Springen naar inhoud

Zinksulfaat/gluconaatoplossing

• Log in om te kunnen reageren

Ham

Ham

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 15:50

Hallo, ik heb in The British Journal for Dermatology en enkele andere medische publicaties gelezen over een toepassing van zink tegen het herpes simplex-virus. Regelmatige toepassing van een 0,05% zinksulfaatoplossing (10-100 Mm, maar ik weet als leek niet precies wat daarmee bedoeld wordt) op de huid heeft een sterk preventief effect. De ZN+2 zinkionen verstoren de voortplanting van het virus.

Ik kan de bronnen verder citeren maar om er geen lang medisch verhaal van te maken, beperk ik me tot mijn vragen. Ik zou zelf graag een dergelijke oplossing maken.

- Is dit simpelweg een kwestie van 100 milligram zinksulfaat door een glas water van 200 ml heen roeren?
- Zoja, waar kan ik het beste zinksulfaat of zinkgluconaat bestellen?
- Heeft het een invloed op de zinkionen of ik gewoon kraanwater gebruik, of gedestilleerd?

Ik ben me er van bewust dat sterke concentraties zinksulfaat irritatie of andere klachten kunnen veroorzaken, mede daarom hoop ik dat iemand mij hier uit kan leggen, hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik zou erg dankbaar zijn, want middelen tegen een koortslip zijn duur en vaak niet effectief. Voor degenen die geinteresseerd zijn (en misschien zelf geplaagd worden door de koortslip-vloek), zal ik ook vermelden hoe het verder gaat met mijn experiment.

Veranderd door Ham, 04 april 2007 - 16:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2007 - 16:43

0,05 % zinksulfaatoplossing bevat 0,5 gram zinksulfaat per liter water. Voor 200 ml is dat 0,1 gram of 100 mg.
Simpelweg erin kiepen en roeren.
Je kunt gewoon kraanwater gebruiken.
Overigens is 0,5 g zinksulfaat in 1 liter water maar 3,1 mM, niet 10-100 mM...
Als je zinkgluconaat gebruikt, moet je meer afwegen dan bij zinksulfaat.

Ik weet zo niet waar je dit als particulier kunt kopen, maar er zijn zeker andere forumisten die dat wel weten.

Is het niet eenvoudiger om gewoon zinkzalf te gebruiken? Dat bevat 5% zinkoxide.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 18:47

Is het niet eenvoudiger om gewoon zinkzalf te gebruiken? Dat bevat 5% zinkoxide.

Ik denk niet dat ZnO het virus zal doden (omdat het niet oplost in water). Maar ik ben geen expert in virologie.

Bij de apotheek kun je ZnSO4, ZnCl2, Zn(CH3COO)2, Zn-stearaat, Zn-orobaat en Zn-vadecylaat kopen.

Zn-gluconaat zit in voedingssupplementen.

Veranderd door scientist 1, 04 april 2007 - 18:50

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 19:52

http://cgi.ebay.nl/Z...VQQcmdZViewItem

Dit is wel het heptahydraat. Dat bevat kristalwater. Dus ik denk dat je hiervan pakweg 100 mg moet oplossen in 100 ml water, i.p.v. in 200 ml water.

Je ziet het, helemaal niet duur. Reken op nog een keer dat bedrag aan verzendkosten, maar voor EUR 10 denk ik wel dat je het in huis zult hebben. Met die 8 oz (ca. 240 gram) kun jij de rest van je level wel vooruit lijkt mij :oops: .

Pas wel op met pure chemicalien voor medische toepassingen. Kun jij 100 mg afwegen? Houd daar wel rekening mee. Met alleen de chemische stof en een fles water ben je er nog niet. Geld uitsparen is leuk, maar je gezondheid is heel veel waard. Ik vind dit op zich een prima iets, maar pas wel op met wat je doet.

tabias

tabias

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 21:15

Als je dit daadwerkelijk gaat proberen kan je de resultaten ook neerpennen, ben nieuwsgierig naar het resultaat.

Ham

Ham

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 22:50

Ik ben een ander type forum gewend, waardoor ik dacht dat er nog niet gereageerd was, maar dat valt mee :oops:. Ik heb trouwens ook geen medische achtergrond, maar voor de geinteresseerde leek is er met dank aan Google een hoop informatie te vinden.

Zinkoxide is volgens de artikelen die ik heb gelezen niet effectief, omdat het niet 'ionizable' (ioniseerbaar?) is en niet tot lichaamscellen doordringt. Ook in mijn eigen ervaring werkt het niet. Zinksulfaatzalf, wat op minder plekken verkrijgbaar is, heeft wel effect, zowel op een blaasje als preventief. Het is echter geen pretje om dit te gebruiken: de zalf is erg vet en het is een heel gedoe om dit snachts over je lippen te smeren, laat staan dat je er ooit in daglicht mee gezien wil worden...

Het afwegen is inderdaad lastig, al zou ik wat dat betreft misschien een grotere hoeveelheid in meer water kunnen oplossen. Als het praktisch allemaal lukt, zal ik mijn resultaten zeker vermelden.

Ham

Ham

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 01:44

Voor geinteresseerden (Tabias): het lijkt heel goed te werken, al duurt mijn experiment nog niet lang genoeg om het toeval uit te sluiten. De symptomen zijn veel minder geworden en de groei van het virus lijkt gestopt.
Ik heb om afweegtechnische redenen een hogere concentratie gebruikt dan eerder genoemd, na correspondentie met een Amerikaanse wetenschapper genaamd George Eby. Hij heeft hier onderzoek naar gedaan (zie Google Scholar en links onderaan mijn bericht). Als beta's zullen jullie wel fronzen bij mijn niet erg exacte methode. Ik heb ongeveer een kwart van 1 gram zinksulfaat door een glas water geroerd. Vervolgens heb ik twee keer per dag een stukje wc-papier hierin gedoopt en dit 15 minuten tegen mijn lippen gehouden. Ik ga dit zeker volhouden, en binnen een maand kan ik meer zeggen over of het bij mij echt preventief werkt. Statistisch gezien is of kent iedereen die dit leest iemand die wel eens last heeft van een koortslip, dus het lijkt me de moeite waard. De beschikbaarheid van zinksulfaat is trouwens een vreemd verhaal. De eerste apotheker zei vriendelijk dat ik een recept nodig had, de tweede mopperde dat ik zijn tijd aan het verdoen was, maar gaf me wel een gram mee. Kan iemand mij vertellen hoe lang de oplossing effectief blijft, er vanuitgaande dat de antivirale werking komt door ZN+2 ionen? Dan weet ik hoe vaak een nieuw glas moet vullen.

Zie hier een pagina van de Amerikaanse wetenschapper George Eby met veel informatie over het gebruik van zink tegen virussen. Hier een zeldzame gebruikerservaring die de werking bevestigt (bij best answer).

Veranderd door Ham, 10 april 2007 - 01:54

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 09:48

De beschikbaarheid van zinksulfaat is trouwens een vreemd verhaal. De eerste apotheker zei vriendelijk dat ik een recept nodig had, de tweede mopperde dat ik zijn tijd aan het verdoen was, maar gaf me wel een gram mee. Kan iemand mij vertellen hoe lang de oplossing effectief blijft, er vanuitgaande dat de antivirale werking komt door ZN+2 ionen? Dan weet ik hoe vaak een nieuw glas moet vullen.

Apotheken zijn de LAATSTE plaats waar ik chemicalien haal. Het is onzin dat je voor zinksulfaat een recept nodig hebt en dat iemand moppert dat je zijn tijd verdoet is pure arrogantie 8-[ . Laat die vent jou toch gewoon 100 gram of zo verkopen!
Zelf heb ik uit nieuwsgierigheid een keer gevraagd om 100 gram kopersulfaat bij een apotheker, om te zien hoe goed (of slecht) die bron is voor het verkrijgen van chemicalien. Nou, je wilt niet weten wat je dan overkomt. Eerst werd door het meisje achter de balie een zeer kritisch heerschap van achter gehaald en die wou wel eens weten wat ik allemaal van plan was met zo'n chemische stof. Hij vertelde me hoe giftig die stof wel niet is en dat ik me wel twee keer moest bedenken voordat ik zoiets in huis haalde. Ik heb zijn preekje even aangehoord en heb toen maar meegedeeld dat ik wel even naar Surhuisterveen ga om een kilo op te halen bij de keramieker. Je bent op zijn minst een halve terrorist als je om chemicalien vraagt bij een apotheker :oops: of je wordt behandeld als een kleuter die een standje krijgt van papa en mama, zelfs bij het vragen naar een stofje als kopersulfaat. Hij moest eens weten wat ik allemaal via eBay en andere bronnen kan krijgen Geplaatste afbeelding .

Zink ionen blijven gewoon in oplossing, voor onbepaalde tijd. Dus, als zink(II) ionen antiviraal werken, dan zal die oplossing wel werkzaam blijven, ook over een jaar of wat. Waar ik zelf wel bang voor zou zijn is of die oplossing niet vies wordt in de loop der tijd. Water wordt na lange tijd bewaren ook onfris (algen, bacterien, het verschaalt), zo'n sterk verdunde zinksulfaat oplossing zou ook wel eens minder fris kunnen worden. Om die reden zou ik toch wel iedere maand of zo de oplossing verversen en geen al te grote hoeveelheden in 1 keer klaarmaken.

Veranderd door woelen, 10 april 2007 - 09:54

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 12:36

Apotheken zijn de LAATSTE plaats waar ik chemicalien haal. Het is onzin dat je voor zinksulfaat een recept nodig hebt en dat iemand moppert dat je zijn tijd verdoet is pure arrogantie 8-[ . Laat die vent jou toch gewoon 100 gram of zo verkopen!
Zelf heb ik uit nieuwsgierigheid een keer gevraagd om 100 gram kopersulfaat bij een apotheker, om te zien hoe goed (of slecht) die bron is voor het verkrijgen van chemicalien. Nou, je wilt niet weten wat je dan overkomt. Eerst werd door het meisje achter de balie een zeer kritisch heerschap van achter gehaald en die wou wel eens weten wat ik allemaal van plan was met zo'n chemische stof. Hij vertelde me hoe giftig die stof wel niet is en dat ik me wel twee keer moest bedenken voordat ik zoiets in huis haalde. Ik heb zijn preekje even aangehoord en heb toen maar meegedeeld dat ik wel even naar Surhuisterveen ga om een kilo op te halen bij de keramieker. Je bent op zijn minst een halve terrorist als je om chemicalien vraagt bij een apotheker :oops: of je wordt behandeld als een kleuter die een standje krijgt van papa en mama, zelfs bij het vragen naar een stofje als kopersulfaat. Hij moest eens weten wat ik allemaal via eBay en andere bronnen kan krijgen Geplaatste afbeelding .

Ik heb een vaste apotheker en daar kan ik alles krijgen (65% HNO3, 98% H2SO4, chloroform, NaF,...). Ik ga daar al van toen ik met chemie ben begonnen.

Ham

Ham

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 14:13

Apotheken zijn de LAATSTE plaats waar ik chemicalien haal. Het is onzin dat je voor zinksulfaat een recept nodig hebt en dat iemand moppert dat je zijn tijd verdoet is pure arrogantie  :oops: . Laat die vent jou toch gewoon 100 gram of zo verkopen!

Mijn apotheker was dus geen toonbeeld van klantvriendelijkheid, maar ik kon wel een grotere pot bestellen. Dat heb ik niet gedaan, omdat ik eerst even wilde kijken hoe mijn huid erop reageerde. Wat jij vertelt doet me ook denken aan bijv. de crofty-bom-discussie over de verkoop van bleekmiddel. Als je wilt kan je van alles een wapen of gif maken.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 15:36

Ik heb een vaste apotheker en daar kan ik alles krijgen (65% HNO3, 98% H2SO4, chloroform, NaF,...). Ik ga daar al van toen ik met chemie ben begonnen.

Wat dit betreft kun je denk ik beter in Belgie zijn. In ieder geval heb je flink mazzel met zo'n apotheker. Waar ik woon zijn het blijkbaar allemaal chemofoben en ben je dus echt aangewezen op andere bronnen van chemicalien (gelukkig heb ik zo'n drogist in de buurt, echt een drogist van het oude stempel, waar ik zelfs zaken als KF, NaN3 en Hg heb kunnen kopen en waar zinksulfaat echt geen probleem zal zijn).

Veranderd door woelen, 10 april 2007 - 15:37

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2007 - 17:08

De beschikbaarheid van zinksulfaat is trouwens een vreemd verhaal. De eerste apotheker zei vriendelijk dat ik een recept nodig had, de tweede mopperde dat ik zijn tijd aan het verdoen was, maar gaf me wel een gram mee. Kan iemand mij vertellen hoe lang de oplossing effectief blijft, er vanuitgaande dat de antivirale werking komt door ZN+2 ionen? Dan weet ik hoe vaak een nieuw glas moet vullen.

Zink ionen blijven gewoon in oplossing, voor onbepaalde tijd. Dus, als zink(II) ionen antiviraal werken, dan zal die oplossing wel werkzaam blijven, ook over een jaar of wat. Waar ik zelf wel bang voor zou zijn is of die oplossing niet vies wordt in de loop der tijd. Water wordt na lange tijd bewaren ook onfris (algen, bacterien, het verschaalt), zo'n sterk verdunde zinksulfaat oplossing zou ook wel eens minder fris kunnen worden. Om die reden zou ik toch wel iedere maand of zo de oplossing verversen en geen al te grote hoeveelheden in 1 keer klaarmaken.

Off-topic

Weet je wat in zo'n geval leuk is? Vragen wat precies de gevaren zijn. Meestal staan ze dan met de mond vol tanden als je ineens de MSDS van die stof uit je tas haalt. ;)

Ham

Ham

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2007 - 00:55

Ik meld even dat een zinksulfaatoplossing echt geweldig werkt voor zowel behandeling als preventie van een koortslip. Ik had er het afgelopen jaar voortdurend last van als ik geen medicijnen slikte. Nu vrijwel niet meer, en anders is het nauwelijks zichtbaar of voelbaar. Ik meng een theelepeltje zinksulfaat (etiket: zinc sulfas heptahydricus) in een half glas lauw water, en doop hier vervolgens wc-papier in. Dit houd ik twee keer per dag 15 minuten tegen mijn lippen (dus helemaal bedekt). Na gebruik dek ik het glas af met folie en zet in de koelkast. Om het water weer op te warmen zet ik het glas in een pannetje met water (dus niet het water uit het glas in een pan). Volgens de wetenschappelijke artikelen die ik heb gelezen werkt het mogelijk ook met een minder sterke oplossing en minder frequent gebruik. Het kost bijna niks en is makkelijker in het gebruik en effectiever dan merkproducten. Het grootste voordeel is echter dat deze methode dus preventief werkt. Ik raad iedereen aan die wel eens last heeft van een koortslip om dit te proberen! Een waarschuwing: hou de huid nat, laat het zinksulfaat dus niet op de huid opdrogen. Uit andere gebruikerservaringen dan die van mij blijkt dat dat tot irritatie leidt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures