Springen naar inhoud

top 5 giftigste elementen

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 14:05

van alle voorkomende elementen in de natuur. (niet de elementen na bismut, die radioactief zijn)
lanthaniden tellen niet mee. (ik heb t alleen over het element zelf, en zijn zouten, dus bijvoorbeeld niet koolstof, omdat dit in bijna elk zenuwgif zit!!)

van wat ik denk: (??)
-Arsenicum
-Osmium
-Beryllium
-fluor
-kwik

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 02 april 2007 - 14:25

http://www.chemiefor...?showtopic=2282 :oops:

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 14:31

neej :oops:
daar gaat het over de giftigste stof. hier heb ik het over het giftigste elemnnt en zijn zouten. dus de hele oragnische wereld kun je weg denken.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2007 - 20:37

De meest giftige elementen zijn de radioactieve alfa-stralers.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 22:29

Ja, maar die elementen werden door Jor juist uitgesloten. Van de stabiele elementen denk ik dat As, Pb, Hg, Tl en Be de giftigste zijn. Deze 5 zijn echt in al hun verbindingen giftig tot zeer giftig. Dat kan niet gezegd worden van bijv. F en Os. Alleen een specifieke Os-verbinding, OsO4 is extreem giftig, andere Os-verbindingen zijn vast wel enigszins giftig, zoals zo veel stoffen, maar niet opvallend.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 14:38

nou, (volgens mij wat ik heb gelezen), is lood minder giftig dan cadmium. en in een artikel (de link kwijt) , wordt er beschreven dat fluoride (bijve natriumfluoride) veel giftiger is dan lood, en tot de orde van Arsenicum gerekend kan worden. er wordt gezegd dat 5-10 gram actieve fluoride dodelijk is , maar ik heb krantenartikelen gelzen waarbij jonge kinderen stierven , na 4 kleine fluortabletjes (ieder ongeveer 5mg.)

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 14:44

De meest giftige elementen zijn de radioactieve alfa-stralers.

sorry , maar hier wil ik toch echt even wat op kwijt.
ten eerste zijn de meeste Alfa stralers, maar ook meerdere radioactieve element, ALS STOF niet zeer toxisch (plutonium valt bijv. qua giftigheid in de orde van lood/kwik/cadmium), maar puur om de straling. verder denk ik toch echt dat gamma en beta stralers een grotere gevaar is , omdat alfa straling je alleen aantast, indien de stof in het lichaam is beland. alfa straling dringt namelijk niet door in de huid.

Veranderd door Jor, 03 april 2007 - 14:45

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 03 april 2007 - 14:48

Ja, maar dat geldt net zo goed voor lood. Pas als je ermee in aanraking komt is het gevaarlijk. Net zoals bij alfastralers.

Ik denk dat je dan beter kan zeggen dat je opzoek bent naar de elementen met de hoogste metabolische toxiciteit, tegenover bijvoorbeeld stralingstoxiciteit.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 14:50

dank, zo bedoel ik het Geplaatste afbeelding

Sevener

Sevener

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 06:24

Ik denk dat je kwik in ieder geval te hoog inschaalt. Juist de organische vormen van kwik (methylkwik bijvoorbeeld) zijn erg giftig en worden goed opgenomen. Anorganisch kwik wordt bijna niet opgenomen door het lichaam en is een stuk minder giftig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures