chemische huidontsteking door Na-DCCA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

chemische huidontsteking door Na-DCCA

In ons bubbelbad doen wij Na-DCCA als "zwembadchloor".

Maar mijn moeder heeft veel last van een allergische reactie met deze stof.

Ik las ik de chemiekaarten dat bij herhaaldelijke bloodstelling chemische huidonsteking ontstaat.

Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen ik heb haar nu aangeraden om TCCA te gebruiken maar dat lijkt niet te helpen.

alvast bedankt.

(met Na-DCCA bedoel ik natrium dichloroisocyaanuraat)

Berichten: 497

Re: chemische huidontsteking door Na-DCCA

Let wel dat je er zeer weinig in doet. (enkele ppm, misschien nog minder)

Misschien kun je het verhelpen met hypochloriet?

Ik kan het me niet voorstellen dat het minder irriteert, maar misschien kun je broom gebruiken?

En wat is een "meoder"?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: chemische huidontsteking door Na-DCCA

Ik zou niet gaan experimenteren met de kostbare huid van je moeder. Een bubbelbad is toch niet zo groot? Of hebben we het hier over een acht-meter-zwembad met een bubbelsectie?

Dat chloor dient ervoor om bacteriën en andere ´ongerechtigheden´ uit te schakelen. Als het binnen de familie blijft lijkt het me geen bezwaar om in water te gaan zitten dat al eens gebruikt is. Na een keer of twee/drie kun je het best vervangen door schoon water.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemische huidontsteking door Na-DCCA

Ik denk dat het eerder met algen heeft te maken, maar dan zou je met 10 mg/l best kunnen volstaan. Een beetje zwembad heeft dan +/- 3 g nodig (uitgaande van 300 l)

Berichten: 2.337

Re: chemische huidontsteking door Na-DCCA

Ik zou niet gaan experimenteren met de kostbare huid van je moeder. Een bubbelbad is toch niet zo groot?
Het is eigenlijk een jacuzzi :oops:

Ik weet dat bij een bubbelbad het water elke keer ververst wordt maar hier is dat bijna onmogelijk omdat het om teveel water gaat daarom wordt dat water om de 3 maand vervangen.
Ik kan het me niet voorstellen dat het minder irriteert, maar misschien kun je broom gebruiken?
Ik heb hier al over gehoord en het schijnt dat dat veel midner agressief is voor de huid maar ik heb daar niet veel informatie over gevonden.

Heb jij daar soms info over en een merknaam ofzo?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemische huidontsteking door Na-DCCA

Dat zal dan vast Na-DBCA heten

Berichten: 3.145

Re: chemische huidontsteking door Na-DCCA

Ik zou niet met broom gaan experimenteren. In Nederland is het gebruik van broom in zwembaden verboden. Ik weet niet waarom, maar dat zal vast wel een reden hebben. In Amerika wordt het wel gebruikt (een chloor middel, en dan wordt NaBr toegevoegd, zodat het chloor/hypochloriet het bromide oxideert tot broom).

Bij een zwembad wordt pakweg 5 gram per kuub aan Na-DCCA toegepast, dat is een concentratie van slechts 5 ppm. In zo'n jacuzzi moet je dus echt maar heel weinig doen. Je hebt al snel te veel Na-DCCA in het bad.

Bovendien moet je in zo'n bad de hoeveelheid chloor onderhouden. Voor het laatste heb je TCCA nodig. Dus Na-DCCA voor de initiele behandeling, TCCA voor het onderhoud.

Te weinig chloor kan ook leiden tot huid irritaties e.d., omdat het water veel bacterien, algen en andere ongerechtigheden kan bevatten. Om een goed bad te houden is nog niet zo heel eenvoudig.

Berichten: 2.337

Re: chemische huidontsteking door Na-DCCA

Ja als ik dat nu lees wordt er echt wel teveel in gedaan.

Die tabletten lossen snel op en er wordt telkens een nieuwe ingestoken.

Maar de teststrips geven nooit een te hoge concentratie aan. :oops:

Reageer