Springen naar inhoud

éster maken

• Log in om te kunnen reageren

Raoul135

Raoul135

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 16:39

hallo allemaal,

Ik moet dus een praticum voor school voorbereiden en ik moet opzoeken wat de verhoudingsformule van ester; alcohol/citroenzuur is

kan iemand mij helpen?

alvast bedankt

grtjes Raoul

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2007 - 17:00

Weet je hoe de esterfunctie eruit ziet? Volgens mij bedoel je trouwens niet citroenzuur maar carbonzuur.

Veranderd door FsWd, 10 april 2007 - 17:01

Raoul135

Raoul135

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 17:03

nee citroenzuur;) ik heb op wikipedia gevonden dat je ook citroenzuur kunt gebruiken;) carbonzuur/citroenzuur

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2007 - 17:16

Bij een verestering laat je een alcohol met een carbonzuur condenseren tot een ester. Voor de verhouding van de reagentia moet je dus bedenken hoeveel OH-groepen het alcohol en hoeveel COOH-groepen het zuur heeft. Even de struktuurformules opzoeken en je weet het.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2007 - 17:18

nee citroenzuur;) ik heb op wikipedia gevonden dat je ook citroenzuur kunt gebruiken;) carbonzuur/citroenzuur

Zal ik je een mooie vertellen? Citroenzuur is een tricarbonzuur. Oxaalzuur (als je dat kent) een dicarbonzuur en azijnzuur een monocarbonzuur.

Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat een ester uiteraard niet alleen met citroenzuur uit te voeren is. :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures