Bepaling ammoniakgas in ammonia

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Bepaling ammoniakgas in ammonia

Hallo mensen,

Voor een PO op school moet ik, d.m.v. een zuur-base titratie, vaststellen hoeveel kubieke meter ammoniakgas is opgelost in 1L ammonia.

Hiervoor moet ik een voorschrift zoeken op internet of andere bronnen. Aangezien mij dit niet lukt hoop ik dat hier iemand mij kan helpen.

In het voorschrift moeten o.a. de volgende stappen voorkomen:

1. Het maken van een uitgansoplossing van de te onderzoeken oplossing;

2. Een lijst van de te gebruiken hulpmiddelen;

3. De te gebruiken indicator en de kleuromslag bij het eindpunt van de titratie;

4. Een overzicht van gevaren die de gebruikte stoffen met zich meebrengen en de veiligheidsmaatregelen die je moet nemen.

Uit stap 2 & 4 kan ik zelf nog wel uitkomen, maar vooral stap 1 levert problemen op 8-[ .

Ik zou blij zijn als iemand mij aan de gevevens voor stap 1 kan helpen of een voorschrift voor mij heeft, bij voorbaat dank :oops: .

Gr. ME

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

wat is een uitgansoplossing?

Berichten: 677

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Je zal de gekregen ammonia oplossing moeten verdunnen tot je in het concentratiegebied zit van ca. 0,1 mol/L NH3.

Hiervoor moet je ongeveer de concentratie kennen van de ammonia, maar dat kan je in een tabel vinden.

Dit kan je dan titreren met een standaardoplossing HCl. Hieruit weet je hoeveel mol NH3 er in de getitreerde x mL van de verdunde oplossing zit. Dit kan je terugrekenen naar het aantal mol per liter van de oorspronkelijke oplossing.

Via de ideale gaswet kan je dan omrekenen hoeveel liter ammoniak dit vertegenwoordigd.

Berichten: 497

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

En neem een indicator die net onder de pH = 7 omslaat.

Zodra alle ammonia is omgezet, is de bufferende werking van deze zwakke base voorbij en veroorzaakt elke druppel HCl-oplossing een grote pH-daling.

Als je dit zou uitzetten in een curve, zou je zien dat de grafiek bijna verticaal loopt op het punt dat je buffercapaciteit is overschreden, en dan ook de omslag-pH van je indicator passeert.

Kijk eens in de Binas hiervoor.

Berichten: 22

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik ben nu al wat verder gekomen en heb het volgende werkplan opgesteld:

reacties:

1. NH3 + H2O <-> NH4+ + OH-

2. HCl + H2O -> H3O+ + Cl-

3. H3O+ + OH- -> H2O

uitgangsoplossing: +/- 100 mL 0,1M NH3(aq) (in 250 mL erlenmeyer)

standaardoplossing: +/- 13 mL 0,01M HCl(aq) (uit buret)

indicator: neutraalrood (omslatraject pH 6,8-8,0)

Dit heb ik berekend met de evenwichtsvoorwaarde van reactie 1, uitgaande van [NH3]=0,1M, dan kom je op [OH-]=[HCl]=1,3×10-3M.

Met 100 ml NH3 ontstaat er dan 1,3×10-4mol OH-, dus dan heb je 13 mL 0,01M [HCl] nodig.

Ik vraag me alleen af of ik dit zo wel goed heb gedaan? En in welke tabel kan ik die concentratie van ammonia vinden?

Ook als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Gr. ME

Berichten: 497

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Voor het gemak reken je het beste met de reactie: NH3 + H3O+ --> NH4+ + H2O

Ik zou een iets zuurdere indicator nemen (pH rond de 5 á 6 oid.)

Berichten: 22

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Voor het gemak reken je het beste met de reactie: NH3 + H3O+ --> NH4+ + H2O
Is dat geen evenwichtsreactie? H2O reageert met NH4+ toch weer tot NH3 en H3O+.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Niet als het een zout is. Het is in dit geval nogal wazig omdat de geconjugeerde base is weggelaten. Daarbij is NH3 een sterkere base dan water, en hydronium dus een sterker zuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Niet als het een zout is.
Dat begrijp ik niet. Als het ammonium ion van een zout afkomstig is dan kan de reactie toch nog steeds lopen in water? De oorsprong van het ion maakt toch geen verschil? Hoe bedoel je dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Te weinig koffie gehad. Het anion waarmeer het reageert, moet ook weer een kation hebben.

Berichten: 22

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Ok, bedankt voor de reacties, maar wat is nu de conclusie?

Berichten: 497

Re: Bepaling ammoniakgas in ammonia

Ga uit van de door mij geposte reactievergelijking.

Voor een goede indicator moet je nog even in Binas kijken.

Reageer