Springen naar inhoud

quenching door zuurstof

• Log in om te kunnen reageren

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 11:39

Hallo iedereen!
Ik zit met een probleempje in verband met fluorescentie. in de les hebben we een klein stukje gezien over fluorescentiedetectie bij vloeistofchromatografie. het ging ook over quenching, het verlies aan fluorescentie dus. Onze leraar vermeldde quenching door zuurstof, maar ik begrijp totaal niet wat het verband is tussen quenching bij fluorescentie detectie en zuurstof want dat werd ni nader uitgelegd. Is iemand hiervan op de hoogte?
alvast bedankt!

groetjes

Stef.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 13:15

Als er zuurstof aanwezig is in de detector of in de vloeistof dan kunnen geŽxiteerde moleculen botsen met de zuurstof moleculen. De zuurstof moleculen nemen dan energie op van de geŽxiteerde moleculen waardoor deze niet meer fluoresceren.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 april 2007 - 20:25

Kijk ook eens hier op het forum!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 17:50

Misschien een stomme vraag, maar zijn er naast zuurstof nog andere moleculen die kunnen botsen met de geŽlueerde molecuelen en zo hun fluorescentie-eigenschappen afnemen of gebeurt dit enkel met zuurstof?

groetjes

stef.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 april 2007 - 07:18

Ik heb ergens overheen gelezen, nl. dat het over fluorescentie gaat. Meestal is zuurstof juist quencher bij fosforescentie, aangezien het zelf in een triplettoestand bestaat. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is bij fluorescentie hoor, alleen maar dat ik dat niet eerder heb gehoord.

Desalniettemin; zuurstof is zeker niet de enige quencher. Afhankelijk van je analiet kan ook het oplosmiddel zorgen voor quenching.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures