Andere Opdracht NaHCo3

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Andere Opdracht NaHCo3

Een opdracht voro scheikunde met het doel om te onderzoeken van de ontleding van NaHCo3 bij verhitting. Nou heb ik een probleem, dat de leraar ons niet echt te gemoet komt om de proef te kunnen doen en daar door de opdracht te laat in zouden leveren of geen verslag GEEN examen... nou sta je hier natuurlijk niet op te wachten

Dus waar kan ik deze stof vandaan halen, om de proef zelfstandig te kunnen doen, of is er een andere oplossing waarmee ik dit kan bewijzen dat het op een zekere manier ontleed

edit/ sorry dat ik hem onder verkeerd subforum heb gezet

Berichten: 1.379

Re: Andere Opdracht NaHCo3

Aan Evabuter is blijkbaar niet verteld dat NaHCO3 gewoon bakpoeder of zuiveringszout is dat je overal in winkelcentra kunt kopen.

En als zij het poeder op een lepel in een gasvlam verhit kan ze de ontleding zelf waarnemen. Daarna kan ze het ontledingsproces beschrijven en de reaktievergelijking erbij opstellen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Andere Opdracht NaHCo3

Het kan zelfs nog leuker. Neem wat natrium bicarbonaat (te koop als zuiveringszout bij een drogist, zelfs bij een simpele drogist als Trekpleister, DA, Etos) en voeg dat toe aan water. Als je pH-indicator papier hebt, bepaal dan de pH van zo'n oplossing.

Kook vervolgens de oplossing in een pannetje. Je zult zien dat het flink schuimt, veel meer en ook anders (kleinere belletjes) dan wanneer je gewoon water kookt. Laat het afkoelen en bepaal dan nogmaals de pH. Deze is aanzienlijk hoger geworden.

Aan jou, evabuter, om nu na te gaan wat er zou kunnen zijn gebeurd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Andere Opdracht NaHCo3

Ik voer regelmatig een thermolyse van maagzout uit. Heerlijke pannenkoeken en lekkere cake!

Berichten: 497

Re: Andere Opdracht NaHCo3

Ik voer regelmatig een thermolyse van maagzout uit. Heerlijke pannenkoeken en lekkere cake!
Pannenkoeken??

Berichten: 242

Re: Andere Opdracht NaHCo3

Pannenkoeken??


zelfrijzend bakmeel bevat ... goedzo 8-[

Bij eierkoeken doen ze het trouwens met een ammoniumverbindinkje toch? Ruikt altijd zo lekker als ze het aan het bakken zijn + als ze niet goed gebakken zijn :oops:

Berichten: 497

Re: Andere Opdracht NaHCo3

Ik wist niet dat er NaHCO3 in pannenkoeken zit.

Lijkt me niet echt luchtig voedsel.

Reageer