Oplosbaarheid Calciumsulfaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 35

Oplosbaarheid Calciumsulfaat

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar de oplosbaarheid van CaSO4 in functie van de pH.

Over de oplosbaarheid van CaSO4 op zich is wel heel wat te vinden, maar ik ben er nog niet in geslaagd iets te vinden waar de pH gecorrelateerd wordt aan deze oplosbaarheid.

De bedoeling is om met behulp van kalkmelk de concentratie aan SO42- zo fel mogelijk te verlagen. Bijgevolg zoek ik een optimale pH voor precipitatie.

Bezit er iemand deze informatie?

Alvast bedankt

Sfekky

Berichten: 3.145

Re: Oplosbaarheid Calciumsulfaat

Hoe hoger de pH, hoe minder CaSO4 oplost.

Het oplosbaarheidsprodukt van de ionen Ca2+ en SO42- is veel lager dan dat van Ca2+ en HSO4-. Zodra de vloeistof zuur wordt, dan krijg je vorming van HSO4- en dan wordt de oplosbaarheid hoger. Als jij een overmaat Ca(OH)2 gebruikt, dan zit het wel goed. Je oplossing wordt dan basisch, en tegelijkertijd heb je dan veel Ca2+ in oplossing, waardoor er nog minder ruimte overblijft voor SO42- (het product van de concentratie van calcium- en sulfaat ionen is constant, dus veel calcium leidt tot weinig sulfaat).

Het oplosbaarheidsprodukt zelf moet je opzoeken, ik neem aan dat dat wel in een boekje als Binas staat of anders wel ergens op Internet.

Berichten: 385

Re: Oplosbaarheid Calciumsulfaat

BINAS is hier de gouden tip. Daar staat het bedoelde evenwicht met sulfaat en het oplosbaarheidsproduct van calciumsulfaat. De optimale pH die je kunt krijgen is dus die van verzadigd kalkwater.

Berichten: 3.145

Re: Oplosbaarheid Calciumsulfaat

Er is geen sprake van een optimale pH. Voor alle pH's, waarvoor de vorming van HSO4- verwaarloosbaar is t.o.v. de concentratie sulfaat, die je zou krijgen op basis van het oplosbaarheidsproduct en de concentratie calcium ionen geldt dat het optimaal is.

Dus, je streeft naar een redelijk hoge pH, gecombineerd met een zo hoog mogelijke concentratie aan calcium ionen.

Berichten: 32

Re: Oplosbaarheid Calciumsulfaat

woelen schreef: Er is geen sprake van een optimale pH. Voor alle pH's, waarvoor de vorming van HSO4- verwaarloosbaar is t.o.v. de concentratie sulfaat, die je zou krijgen op basis van het oplosbaarheidsproduct en de concentratie calcium ionen geldt dat het optimaal is.

Dus, je streeft naar een redelijk hoge pH, gecombineerd met een zo hoog mogelijke concentratie aan calcium ionen.
dus een pH waar alle CaSO4 oplost maar toch geen Ca(OH)2 neerslaat :oops:

zoek daar nu het evenwicht tussen, ons is geleerd dat je vanaf een concentratie van 10-6 M mag veronderstellen dat de concentratie zuiver is.

Gewoon evenwicht uitrekenen en je kunt pH berekenen

Berichten: 385

Re: Oplosbaarheid Calciumsulfaat

Dus, je streeft naar een redelijk hoge pH, gecombineerd met een zo hoog mogelijke concentratie aan calcium ionen.


Dat kun je beide bereiken door een bijna verzadigde kalkwater-oplossing te nemen, ervan uitgaand dat je alleen kalkwater als hulpmiddel gebruikt. Daarmee heb je toch ook een optimale pH? Of is die er toch niet? Ik vat het niet helemaal.

Reageer