Corrosiviteit hydroxiden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 497

Corrosiviteit hydroxiden

Beste forumgenoten,

Aangezien ik veel met sterk basische oplossingen werk, leek het mij raadzaam deze vraag te stellen.

Ik weet namelijk dat glas prima oplosbaar is in gesmolten NaOH, en ook wel redelijk aangetast wordt door heet, geconcentreerd loog.

Kan iemand mij ongeveer vertellen welke concentraties bij welke temperaturen acceptabel en niet meer dodelijk zijn voor mijn glaswerk (en dus voor mij).

Bij voorbaat dank,

PHJ

Berichten: 3.145

Re: Corrosiviteit hydroxiden

Heet NaOH lost glas op, zelfs in concentraties van pakweg 10%. Het gaat niet supersnel, maar toch zul je na verloop van tijd wel aantasting krijgen.

Echter, als je je glaswerk slechts 10 minuten in dergelijke hete oplossingen hebt, dan valt het wel mee. Veel meer dan 10% zou ik echter niet langdurig in contact met glaswerk houden.

Als de oplossing koud is of op kamertemperatuur, dan is ook een supergeconcentreerde oplossing geen probleem, ook niet voor iets langere tijd. Je moet het natuurlijk geen weken in glas bewaren.

Berichten: 16

Re: Corrosiviteit hydroxiden

Van basische oplossingen heb ik eigenlijk vrij weinig aantasting gezien. Gebruikte 3 weken lang een basische oplossing op kamertemperatuur zonder enige aantasting. Wat je wel kan hebben, als het glaswerk niet afgesloten is of te dikwijls geopend wordt, is dat er afzetting is, van verdamping. kan vermeden worden door kleinere oplossingen te maken.

Berichten: 52

Re: Corrosiviteit hydroxiden

Lab-glas (borosilicaat) is o.k. voor alle concentraties NaOH onder de 50°C.

Voor hogere temperaturen zijn er wel lijnen beschikbaar met corrosiesnelheden (maar het lukte me niet zo snel een plaatje bij te voegen)

Berichten: 385

Re: Corrosiviteit hydroxiden

Waar kan glas nog meer niet tegen? Daarmee bedoel ik vooral chemicalien, maar ook andere dingen zoals hieronder.

- snelle temperatuurwisseling

- laten vallen (misschien flauw)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Corrosiviteit hydroxiden

- Een warme/hete HF-oplossing

- Snelle drukopbouw/vacuumtrekken

Reageer