Intercalatie PI in DNA.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Intercalatie PI in DNA.

Propidium Iodide intercaleert met DNA (zeg ik dat zo goed?). Dwz. het PI "schuift" tussen de baseparen vh DNA. Is dit nu een fysisch fenomeen (vormt het H-bruggen bv?) of vormt het een chemische binding? Na intercalatie wordt de fluorescentie versterkt, dus er gebeurt wel iets met PI.

Heeft iemand van jullie daar wel eens mee te maken gehad?

Groet, Arjen Lemstra.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Intercalatie PI in DNA.

Ik zie niet zo het verschil tussen "fysisch" en "chemisch" in dit verband.... Voor fysici is dit of een veel te ingewikkeld systeem (alles meer dan H2+ is te groot voor een fysicus) of te klein (voor fysici die naar materiaaleigenschappen kijken). Een waterstofbrug is voor mij ook een chemische binding!

Het tussen de ringen van DNA schuiven wordt door verschillende moleculen gedaan. Ik ben niet zo ingevoerd in namen en voorbeelden. In elk geval levert het vaak een structuur op waar een geconjugeerd pi-systeem tussen de pi-systemen van de basen van het DNA kruipt. Ik kan me dus goed voorstellen dat er aan de elektronengolffuncties zo het nodige verandert.

Berichten: 7

Re: Intercalatie PI in DNA.

Oké, bedankt voor je antwoordt. In mijn beleving was een H-brug eerder iets fysisch dan chemisch, maar dat betreft eerder een particuliere aanname. Dat met die pi-structuren zal ik nog verder nakijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Intercalatie PI in DNA.

Een tip: een pi-systeem is een opeenstapeling van aromatische ringen

Berichten: 7

Re: Intercalatie PI in DNA.

FsWd, bedankt voor je tip. Dit zal het verder zoeken zeker vergemakkelijken.

Reageer