[scheikunde] Coldpack

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Coldpack

Ik had een vraag over de herbruikbaarheid van een coldpack.

In een coldpack vindt een endotherme reactie plaats.

Door het oplossen van een zout (bijv. NH4NO3) wordt het ionenroosterverbroken waar energie voor nodig is.

Mijn vraag: wat moet er precies gebeuren om de omgekeerde reactie plaats te laten vinden, zodat je weer NH4NO3 hebt?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Coldpack

2 dingen:

1) De concentratie verhogen door het spul in te dampen

of

2) Het spul flink afkoelen.

In beide gevallen komt er warmte vrij als het zout weer ontstaat.

Berichten: 126

Re: [scheikunde] Coldpack

ik dacht eerst dat het zoiets was al een hartje en als je dan op n munt die erin zit drukt, dat het spel dan opwarmt en na die tijd voorbij is terug in de diepvries dacht ik...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Coldpack

Goed lezen: het gaat hier over een COLDpack

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Coldpack

Dus door de boel flink af te laten koelen zou er weer in dit geval NH4NO3 kunnen ontstaan. waarom gaan de de opgeloste deeltjes weer terug naar de vaste stof?

Wat is de chemische verklaring daarvoor?

Dat 1e lijkt me geen goed plan.

Dan krijg je exlospiegevaar, want zodra je weer NOH3 hebt en dat verwarmt heb je een probleem:

2NH4NO3(s) + warmte→ 4H2O(g) + N2(g) + O2(g) (1).

NH4NO3 kan in dit geval ook niet met water reageren omdat dat verdampt wordt. Dus de bovenstaande reactie lijkt me wel waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Coldpack

1) om dezelfde reden dat suiker beter in hete dan in koude thee oplost. Een stof heeft een lagere oplosbaarheid in een koud oplosmiddel.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Coldpack

Zolang je water niet verdampt komt de temperatuur niet boven de 100 graden Celcius.

Weinig explosiegevaar dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] Coldpack

Wat is een coldpack?

Berichten: 126

Re: [scheikunde] Coldpack

zo koelpakje da ge bv rond een fles wijn ofzo kunt doen zodat het lekker COLD of koel blijft :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] Coldpack

Ah dat :oops: 8-[ .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Coldpack

Meestal wordt met een coldpack een unit bedoeld die na "opgeladen" te zijn uit zichzelf na een triggering koud kan worden. Die wijnkoelers haal je meestal uit de vriezer, dat zijn koelelementen.

Coldpacks zijn handig als je een verwonding wilt afkoelen terwijl je niet thuis naast de vriezer zit.

Berichten: 126

Re: [scheikunde] Coldpack

en als ge uw voet of een ander gewricht hebt verstuikt

Reageer