[scheikunde] Loodaccu

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Loodaccu

Beste chemisten,

Ik moet over niet al te lange tijd een verslagje inleveren over het welbekende fenomeen dat loodaccu heet. Een aantal mooie threads heb ik er over gevonden, zo is onder andere dit stukje ...
Loodaccu

PbO2 als oxidator en Pb als reductor. Verdund zwavelzuur is de elektrolyt.

De reacties bij ontlading van de accu zijn:

Positieve electrode: PbO2(s) + SO42- + 4H+ + 2 e- => PbSO4(s) + 2H2O(l)

Negatieve electrode: Pb(s) + SO42- => PbSO4(s) + 2 e-

De reacties bij oplading van de accu zijn:

Positieve electrode: PbSO4(s) + 2H2O(l) + SO42- + 2 e- => PbO2(s) + 2H2SO4(aq)

Negatieve electrode: PbSO4(s) + 2H+ + 2 e- => Pb(s) + H2SO4(aq)

Totaal is dan dus:

--- opladen --->

PbO2(s) + Pb + 2H2SO4(aq) <=> 2PbSO4(s) + 2H2O(l)

<--- ontladen ---
... met de blijkbaar verkeerd-om geschreven reactie pijlen mij erg van pas gekomen.

Ik heb er echter wel een aantal vragen over, ten eerste wil ik een bevestiging:

Is de anode de - pool, en de kathode de plus pool ?

Ook vraag ik me af of de stof die op de bodem van de bekerglas (waarin zich de cel bevindt) neerslaat loodsulfaat (PbSO4) is, hetgeen ik denk.

Dan naar de 'echte' vraag;

De belletjes die te zien zijn tijdens het Opladen, wat stellen die nou eigenlijk voor?

Deze vraag is ons gesteld na het prakticum, en ik moet eerlijk zeggen dat het enige dat bij me opkomt is dat het wel de 2 H2SO4 moet zijn, omdat dat de enige stof die tijdens het opladen in oplossing gaat, en dus de enige stof die de belletjes kán opleveren. Kijkend naar de totaal reactie.

Een vraag als eerste post komt vast redelijk opportunistisch over, maar any help is appreciated.

bvd.

- R.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Loodaccu

Is de anode de - pool, en de kathode de plus pool ?
Als je de polen aan de buitenkant van de accu bedoelt wel.

Binnenin de accu is de kathode negatief, dus in je stroomkring is de pluspool de kathode.
Ook vraag ik me af of de stof die op de bodem van de bekerglas (waarin zich de cel bevindt) neerslaat loodsulfaat (PbSO4) is, hetgeen ik denk.
Dat lijkt me wel het meest waarschijnljik. Volgens mij is het een slect oplosbare stof.
De belletjes die te zien zijn tijdens het Opladen, wat stellen die nou eigenlijk voor?
Wat kan je nog meer voor redoxreacties voorstellen, waar gas bij vrij komt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Loodaccu

1. Ik zie geen zinvol onderscheid tussen polen aan de buitenzijde en polen aan de binnenzijde van de accu.

2. Tijdens het laden van een accu is de plus-pool de anode en de min-pool de kathode.

Tijdens het belasten of ontladen van de accu is dit omgekeerd.

3. Tijdens het laden is er al wat knalgasvorming door waterelectrolyse als nevenreaktie. Aan het eind van het opladen is er uitsluitend knalgasvorming. Hierdoor, en door verdamping, is er voortdurend waterverlies. Vandaar het af en toe bijvullen met zuiver water.

4. Tijdens het laden bij een celspanning van omstreeks 2.1 Volt en zelfs tijdens het ontladen of belasten bij een celspanning van (geschat) 1.9 Volt is er knalgasvorming mogelijk. Bij celspanningen boven de theoretische waarde van 1.23 Volt neemt de knalgasvorming exponentieel toe met de overspanning boven 1.23 Volt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Loodaccu

Verder staat er nog een fout in deze reactievergelijking:
De reacties bij oplading van de accu zijn:

Positieve electrode: PbSO4(s) + 2H2O(l) + SO42- + 2 e- => PbO2(s) + 2H2SO4(aq)
De electronen moeten aan de andere kant van de pijl staan.

Reageer