Licenties/voorschriften

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 52

Licenties/voorschriften

hallo,

Ik vroeg me af als je voor volgende porducten een licentie/voorschrift nodig hebt.

Sommige ben ik wel 100% zeker, maar ik ga toch vermelden, dit om compleet te zijn en als ze inderdaad een voorschrift nodig hebben dan is welke, de vraag!

Acetanilide

Chloorsulfonzuur

Ammoniak

Zwavelzuur

Zoutzuur

Natriumhydroxide

mvg

Tom

Berichten: 774

Re: Licenties/voorschriften

ammoniak, zoutzuur en NaOH kan je gewoon in de supermarkt kopen. maar wel maar tot een bepaalde concentratie.

De andere weet ik niet. Daar zullen de anderen wel op antwoorden !

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Licenties/voorschriften

Voorschriften niet per sé voor alles, maar een MSDS en vooral de stukjes 3, 4 en 10 zijn wel handig als er wat gebeurt.

Berichten: 385

Re: Licenties/voorschriften

Zowat zuiver H2SO4 kun je volgens mij ook kopen. Ik heb het alleen nog niet gedaan.

Berichten: 774

Re: Licenties/voorschriften

bij apothekers en drogisterijen, kan je ook eens horen.

Berichten: 52

Re: Licenties/voorschriften

FsWd:

Voorschriften niet per sé voor alles, maar een MSDS en vooral de stukjes 3, 4 en 10 zijn wel handig als er wat gebeurt.

graag hierbij een woordje uitleg...

mvg

Berichten: 3.145

Re: Licenties/voorschriften

tomdvs schreef: hallo,

Ik vroeg me af als je voor volgende porducten een licentie/voorschrift nodig hebt.

Sommige ben ik wel 100% zeker, maar ik ga toch vermelden, dit om compleet te zijn en als ze inderdaad een voorschrift nodig hebben dan is welke, de vraag!

Acetanilide

Chloorsulfonzuur

Ammoniak

Zwavelzuur

Zoutzuur

Natriumhydroxide

mvg

Tom
Wat wil je met deze stoffen doen? Dat is denk ik in hoge mate bepalend of het wel of niet mag.

De laatste 4 kun je kopen als particulier zonder al te veel problemen. Zoutzuur 25 .. 35%, natrium hydroxide, pure vaste stof, zwavelzuur, 96 .. 98%, ammonia 5%, maar op sommige plekken ook nog wel 25%. Die eerste twee stoffen zijn lastiger om aan te komen, maar of je daar nou een licentie voor nodig hebt? Ik denk het niet. De andere stoffen zijn bij een uitgebreide bouwmarkt als Hornbach te vinden, of bij een zaak als Welkoop.

Ik zou inderdaad wel eerst de MSDS van de verschillende stoffen doorlezen. Dat is een zgn. Material Safety Data Sheet, waarin de risico's van de stoffen worden beschreven. Het zijn vaak wel zeer zwartgallige documenten, waarin de meest onwaarschijnlijke worst case scenario's worden beschreven, maar toch altijd goed om er kennis van te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Licenties/voorschriften

tomdvs schreef: FsWd:

Voorschriften niet per sé voor alles, maar een MSDS en vooral de stukjes 3, 4 en 10 zijn wel handig als er wat gebeurt.

graag hierbij een woordje uitleg...

mvg
Dan moet je voor de grap eens een willekeuriger MSDS opzoeken. Die hebben altijd een vaste indeling. Kopje 3, 4 en 11 (sorry) bevatten de eerste hulp en toxologische informatie.

Berichten: 52

Re: Licenties/voorschriften

woelen schreef:
tomdvs schreef: hallo,

Ik vroeg me af als je voor volgende porducten een licentie/voorschrift nodig hebt.

Sommige ben ik wel 100% zeker, maar ik ga toch vermelden, dit om compleet te zijn en als ze inderdaad een voorschrift nodig hebben dan is welke, de vraag!

Acetanilide

Chloorsulfonzuur

Ammoniak

Zwavelzuur

Zoutzuur

Natriumhydroxide

mvg

Tom
Wat wil je met deze stoffen doen? Dat is denk ik in hoge mate bepalend of het wel of niet mag.

De laatste 4 kun je kopen als particulier zonder al te veel problemen. Zoutzuur 25 .. 35%, natrium hydroxide, pure vaste stof, zwavelzuur, 96 .. 98%, ammonia 5%, maar op sommige plekken ook nog wel 25%. Die eerste twee stoffen zijn lastiger om aan te komen, maar of je daar nou een licentie voor nodig hebt? Ik denk het niet. De andere stoffen zijn bij een uitgebreide bouwmarkt als Hornbach te vinden, of bij een zaak als Welkoop.

Ik zou inderdaad wel eerst de MSDS van de verschillende stoffen doorlezen. Dat is een zgn. Material Safety Data Sheet, waarin de risico's van de stoffen worden beschreven. Het zijn vaak wel zeer zwartgallige documenten, waarin de meest onwaarschijnlijke worst case scenario's worden beschreven, maar toch altijd goed om er kennis van te nemen.
ik he met deze stoffen een chemicshe antibioticum gemaakt, en wij hebben de vraag gekregen als we voor deze producten een voorschrift nodig hadden of niet...

verder heb ik de MSDS van acetanilide opgezocht, en het product is chemisch stabiel en is schadelijk bij inslikking...

voor chloorsulfonzuur heb ik ng geen tijd gehad, maar ik ben er zeker van dat het een heel pak erger zal zijn!!

Berichten: 52

Re: Licenties/voorschriften

Dag iedereen

Ik zal mij vraag een beetje anders formuleren:

Ik zie professionele labo's niet naar de 'supermarkt' gaan voor een fles zwavelzuur ofzo, die hebben contracten, maar:

Hebben zij voor volgende producten een licentie/voorschrift nodig?

Acetanilide

Chloorsulfonzuur

Ammoniak

Zwavelzuur

Zoutzuur

Natriumhydroxide

mvg en alvast bedankt

Tom

Berichten: 238

Re: Licenties/voorschriften

Kun je aangeven wat jij verstaat onder een voorschrift / licentie??

die zijn er volgens mij nml niet.

alleen als je grote hoeveelheden hebt van stoffen die brandbaar, oxiderend, giftige etc zijn heb je wellicht een vergunning nodig.

Daarnaast is het aan te raden om van echt gevaarlijke stoffen (klasse 1 en 2) een MSDS aanwezig te hebben.

Re: Licenties/voorschriften

Een kort antwoord: In Nederland zijn geen vergunningen nodig voor dit soort stoffen.

Als je bedoelt zijn er regels die in acht moet nemen dan is het antwoord Ja en wel regels van de brandweer voor de opslag en registratie en in het kader van de arbeidsomstandigheden regels ter bescherming van het personeel.

Berichten: 52

Re: Licenties/voorschriften

jb31dec schreef:Kun je aangeven wat jij verstaat onder een voorschrift / licentie??

die zijn er volgens mij nml niet.

alleen als je grote hoeveelheden hebt van stoffen die brandbaar, oxiderend, giftige etc zijn heb je wellicht een vergunning nodig.

Daarnaast is het aan te raden om van echt gevaarlijke stoffen (klasse 1 en 2) een MSDS aanwezig te hebben.
onder een voorschrift/licentie versta ik ook wel een vergunning.

Gerard vertelde dat jij in Nerderland geen vergunning nodig hebt voor deze stoffen, maar ik aangezien ik in Beligë woon is dat waarschijnlijk anders...

is er toevalig geen belg die hierop geen antwoord weet?

verder een link naar MSDS-site is ook altijd welkom.

mvg

Tomdvs

Berichten: 385

Re: Licenties/voorschriften

verder een link naar MSDS-site is ook altijd welkom.
zoekt en gij zult vinden....

Berichten: 8

Re: Licenties/voorschriften

Hier een site met Chemiekaarten. Die gebruik ik altijd voor het opzoeken van risico's

Linky

Reageer