[scheikunde] pH-berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 219

[scheikunde] pH-berekening

Hoiii x

Ik ben aan het oefenen op mijn pH-berekeningen, we hebben nog maar 3 oefeningen verbeterd in de klas..

Dus echt veel snap ik er nog niet van ..

Ik snap er een hele boel niet, maar dat komt vooral omdat ik deze niet snap :

In een oplossing die 3.00g azijnzuur per 0.500 l oplossing bevat, is het zuur voor 1.36% geïoniseerd. Hoe groot is de pH van deze oplossing?

Dan weet je dus dat α = 0.0136 ; je hebt een massa gekregen dus dacht ik; ik zal daarvoor alvast maar de concentratie berekenen : 1,00.10^-1 mol / l

En om dan te ebginnen... dat zie ik dus niet...

Ik hoop dat wanneer ik deze snap, ik de volgende ook begrijp...

Daarom is deze toch wel vrij belangrijk ^^

Alvast bedankt ! X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH-berekening

Eerst kijk je hoeveel azijnzuur je per liter hebt (dat heb je dus al, goed gedaan).

Dit deel je eerst door de molmassa van het azijnzuur (dat maakt het makkelijker).

Nu weet je dat 1.36% van dat aantal mol geïoniseerd is. Dit betekent in feite dat er 1.36% van dat aantal mol als H+ en AcO- in die oplossing zit.

(AcO staat voor acetaat, dit komt van acetic acid dat gewoon azijnzuur betekent)

Nu je de concentratie daarvan meteen al in mol/l hebt, moet de eigenlijke berekening een eitje zijn.

Het antwoord staat onder deze regel in het wit. Deze lap tekst moet je dus volledig selecteren. Probeer eerst zelf het antwoord uit te rekenen voor je het leesbaar maakt:



3.00 g / 0.5 l = 6 g/l = 0.100 mol/l (afgerond, ik reken met het niet-afgeronde getal verder)

Gebruikte molmassa = 60.06 g/mol

0.100 mol/l azijnzuur * 0.0136 = 0.00136 mol/l H+

- log (0.00136) = 2.87


Berichten: 219

Re: [scheikunde] pH-berekening

Ik heb het ^^ !!

We hebben die formule gezien; maar in de formule was wat in deze oefening de concentratie van azijnzuur is gelijk aan FH2O

Bedankt !

X

Berichten: 219

Re: [scheikunde] pH-berekening

Hoiii x

Ik heb nog een vraag; ik zit nu al aan oef 10..

Maar die snap ik niet..

Ik heb wel eens rondgekeken en er heeft reeds iemand hetzelfde vraagstuk gesteld; maar het is niet opgelost...

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=3473

Vanonder op bovenstaande website zie je dus dat de vraag reeds gesteld is, maar men heeft hem niet verder geholpen...

Ik heb dezelfde vraag en die is dus :

Hoeveel ml van een zwavelzuuroplossing die 0,245g zwavelzuur per 0,500l bevat, moet men bij 250 ml water voegen om een oplossing te verkrijgen met pH = 4,00?

(volumevergroting verwaarlozen- onderstel 1e en 2e ionisatie van zwavelzuur bij deze verdunning als volledig)


Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH-berekening

Bereken eerst eens hoeveel mol H+ je aan de 250 mL water moet toevoegen als je de gevraagde pH wilt bereiken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 219

Re: [scheikunde] pH-berekening

Ik dacht als volgt :

Aangezien de pH= 4, moet de [H+] = 10-4 zijn

Dan probeerde ik een berekening te doen adhv de oplossingen die u, Beryllium, aan Scroin had gegeven nl :
Na verdunnen zit de 5·10-3 mol OH- niet in 500 mL maar in 700 mL, dus [OH-] = 1000/700 · 5·10-3 = 7.14·10-3 M.

Dat maakt dat je pOH = -log(7.14·10-3) = 2.15.
Het is wel een andere oefening maar misschien kan ik hierbij dezelfde manier van oplossen hanteren dus dacht ik :

Als ik nu voor het aantal ml dat ik zoek x neem en na berekenen weet ik dat ik 5,0.10-3 M H2SO4 heb...

Dan dacht ik :

1.10-4 = 1000/x+250 . 5,0.10-3

Maar dan kom ik voor x zoiets enorms groot uit dat ik gewoon weet dat het niet klopt..

Als er iemand me hierbij kan verder helpen...

X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH-berekening

Je weet wel de concentratie H+, maar niet de hoeveelheid; je hebt 250 mL, dus hoeveel mmol H+ heb je toegevoegd?

Je weet daarnaast hoeveel mol H+ wordt geleverd door 1 mol H2SO4. Hoeveel mol heb je dus daarvan nodig? Hoeveel gram is dat? Dus hoeveel mL van de zure oplossing?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 219

Re: [scheikunde] pH-berekening

Ok; ik snap niet zoveel van uw vragen :oops:

Maar ik zal eens proberen ..

Dus omdat de [H+] = 10-4 mol/l => 4.10-4 mol/0.250l

door 1 mol H2 SO4 wordt er 5,0.10-3 mol geleverd ...

Hoeveel mol nodig (snap ik niet goed wat je ermee bedoeld, maar ik denk dat ik het volgende moet doen) :

5,0.10-3 - 4.10-4 = 4,6.10-3

Maar wat je dan bedoelt, snap ik niet hoor ...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH-berekening

Weet jij hoe de gemiddelde deling ineen zit? Bijvoorbeeld vermenigvuldigen met de noemer van een breuk geeft je de teller: 3/4 * 4 = 3. Dit grapje mag je ook met eenheden uitvoeren: ik fiets 25 m/s, 10 s lang, ik leg dan 25 m/s * 10 s af. Dit is dus 250 m. Ik heb hier dus beide getallen vermenigvuldigd, maar ook de eenheden m/s * s = m

Wanneer je dit nu op het volgende toepast:

pH 4 komt overeen met 10-4 mol/l H+. Ik heb 0,25 l oplossing nodig met pH 4. Hoeveel mol H+ moet daar dan inzitten?

Hoeveel mol H+ levert zwavelzuur per mol?

Hoeveel zwavelzuuroplossing zou ik dan in totaal nodig hebben (reken de concentratie hiervan ook eerst om in mol/l)?

Berichten: 219

Re: [scheikunde] pH-berekening

Ok ...

De vragen verwarren me enorm :oops: 8-[ ..

Ik heb nog maar 1 les met pH-berekening gehad hé, even er bij zeggen ;)

We zullen nog maar eens proberen:

op FsWd zijn vragen :

1) aantal mol dat je dan nog hebt : 2,5.10-5

2) ik denk dat zwavelzuur per mol 5.10-3 mol oplevert...

Al ben ik hier helemaal niet zeker van

3) Geen idee wat je hiermee bedoelt

Sorry voor mijn 'domheid' ; maar ik snap het niet zo heb ik het gevoel...

Alvast bedankt FsWd en Beryllium

X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH-berekening

Bereken eerst de concentratie zwavelzuur in mol/l in de oplossing. Dit heeft nog niets me de pH te maken, maar is gewoon wiskunde.

Goed, bij vraag 2 ga je de mist in. Ik denk dat je de reactievgl ook niet helemaal volgt:

H2SO4 -oplossen-> x H+ + SO42-

Ik wil van jou dus die x weten.

Met antwoord 1 (die had je goed) en 2 vorm je samen een deel van antwoord 3

(tevens is pH berekenen niet meer dan met een logaritme spelen; ook geen raketwetenschap maar wederom wiskunde :oops: )

Berichten: 219

Re: [scheikunde] pH-berekening

Hoii x

Sorry dat er een dag tussen is gekomen, maar heb gisteren eens een echte vakantiedag genomen ^^

Ok; eerste is al juist 8-[

Tweede : is dat dan niet gewoon 2 mol ?

Derde :

Moet ik dan eigenlijk 2 + (2,5.10-5) doen ? (Is trouwens nog steeds 2,0.. Ok; klopt dus wss helemaal niet wat ik beweer :oops: ;) )

Bedankt voor het geduld FsWd ; ik ga blij zijn als we na de vakantie meer uitleg gaan krijgen hoe we deze oefeningen moeten oplossen ;)

Voor de bel ging had onze leerkracht nog snel enkele formules gedicteerd ; hij zei dat we die nodig zouden hebben voor de oefeningen; misschien moet 1 daarvan gebruiken... Ik zal ze hier even neertypen :

oplossingen van sterke zuren : pH = -log Ca

oplossingen van sterke basen :

pOH= - log Cb

pH = 14 + log Cb

niet al te zwakke of te sterk verdunde oplossingen : Ka =

[H3O+]2

Ca - [H3O+]

Zeer zwakke zuren :

pH = 1/2 (pKa - log Ca)

Toen ging de bel en moesten we de deze nog snel opschrijven, maar ik weet niet waarvoor deze dienen :

pOH = 1/2 (pKb - log Cb)

pH = 14-1/2( pKb-log Cb)

Ik denk dat de eerste daarvan dient voor een oplossing van zwakke basen ..

Kan ik mss één van deze formules gebruiken om dit vraagstuk op te lossen?

X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH-berekening

Kate schreef: Hoii x

Sorry dat er een dag tussen is gekomen, maar heb gisteren eens een echte vakantiedag genomen ^^

Ok; eerste is al juist 8-[

Tweede : is dat dan niet gewoon 2 mol ?

Derde :

Moet ik dan eigenlijk 2 + (2,5.10-5) doen ? (Is trouwens nog steeds 2,0.. Ok; klopt dus wss helemaal niet wat ik beweer :oops: ;) )

Bedankt voor het geduld FsWd ; ik ga blij zijn als we na de vakantie meer uitleg gaan krijgen hoe we deze oefeningen moeten oplossen ;)

Voor de bel ging had onze leerkracht nog snel enkele formules gedicteerd ; hij zei dat we die nodig zouden hebben voor de oefeningen; misschien moet 1 daarvan gebruiken... Ik zal ze hier even neertypen :

oplossingen van sterke zuren : pH = -log Ca

oplossingen van sterke basen :

pOH= - log Cb

pH = 14 + log Cb

niet al te zwakke of te sterk verdunde oplossingen : Ka =

[H3O+]2

Ca - [H3O+]

Zeer zwakke zuren :

pH = 1/2 (pKa - log Ca)

Toen ging de bel en moesten we de deze nog snel opschrijven, maar ik weet niet waarvoor deze dienen :

pOH = 1/2 (pKb - log Cb)

pH = 14-1/2( pKb-log Cb)

Ik denk dat de eerste daarvan dient voor een oplossing van zwakke basen ..

Kan ik mss één van deze formules gebruiken om dit vraagstuk op te lossen?

X
Het is inderdaad 2 mol per mol zwavelzuur.

Nu wil ik van jou de concentratie zwavelzuur in deze oplossing weten: een zwavelzuuroplossing die 0,245g zwavelzuur per 0,500l bevat. In mol/l uiteraard.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] pH-berekening

Hoe noteer je nou nou persies een zuur en een base reactie ?

Berichten: 385

Re: [scheikunde] pH-berekening

Allereerst welkom :oops:

In een zuur-base reactie, zoals de naam al zegt, reageert een zuur met een base. Je zal dus per keer moeten uitzoeken welk deeltje het zuur is en welke de base. Even een soort stappenplan:

- Welke deeltjes zijn er allemaal aanwezig?

- Zuur: kan H+ afstaan en is vaak H+ of H3O+

- Base: kan H+ opnemen en is vaak OH-

Een paar voorbeelden:

- zoutzuur en natronloog: H+ + OH- => H2O

- ammonia en zoutzuur: H+ + NH3 => NH4+

- overmaat azijn en soda: 2 CH3COOH + CO32- => 2 CH3COO- + H2O + CO2 (koolzuur valt uiteen in water en koolstofdioxide)

Reageer