water + wasbenzine fikt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

water + wasbenzine fikt

Hoop dat dit het goede subfora is maar geen idee of dat klopt, maargoed,

Water + wasbenzine.

Je steekt het aan en krijgt een vlam. Dat komt omdat de wasbenzine brandbaar is, maar hoe beschrijf je het in scheikundige termen?

Je sproeit daar water bij en de fik wordt erger, maar waarom? Welke reactie vind er plaats?

Hoop dat iemand daar antwoord op kan geven

Re: water + wasbenzine fikt

Er vindt geen andere reactie plaats het wordt veroorzaakt doordat je met een watersproeier de wasbenzine fijnverdeelt waardoor er meer zuurstof bij kan komen en voila meer vlammen.

Berichten: 2

Re: water + wasbenzine fikt

nice, thx :oops:

Berichten: 2.337

Re: water + wasbenzine fikt

Is het daarom ook dat nat ijzer sneller roest?

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: water + wasbenzine fikt

Nee dat is een heel ander principe.

Dit heeft met redoxpotentialen te maken.

Als je wilt dat ik het heel uitleg zeg maar, ik ga het nu niet doen ben nogal druk bezig. :oops: 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: water + wasbenzine fikt

Is het daarom ook dat nat ijzer sneller roest?


In het kort gezegd: droog ijzer moet met luchtzuurstof reageren tot ijzeroxide, maar dat gaat in droge vorm helemaal niet makkelijk. In droge toestand roest ijzer vrijwel niet.

Met water erbij gaat dit veel sneller. Hierbij wordt de zuurstof, die in het water is opgelost, gereduceerd tot hydroxide (water doet aan de reactie mee). Er vormen zich dan ijzerhydroxiden, de bekende roest.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: water + wasbenzine fikt

Voila zo is het, ik ging het met de redoxpotentialen uitgelegd hebben maar zo is het beter (korter en makkelijker te verstaan :oops: ).

Berichten: 2.337

Re: water + wasbenzine fikt

Ok dank je :oops:

Met de redoxpotentialen zoek ik het nog wel even op. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: water + wasbenzine fikt

Nog een correctie: de ijzerhydroxiden splitsen water af onder vorming van Fe2O3.xH2O. Dát is de bekende bruine roest (niet de door mij genoemde ijzerhydroxiden).

Berichten: 126

Re: water + wasbenzine fikt

ha, want op de scouts smelten we af en toe kaarsen, laten er een vlam in en spuiten dan water met een spuit erin, met als gevolg een toch wel mooie steekvlam :oops: dus dit is hetzelfde principe dan ?

Re: water + wasbenzine fikt

Denk het en het vervolg komt vandaag of morgen ook wel, een spoedtochtje naar de acute hulp van een ziekenhuis. Ik zou zeggen dit zijn geen dingen die gezondheid bevorderen en beter niet meer moeten worden gedaan.

I"m serious :oops:

Reageer