positie gezet op naftaleen.

op goed geluk dus :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

Je zit dan toch even naar dit te kijken, alleen de broom wegdenken:

Afbeelding

Bron: http://chemdb2.niaid.nih.gov/struct_search...asp?LITREF=2809.

Ik vond die van tabias nogal vreemd omdat die nooit van z'n leven zal fluoriseren.

Ik vraag me alleen af hoe je dat in elkaar wil gaan stoken. Het enige dat ik ervan weet is dat wanneer je met 1,3-napthalenedibenzoic acid begint, je met hydrazine de dubbele amide inelkaar krijgt.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

Ik vond die van tabias nogal vreemd omdat die nooit van z'n leven zal fluoriseren.
hoe zie je dat ? (ik heb er zelf totaal geen verstand van)

@pascalluiten : Ik snap niet zo goed hoe je hier aan komt. Ik heb je vorige vraag over verf even bekeken, en daar vroeg je om de struktuurformule van calciumcarbonaat !!! En nu dit !!! ??????

Berichten: 19

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

ja sorry iedereen, maar dit is gewoon zoals het in mijn VWO5 boek staat... :oops:

en dan staat er eigenlijk bij: zoek er veiligheidsinfo over op!!! iedereen in de klas moet het doen, maar ik wil wel weten wat ik doe ipv gewoon zoveel van dat bij zoveel van dit doen en klaar!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

Het kleur hebben of fluoriseren heeft te maken met het hebben van een groot pi-systeem. Dit kan door middel van aromaten, dubbele bindingen en vrije elektronenparen die kunnen resoneren.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

ja sorry iedereen,


Sorry is niet nodig. Ik vond je onderwerpen gewoon ver uit elkaar liggen. Moet kunnen natuurlijk.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

Het kleur hebben of fluoriseren heeft te maken met het hebben van een groot pi-systeem. Dit kan door middel van aromaten, dubbele bindingen en vrije elektronenparen die kunnen resoneren.
Nogmeer heeft het temaken met de starheid van een molecuul. Pi systemen zijn star en kunnen hun energie dus moeilijk afgeven in de vorm van warmte. In plaats daarvan gaan ze dus fotonen uitzenden wanneer ze aangeslagen worden en terug vallen in de grond toestand.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] fluorescerende stof maken

naftalimide wordt naphthalimide in het engels. Probeer dit eens dan vind je wel iets op internet denk ik.

Reageer