[scheikunde] Denaturatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Denaturatie

Hoi wij hebben een PO over koken met eitwitten, en we hebben het voornamelijk over denaturatie;

Denaturatie kan plaats vinden als de PH of Temperatuur wordt verandert

Bij temperatuur : staat iets over de disulfidebindingen die worden verbroken. ik vroeg me af of waterbruggen ook worden verbroken en hoe

PH: heeft het iets met de landingen te maken maar weet niet precies wat.

Please help me :oops: 8-[ <3

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Denaturatie

Bij temperatuurverhoging kunnen inderdaad disulfidebindingen worden verbroken. Dat zijn als het ware een soort kettinkjes die de structuur van het eiwit vasthouden. Als die worden verbroken kan het eiwit een andere vorm aannemen en is het dus niet meer functioneel.
ik vroeg me af of waterbruggen ook worden verbroken en hoe
Bedoel je waterstofbruggen? Hoe zouden die denk je de vorm van het eiwitmolecuul beinvloeden?
PH: heeft het iets met de landingen te maken maar weet niet precies wat.
Let op je notatie: het is 'pH' en niet 'PH'.

Stel dat de pH lager zou worden. Welke deeltjes zijn er dan meer?

Denk nu eens aan de bindingen in een eiwit. Hoe zien de bindingen tussen aminozuren in het eiwit eruit?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Denaturatie

Beryllium schreef: Bij temperatuurverhoging kunnen inderdaad disulfidebindingen worden verbroken. Dat zijn als het ware een soort kettinkjes die de structuur van het eiwit vasthouden. Als die worden verbroken kan het eiwit een andere vorm aannemen en is het dus niet meer functioneel.
ik vroeg me af of waterbruggen ook worden verbroken en hoe
Bedoel je waterstofbruggen? Hoe zouden die denk je de vorm van het eiwitmolecuul beinvloeden?
PH: heeft het iets met de landingen te maken maar weet niet precies wat.
Let op je notatie: het is 'pH' en niet 'PH'.

Stel dat de pH lager zou worden. Welke deeltjes zijn er dan meer?

Denk nu eens aan de bindingen in een eiwit. Hoe zien de bindingen tussen aminozuren in het eiwit eruit?
Als je een goed voorbeeld van die kettinkjes wil bekijken: kijk dan naar iemand met natuurlijk krullend haar.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Denaturatie

melek schreef: Denaturatie kan plaats vinden als de PH of Temperatuur wordt verandert
Denaturatie kan ook plaats vinden door mechanische beweging --> eiwit opkloppen tot schuim of door het toevoegen van bepaalde stoffen zoals ethanol, Pb2+-, Cu2+-, Hg2+-, Al3+-zouten, formaldehyde, methanol, zuren en basen. Ook dit proces wordt in de keuken toegepast. Het is bijvoorbeeld makkelijker om eiwit stijf te krijgen in een koperen kom omdat er kleine hoeveelheden koperionen vrijkomen uit de kom.

En dan heb je nog het beroemde glazen ei die je verkrijgt door een ei in azijn te koken (met de schaal eraan). De schaal lost op en het ei is doorzichtig. Dit is bedacht door het kookwonder en chemicus verbonden aan de vakgroep Gastronomie Moléculaire van het Collège de France in Parijs Hervé This.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Denaturatie

Het zijn peptide bindingen hoe heeft een pH waarden daar invloed op .

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Denaturatie

Het zijn peptide bindingen hoe heeft een pH waarden daar invloed op .
Het feit dat het peptide-bindingen zijn, doet er nog niet zo echt toe. Je moet het nog iets dieper bekijken: uit wat zijn peptide-bindingen opgebouwd?

Zoals Beryllium al zei: aminozuren

Bedenk nu hoe een aminozuur eruit ziet en hoe de pH daar enige invloed op kan hebben. Eenmaal je dit hebt bedacht, is het een eenvoudige stap naar de invloed van de pH bij de opbouw van eiwit.

Een verwant begrip hier is het IEP = iso-elektrisch punt. (google of wikipedia kunnen je hier vast wel wat meer en betere uitleg over geven)

Correct me if I'm wrong

Kromagg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Denaturatie

De pH heeft niet direct inwerking op de peptidebindingen. Omdat de zijketens van de aminozuren uit zure en basische groepen bestaan zal de pH de lading hiervan beïnvloeden. Dit kan de 3-dimensionale struktuur van het eiwit beïnvloeden of kapot maken.

Reageer