McCabe-Thiele

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

McCabe-Thiele

Ik ben student industrieel ingenieur Bachelor3 en ben momenteel de McCabe-Thiele methode aan het bestuderen.

Ik had twee vragen ivm de relatie q-lijn vs voedingstoestand.

Indien de voeding een kokende voeding is => q-lijn is een verticale rechte door (xF,xF) want q = 1.

Indien de voeding een verzadigde damp is => q-lijn is een horizontale rechte door (xF,xF) want q = 0.

Mijn vraag is nu: stel de voeding is mengesel 2/3de damp, 1/3de vloeistof. Is het correct om nu te stellen dat de q-lijn een hoek van 60° maakt ten opzichte van de verticale? Maw, mag men de verhouding vloeistof/damp lineair overbrengen naar de hoek die de q-lijn maakt met de verticale?

Volgende vraag: als gegeven is: xD, xR, xF en Ru (inwendige flux).

Klopt het dat de toestand van de voeding dan vastligt als men de voedingsplaat op de optimale plaats legt? (ter hoogte van het snijpunt van de twee werklijnen)

Of maakte ik hier een redeneerfout?

Kromagg

Berichten: 6

Re: McCabe-Thiele

Bij een partieel verdampt mengsel is q=Lf/F=1-molaire fractie damp

(Lf is de vloeibare voedingsstroom en F is de totale voedingsstroom)

De richtingscoefficient van je lijn is dan q/(q-1).

en om over je tweede vraag na te denken heb ik nu geen tijd, mss kom ik later nog wel eens terug want ik kan het niet meteen met zekerheid zeggen. :-)

Berichten: 69

Re: McCabe-Thiele

Voor de 2e vraag lijkt mij goed. Dus hiermee zeg ik dat de tgv de voedingscompositie gelijk snijdt met de snijpunt van de q-lijn en het evenwicht lijn. Op dit punt ligt the optimale positie. Volgens mij.. McCabe-Thiele heb ik lang niet gebruikt, maar dat komt meestal doordat vele chemische ingenieurs software packages gebruikt met MESH vergelijking die de optimale positie bepalen. De optimale positie is ook de schotel met minst gebruikt energie.

Om wat verder info (dit heb je misschien ook al zelf gezien) kun je wikipedia raadplegen. Best goed informatie als guideline..

http://en.wikipedia.org/wiki/McCabe-Thiele_method

:oops:

NB. Vaak genoeg in boeken vindt men ook -(q/[1-q])....Let op de min-teken!

Berichten: 5

Re: McCabe-Thiele

Ok, bedankt!

In de cursus die ik voor handen heb, wordt q gedefinieerd als de molaire enthalpie nodig om 1 mol voeding te verdampen, gedeeld door de molaire verdampingsenthalpie. Blijkbaar geldt dit enkel voor een voeding die 'koud' of kokend is en dus niet voor een partieel verdampt mengsel.

@slider527: Het gebruik van software zou het examen teveel vereenvoudigen, en uiteraard zou er niet gepeild worden of alles nu werkelijk begrepen is.

In de praktijk kan ik mij wel voorstellen dat er niets meer wordt uitgerekend (met de hand) maar alles vlug gesimuleerd wordt.

(en de wikipedia-link heb ik ergens in een andere topic hier ook al gevonden, waarvoor dank trouwens)

Berichten: 70

Re: McCabe-Thiele

Kromagg schreef: Ok, bedankt!

In de cursus die ik voor handen heb, wordt q gedefinieerd als de molaire enthalpie nodig om 1 mol voeding te verdampen, gedeeld door de molaire verdampingsenthalpie. Blijkbaar geldt dit enkel voor een voeding die 'koud' of kokend is en dus niet voor een partieel verdampt mengsel.

@slider527: Het gebruik van software zou het examen teveel vereenvoudigen, en uiteraard zou er niet gepeild worden of alles nu werkelijk begrepen is.

In de praktijk kan ik mij wel voorstellen dat er niets meer wordt uitgerekend (met de hand) maar alles vlug gesimuleerd wordt.

(en de wikipedia-link heb ik ergens in een andere topic hier ook al gevonden, waarvoor dank trouwens)
Kijk gewoon 'n keer naar de afleiding van de Q-lijn.

beginnende van de enthalpieballans en de massabalans over voedingsplaat F.

Het zal dan wel snel duidelijkworden allemaal.

De formullekes ken ik niet meer van buiten maar ze kloppen ALTIJD.

ook bij een onderkoelde of kokende vloeistof.

Berichten: 364

Re: McCabe-Thiele

Kromagg schreef: Ik ben student industrieel ingenieur Bachelor3 en ben momenteel de McCabe-Thiele methode aan het bestuderen.

Ik had twee vragen ivm de relatie q-lijn vs voedingstoestand.

Indien de voeding een kokende voeding is => q-lijn is een verticale rechte door (xF,xF) want q = 1.

Indien de voeding een verzadigde damp is => q-lijn is een horizontale rechte door (xF,xF) want q = 0.

Mijn vraag is nu: stel de voeding is mengesel 2/3de damp, 1/3de vloeistof.  Is het correct om nu te stellen dat de q-lijn een hoek van 60° maakt ten opzichte van de verticale?  Maw, mag men de verhouding vloeistof/damp lineair overbrengen naar de hoek die de q-lijn maakt met de verticale?

Volgende vraag: als gegeven is: xD, xR, xF en Ru (inwendige flux).

Klopt het dat de toestand van de voeding dan vastligt als men de voedingsplaat op de optimale plaats legt? (ter hoogte van het snijpunt van de twee werklijnen)

Of maakte ik hier een redeneerfout?

Kromagg
toevallig BME/CTL? want dan zit je in men klas denkik 8-)

Reageer