verzilveren van munten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 15

verzilveren van munten

ik heb dinsdag een toets over redoxreacties, en nu kwam er een vraag langs over het verzilveren van munten.

4p a. Geef halfreacties en de netto reactievergelijking van de redoxreactie die optreedt als een koperen munt in een oplossing van zilvernitraat (AgNO3) wordt gedaan.

4p b. Kan een munt van nikkel ook verzilverd worden? Licht je antwoord toe met behulp van tabel 48 in Binas.

iemand die mij kan helpen?

Berichten: 497

Re: verzilveren van munten

Welke reductoren en oxidatoren zijn er beschikbaar?

Berichten: 15

Re: verzilveren van munten

ik dacht dat het zo:

Reductoren: H2o en Cu

Oxidatoren: H2o , NO3- en Ag+

Berichten: 497

Re: verzilveren van munten

Wat is de sterkste reductor en wat is de sterkste oxidator?

Berichten: 15

Re: verzilveren van munten

Ag en Cu dus zou je dit krijgen:

Ag+ +e --> Ag

Cu --> Cu2+ + 2e

________________

2Ag+ + Cu --> 2Ag + Cu2+

Berichten: 15

Re: verzilveren van munten

maar als die vergelijking klopt kom ik tot de conclusie dat je nikkel ook kunt verzilveren, maar uit eigen ervaring weet ik dat dat echter niet het geval is.

kan iemand mij aan de hand van de binas uitleggen waarom je nikkel niet kunt verzilveren?

Berichten: 497

Re: verzilveren van munten

Je vergelijking klopt niet.

Zorg dat de lading links even groot is als de lading rechts.

Voor een verlopende redoxreactie heb je een elektrodepotentiaalverschil van minimaal pakweg 0,3 volt nodig.

Wat is dat voor zilver en nikkel?

Berichten: 15

Re: verzilveren van munten

0,8 - -0,25 = 1,05

dus het zou volgens de binas moeten kunnen :oops:

Berichten: 15

Re: verzilveren van munten

of doe ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verzilveren van munten

Jij niet, al doe je gewoon wat de andere "aap" zegt ipv zelf na te denken. phj heeft het ineens over nikkel, terwijl je vraag over koper ging.

Aap als in monkey see (wrong), monkey do (wrong)

Berichten: 3.145

Re: verzilveren van munten

phj schreef: Je vergelijking klopt niet.

Zorg dat de lading links even groot is als de lading rechts.

Voor een verlopende redoxreactie heb je een elektrodepotentiaalverschil van minimaal pakweg 0,3 volt nodig.

Wat is dat voor zilver en nikkel?
???

Deze vergelijking van Jorrit lijkt mij eerlijk gezegd prima. Beide halfreacties en de totaalreactie zijn goed gecombineerd.

Jorrit's verhaal over de potentiaal van het zilver/nikkel koppel is ook goed. Het verschil is ruim 1 volt. Waarom loopt de reactie toch niet? Dat is helaas op basis van redox potentialen alleen niet uit te leggen. De redox potentiaal zegt alleen maar iets over of een bepaalde reactie energetisch gezien gunstig is of niet. Er moet echter ook een mechanisme (zeg maar: een route) zijn, waarlangs de reactie kan verlopen. Een hoge redox potentiaal is dus geen garantie voor (snel) verlopen van een reactie.

Ik denk dat de reactie uiteindelijk wel zal verlopen, echter zeer langzaam. Een zelfde probleem treedt bijvoorbeeld op bij het oplossen van allerlei metalen in zuren, die volgens de Binas tabel ook zouden moeten oplossen en dat in de praktijk niet doen.

Het niet willen reageren kan te maken hebben met een beschermende oxide laag, die het onderliggende metaal beschermt. Een ander probleem kan zijn het feit dat er twee electronen moeten worden overgedragen ineens. Koper is, ondanks dat het redelijk edel is volgens het Binas tabelletje, toch best wel reactief, en dat komt doordat koper via een tussenstap van Cu+ kan reageren en daarbij allerlei complexen kan vormen. Nikkel kan dit niet. Dit zou ook een verklaring kunnen zijn voor het feit, waarom de reactie met nikkel niet of nauwelijks verloopt.

Probleem met veel middelbare school chemie is dat zaken te simpel worden voorgesteld. Daar heb ik geen problemen mee (anders wordt het allemaal wel erg moeilijk om te beginnen), maar wat ik wel vind is dat de leerlingen verteld moet worden dat ze een simplificatie leren en dat de praktijk soms toch echt anders uitpakt.

Berichten: 3.145

Re: verzilveren van munten

FsWd schreef: Jij niet, al doe je gewoon wat de andere "aap" zegt ipv zelf na te denken. phj heeft het ineens over nikkel, terwijl je vraag over koper ging.

Aap als in monkey see (wrong), monkey do (wrong)
Waarom deze reactie? Je zeikt hier zowel phj als Jorrit af. Wat schieten we hier mee op? Graag opbouwend bezig zijn, anders liever niet posten :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verzilveren van munten

Goed, goed er had wel een smiley bijgemogen. :oops: <-- dus

Berichten: 15

Re: verzilveren van munten

ok, en welke NO3 moet ik uit de tabel 48 van de binas nemen daar staan namelijk 4 verschillenden in..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verzilveren van munten

Geeneen, allemaal hebben ze vrije protonen nodig, die jij simpelweg niet in je oplossing hebt.

Reageer