Molybdeen(II) chloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.145

Molybdeen(II) chloride

Binnenkort denk ik een kleine hoeveelheid "molybdeen(II) chloride" te kunnen bemachtigen via eBay, maar als ik zoek op Internet, dan kom ik allerlei tegenstrijdige informatie tegen over deze stof.

Wat mij wel duidelijk is, is dat het geen simpel MoCl2 is, maar blijkbaar een polynucleair cluster. Ik kom Mo3Cl6 tegen, maar ook [Mo6Cl8]Cl4. Hier zou dan sprake zijn van het Mo6Cl84+ ion.

Weet iemand hier wat de structuur is van deze stof? Verder nog andere informatie hierover? Hoe sterk reducerend is het? Het lijkt mij een behoorlijk sterke reductor, omdat molybdeen normaliter in de +6 oxidatie toestand voorkomt. Het is ook bijzonder dat "MoCl2" niet oplosbaar is in water, maar wel bijv. in organische oplosmiddelen. Het is ook oplosbaar in geconcentreerd zoutzuur. Wat voor structuur komt overeen met deze observaties?

Zelf denk ik dat er over deze stof nog niet veel bekend is. Het lijkt mij in ieder geval wel interessant om hier wat mee te experimenteren.

Als iemand meer (zekere) informatie over deze stof kan geven, dan zou ik daar blij mee zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Molybdeen(II) chloride

Het zijn Mo6Cl84+ clusters die aan elkaar zitten met 4 chloride ionen waardoor de netto samenstelling Mo6Cl12 is.

Het reducerend vermogen blijkt in de praktijk niet echt groot te zijn ondanks de +2 oxidatietoestand.

Ik mail je gedetailleerdere info.

Reageer