Springen naar inhoud

- - - - -

jongen verliest hand door zelfgemaakte

• Log in om te kunnen reageren

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 18:05

In walloniŽ heeft een jongen van 16 zijn hand verloren door een zelfgemaakte "bom". Zoutzuur en Aceton. Ik heb nog nooit gehoord van het gevaar van die combinatie. :oops:

Je ziet er zijn nogaltijd veel jongeren die explosieven willen maken en soms loopt het wel fout af. 8-[

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 18:11

Het zal wel in combinatie met een nog gevaarlijkere stof zijn geweest, hij wou vast Mother of Satan gaan maken. Beter bekend als AP.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 18:24

Ja hij zal er wel wat Z.........water aan toegevoegd hebben.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2007 - 18:55

Mja, sorry dat ik hard overkom, maar eigen schuld

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 18:58

Waardoor heeft die jongen dan z'n hand verloren? Het enige wat ik me kan voorstellen is een explosie van aceton en lucht samen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2007 - 19:11

Als je dit niet weet, moet je het in dit geval ook niet vragen.

Wat ik je wel kan zeggen is dit: aceton + nog iets + er boos naar kijken --> Geplaatste afbeelding

Ivanhou

Ivanhou

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 19:26

aceton is een vrij "eenvoudig" oxideerbaar stofje maar...
om nu te zeggen ontploffen met zoutzuur? :s
In dat geval zou ik toch al dienen gemerkt te hebben...

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 19:31

Waarom niet? Ik wil liever niet dat het mij ook overkomt. :oops: Beter weten dan niet meer kunnen weten

Veranderd door yochem, 09 april 2007 - 19:34

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 19:41

Laten we maar niet om heen draaien, het zal wel om AP gaan (aceton + zoutzuur + waterstofperoxide). Dat is dus gewoon idioot om te maken. Zelf heb ik veel geexperimenteerd met ook best gevaarlijke stoffen, maar AP is gewoon troep, waar je niet aan moet beginnen.

@Mods: Ik noem de combinatie hier bewust, juist om duidelijk te maken dat je er NIET aan moet beginnen. Elders op Internet is de informatie er ook, maar dan zonder waarschuwing. Als jullie toch vinden dat dit weg moet, verwijder dan dit bericht maar, echter dan zou ik ook alle andere verwijzingen naar AP maar weghalen van dit thread.

@onervaren experimenteerders: Zelfs 1 gram is al uitermate gevaarlijk en genoeg om vingers van handen af te rukken (of erger). Dus, begin er a.u.b. niet aan, er is zoveel leukers in de chemie te doen. Ik vind het erg voor die jongen die dat ongeluk heeft gehad, maar het maakt me tegelijk ook boos. Eens in de zoveel tijd komt er weer eens zo'n bericht langs en wat er uiteindelijk van komt is dat stoffen als aceton of waterstofperoxide uit de handel worden gehaald en het weer een stuk lastiger wordt voor de serieuze hobby chemicus die echt wel wat anders wil dan AP maken.

Ivanhou

Ivanhou

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 19:42

Waarom niet? Ik wil liever niet dat het mij ook overkomt. :oops: Beter weten dan niet meer kunnen weten

Aceton + HCl + H2O2 zal 't geweest zijn.

Bekomt 'n wit kristal (triacetone triperoxide), met 3 peroxidebindingen. Zeer onstabiel indien geproduceert op kamertemperatuur.

Bij initiatie van de oxidatie van deze binding ontstaan uit 1 mol vaste stof verscheidene mol gasvormige componenten (oa chloroform, Ozon, etc...)
Dit gaat uiteraard gepaard met grote drukopbouw.... Met alle gevolgen vandien.

Nu, voor zover ik iets zie kan het enkel dit geweest zijn dat die "pipo" probeerde te maken.
Da moete toch weten dat dat niet echt speelgoed is? :s :s

Edit: Woelen is me dus voor...

Veranderd door Ivanhou, 09 april 2007 - 19:43

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 09:48

inderdaad uiterst gevaarlijk. In Irak het meest gebruikt bij aanslagen. Ook de aanslagen in Londen op het openbaar vervoer waren met aceton peroxide.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:01

Bij initiatie van de oxidatie van deze binding ontstaan uit 1 mol vaste stof verscheidene mol gasvormige componenten (oa chloroform, Ozon, etc...)

Hmmm... interessant. :oops: ... Gevalletje van transmutatie? Hadden de alchemisten toch gelijk? Chemlevel 7 Geplaatste afbeelding ?

Ook ozon komt er niet bij vrij hoor lijkt mij.

Veranderd door woelen, 10 april 2007 - 10:03

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:11

@Mods: Ik noem de combinatie hier bewust, juist om duidelijk te maken dat je er NIET aan moet beginnen. Elders op Internet is de informatie er ook, maar dan zonder waarschuwing. Als jullie toch vinden dat dit weg moet, verwijder dan dit bericht maar, echter dan zou ik ook alle andere verwijzingen naar AP maar weghalen van dit thread.

Ik denk dat het heel goed is dat dit hier zo expliciet gezegd wordt.

Mja, sorry dat ik hard overkom, maar eigen schuld

Tja, het is een erg harde les, vind ik. Ik ben het met je eens dat het een kwestie is van "eigen schuld", maar je kan het ook wel nuanceren. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat er plekken op het internet te vinden zijn waar je alleen maar een recept kan vinden maar niks over de risico's.
Als dat hier het geval is, vind ik diegene die dat zo op het internet gooit ook laakbaar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Ivanhou

Ivanhou

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:24

Hmmm... interessant. :oops: ... Gevalletje van transmutatie? Hadden de alchemisten toch gelijk? Chemlevel 7 Geplaatste afbeelding ?

de chloroform kan toch ontstaan met 'n reactie van Cl- uit het HCL?
K zal 't eens opzoeken..

Veranderd door Ivanhou, 10 april 2007 - 10:26

Ivanhou

Ivanhou

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:30

de chloroform kan toch ontstaan met 'n reactie van Cl- uit het HCL?
K zal 't eens opzoeken..

Ok. De chloroform vorming vin ik niet terug. (Al had ik dat wel eens ergens gelezen dacht ik. Dat, indien geproduceert uit HCl er chloroform gevormd wordt)
Toch niet zo verwonderlijk? Maar soit, bij deze trek ik mijn woorden over de chloroform in.

De Ozon wordt wel degenlijk geproduceert.

Ja Chemlevel 7

Veranderd door Ivanhou, 10 april 2007 - 10:33

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures